Full version: nybörjare
Hemvändarn
Jag har kommit över en pallkrage som jag tänkte börja odla i. Är en för lite eller behöver jag jaga efter fler, vad tycker ni?
Ingrid på Västkusten
Den behöver kompisar - minst två till tre till!

Kika gärna i allas album här i Pallkragsforumet för inspiration hur man kan göra!

Hälsar Ingrid
Fenja
Det beror väl kanske på hur mycket du har tänkt att odla?
Mvh
Fenja
Hannele
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 06-05-2004, 15:30)
Den behöver kompisar - minst två till tre till!
Vaffö-då-då?

En ensam pallkrage på berget under körsbärsblommorna...
Ingrid på Västkusten
Jaha Hannele,
och Du skall tala om för mig att Du har en enda pallkrage på hela Din tomt?
laugh.gif laugh.gif
Skall man odla rotgrönsaker är en pallkrage absolut för lite - ge gillar gärna två på höjden, men för de flesta bladgrönsaker så räcker en, såsom sallad, rädisor. Vill man odla mer än bara lite sallad å rädisor så räcker itne en pallrkrage - oftast så vill man kanske ha lite persilja gräslök och kanske t o m lök och vips är man på krage två.
Har jag nämnt att det är smittsamt med
laugh.gif

Hälsar Ingrid
Smekajsa
Smittsamt var ordet...
..har känt en viss nyfikenhet ända sedan gröna rums inslag
vi har en "gubbe" som kommer till jobbet och säljer pallar (vanlig sj)
å då flög det bara ur mig:"..du har möjligen inga pallkragar??"
..jo men visst, hur många vill du ha????
..vad kostar sånt??
..ähh,inte ska jag ha nåt för dom!!!!!!!!!!!!!
Så nu är jag med pallkragar!!
Spänningen är olidlig. biggrin.gif wub.gif
Eleonor
Hej! Ingrid från Västkusten, unsure.gif är det nödvändigt med 2 pallkragar för att odla persilja och gräslök? Jag har precis sått det + sallad och dill i bara en, trodde det skulle funka. ohmy.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

En pallkrage på höjden räcker för sallad och persilja och gräslök, bara dne är ifrån början ganska så fullmed 'jord' då jordne också sätter sig.

Dillen kan det bli sämre med då den inte gilalr konkurrens utan gärna vill stå lite för sig självt. Den gulnar då eller blir itne stor och ståtlig.
Räcker och räcker - det beor på hur mkt Du har sått. Vid sådd och odling i pallkrage så struntar man ju i fröpåsarnas avståndsrekommendationer utan odlar allting mkt tätt och ABSOLUT inte i rader utan i rutmönster och plättar, allt för att utnyttja platsen maximalt. Rader tar plats radr ger inte så stor skörd rader medför ogräsrensning på en helt annan skala än 'plättodling'.

Och välkommen hit Kajsa!

Hälsar Ingrid
magiana
CITAT
Smittsamt var ordet...
..har känt en viss nyfikenhet ända sedan gröna rums inslag
vi har en "gubbe" som kommer till jobbet och säljer pallar (vanlig sj)
å då flög det bara ur mig:"..du har möjligen inga pallkragar??"
..jo men visst, hur många vill du ha????
..vad kostar sånt??
..ähh,inte ska jag ha nåt för dom!!!!!!!!!!!!!
Så nu är jag med pallkragar!!


Ååååå, lyllo dej....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon