rödluvan
Jag tänkte göra en rabatt i en låda som är 250x60 cm och 1 meter hög.
Ungefär som några pallkragar ovanpå varann fast jag bygger själv.
Det kommer att gå massor med jord att fylla den och då undrar jag vad ni säger om följande plan:
För bra dränering tänkte jag först ha ett lager med sten i botten.
Sen fyller jag ett tjockt lager med grässvål som jag har en hög av, efter att ha grävt upp en ny rabatt i gräsmattan.
Kanske ett lager med torvkuber också?
Överst ca 30-40 cm tänkte jag satsa på riktigt bra rabattjord.

Jag vill ha stadga i botten för om allt är bara lös jord så sjunker det ihop när jag börjar vattna, så då försvinner väl blommorna ner i lådan.
Men jag har ingen aning om det är så lyckat att använda grässvålen jag grävt upp i år? Den är kompakt, men kommer gräset/ogräset börja växa och ta över min låda?

Nån som har praktisk erfarenhet hur det fungerar att göra så här?
Marja
Undrar bara men blir det inte mycket ogräs om man använder sej av grässvål??? blink.gif
Hannele
CITAT (rödluvan @ 07-05-2004, 08:58)
Jag tänkte göra en rabatt i en låda som är 250x60 cm och 1 meter hög.

varför bygger du så högt? För att få arbetshöjd?
Stenar skulle jag lägga i botten. Sedan grässvål, ett tunnt lager dagstidningar, sedan jord överst.
rödluvan
Hannele
Tidningspapper låter som en bra ide, är det mot ogräsrisken?
Höjden beror på att det ska agera vindskydd, ska lägga en spalje ovanpå så får jag en fin avskärmning, + arbetshöjd/dofthöjd för kryddodlingen.
Hannele
CITAT (rödluvan @ 07-05-2004, 14:15)
Hannele
Tidningspapper låter som en bra ide, är det mot ogräsrisken?

Ja. Grässvål upp och ner blir smaskens jord för växterna.
Ett tunt lager tidningspapper, som förmultnar,
håller de värsta ogräsen borta i början.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon