Full version: tjurig granne
TeliaNet
hej.
grannen under mig flög på mina föräldrar om 10 små täljspån som hade flugit ner och landat på hennes balkong med plastgräs.

grannan i jämte mig fick klagomål på att de spelade hög musik, de sitter inte äns ihop vägg i vägg, undrar vem som kan ha klagat?

vad ska jag göra? sad.gif
magiana
Oj, vilka surpuppor! Somliga tycks ha det som sin livsuppgift att gnälla på andra.

Det är väl bara att hövligt men bestämt ge svar på tal. Vill han vara helt ostörd får han väl flytta ut till någon ödslig stuga mitt i skogen, men då blir han väl irriterad över att fåglarna kvittrar för jämnan. laugh.gif
MimE
Försök börja en dialog med dem.
Prata utan att vara ironisk eller hotfull utan försök komma överens om regler som ni båda kan leva med.
Köp en billig blomma och ring på hos dem.

Krig med grannar (som med alla krig) har bara förlorare.

/Mimmi
TeliaNet
det är inte första gången: en gång hängde vi ut en matta och vips så kommer hon upp plingade 10ggr/s på klockan och skriker och gnäller.
MimE
Jag har för mig att man inte får hänga/skaka mattor på balkonger (rätta mig gärna om jag har fel) även om alla inte bryr sig om det.

Men även om hon hade rätt så vinner ingen av er på att bråka.

/Mimmi
TeliaNet
skaka? nä den hängde bara där så fridfullt.

om jag skulle ge henne en blomma skulle hon bara minnas begravningen av sin dotter som omkom i en olycka mellan cykel och lastbil.
TeliaNet
vi ordnade upp det så nu är det lungt, ett tag i allafall.
anna.
CITAT (TeliaNet @ 07-05-2004, 20:11)
hej.
grannen under mig flög på mina föräldrar om 10 små täljspån som hade flugit ner och landat på hennes balkong med plastgräs.

hehe, tio små täljspån är väl ingenting, vi har grannar ovanpå som har råkat tappa ner köttfärsförpackningar, ni vet sådana där i frigolit. det var rätt äckligt, men det är ju ingenting att bli arg över, att nån råkar tappa saker.
azofia
Min granne "tappar" ner fimpar i mina balkonglådor, det är kul. Vet inte riktigt vad jag ska göra, hon är inte riktigt den typen av människa man går och resonerar med så att säga. Dessutom brukar hon (eller om det är hennes barn) hasa möbler fram och tillbaka i rummet ovanför mitt sovrum klockan halv sex på vardagarna och runt 8 på helgerna. Då brukar jag dra på stereon lita halvhögt en kvart eller så så får jag tyst i alla fall i en timma efteråt.
Barnsligt? Javisst men inget annat funkar så: what to do? I ask
TeliaNet
ge de djxxxxarna då nöten och häng balkonglådan på insidan.
netaave
Du skrev att den besvärliga grannen hade mist en dotter i en olycka. Förmodligen lider hon fortfarande av stress över det, postsomatisk stress tror jag det heter.
Det yttrar sig som extrem ljudöverkänslighet och stark irritationsbenägenhet.
Hon mår helt enkelt fruktansvärt dåligt, och kanske behöver lite stöd, ofta hjälper det om personen i fråga får älta det som hänt.
Om en blomma framkallar det som hänt, tycker jag absolut du ska köpa den där blomman och sen sätta dig ner och lyssna på henne. Vem vet, hon kanske rent av bjuder på fika och du kanske får en ny kompis!
Så i stället för att gnälla över att grannen är besvärlig kanske du och dina grannar skulle ta fram lite empatiska (medkännande) känslor och inte göra livet svårare för henne. Sätt dig själv in i hennes situation.
Copycat
Regler när man bor i hyreshus:

Bor man längst upp får man grilla på balkongen.
Bor man längst ner får man skaka/vädra mattor och sängkläder
Bor man däremellan får man inte göra ett förbaskade dugg. tongue.gif
TeliaNet
vilken tur att jag bor högst upp!
Eva i Skåne
CITAT (azofia @ 09-05-2004, 10:17)
Dessutom brukar hon (eller om det är hennes barn) hasa möbler fram och tillbaka i rummet ovanför mitt sovrum klockan halv sex på vardagarna och runt 8 på helgerna.

Det verkar ju kunna vara klockslag då man stiger upp så kanske har de en bäddsoffa som de bäddar varje morgon???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon