Full version: "Vad gäller saken?"
Posse
Jag ville ringa till mitt lokala apotek för att i all enkelhet fråga om de hade en viss - som jag förmodar - tämligen ovanligt förekommande "naturprodukt" och som jag ville använda till ett dito ändamål, på lager och isåfall också naturligtvis vad den kostade. unsure.gif

Sökte via Gula Sidorna på webben och fann snabbt det aktuella apoteket, dess adress och ett telefonnummer. Numret hade inte alls rätt riktnummer och abonnentnumret verkade misstänkt "jämnt", så jag sökte en gång till och fick fram en lista på mängder apotek i hela landet... som visade sig ange samma nummer allihop.

Men ringde iallafall och kom till en opersonlig talsvarsmaskin, eller "tonvalsträsket" som det visst också kallas. Något alternativ om att få bli kopplad dit man ville uppfattade jag inte, men väl att man kunde dröja kvar och få hjälp.
Och faktiskt... efter någon minut svarade en typisk manlig standardröst:
" - Apoteket"

Jag berättade att och vilket apotek jag ville prata vid; han upprepade uppgiften men sa bara:
" - Vad gäller saken"?
Nu började jag känna mig ganska vresig - för mig kändes bemötandet avvisande, snokande och som förmynderi - och jag svarade:
" - MÅSTE jag berätta det HÄR?" sad.gif
" - Det kanske är något jag kan hjälpa till med", sa rösten i andra änden (gud vet var).

Jag, som redan tvekat länge om att ringa ens till det lokala apoteket och fråga, och nu började resignera om möjligheterna att alls få kontakt med det, fräste uppgivet till:
" - Då skiter vi i det här!", och slängde på luren. mad.gif

Efteråt ångrade jag mig lite och tänkte att jag nog borde kunnat försökt uppbådat lite större uthållighet... och kanske faktiskt - vem vet - eventuellt till slut faktiskt fått tala med det lokala apoteket. Men det känns definitivt inte lockande att försöka igen och kanske till råga på allt träffa på samma person igen.

Det här avskyvärda systemet med tonvalsträsk och opersonliga "call center"(?) införs visst alltmer konsekvent hos myndigheter och företag efter vad jag har hört i massmedia. Jag vill minnas att det i något program om företeelsen redogjordes för att det i många fall bakom ligger en medveten strävan att i möjligaste mån minimera personligt betjänad kontakt och gärna också att försöka avhålla människor helt ifrån att försöka ta kontakt. sad.gif

Jag tycker att det på något sätt känns förlamande att inte kunna lyfta luren och direkt kunna ringa till någon på t.ex. det lokala apoteket... och att inte ens utan vidare få bli kopplad dit.
Ett slags avpersonifierat "stordriftsamhälle", som hämtat ur någon någon gammal, obehaglig science fiction-film om en skrämmande möjlig framtid genomförs allt mer konsekvent. sad.gif
Ingrid på Västkusten
Det värsta tycker jag är att jag inte kan köpa något de har i sitt sortiment utan att bli utsatt för frågor om vad man skall ha det till etc etc etc sad.gif(

Jag sätter en peng på att Du kan köpa detta på Internet via postorder biggrin.gif
så helt utlämnad till Apoteket behöver Du inte vara......

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon