Ullet
Äntligen! fem pallkragar, fyra tvåor o en trea fulla m kogödsel, kompost, löv, jord o gräsklipp! Gjort några experiment. En pallkrage fyllde jag enbart m jord o kogödsel, två st m gräsklipp, kompost o jord samt kogödsel, sedan två m hälften packat löv o jord/(ogödsel.)I den ena har jag satt min Hellborus som jag är rädd om, ¨få se om den överlever den lättare jorden. biggrin.gif
Sen sått fullt med purpurbönor, sallad, rädisor, morötter (ngra vanliga o några lila) ringblommor, rosenskäror mm mm. Kanske för tidigt häruppe men har lagt över fiberduk o har en massa gamla mattor att stoppa om dom med om det blir minusgrader.

Vad tror ni? Klarar dom sig i detta ni som kan? Har jag förstört sådden genom att göra det för snabbt? rolleyes.gif Personligen tror jag att det nog går bra, jag har bra läge i övrigt för dom o med lite täckning bör det väl gå?
*behöver stöd o försäkran att det går bra* laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
MariaS
Hej Ullet.
Din Helleborus bör du nog flytta till en mindre utsatt plats. Mina Helleborus som trivs bäst, står i halvskugga planterade i rododendronjord. Detta verkar vara det mest idealiska, för de blommar som galna där.

Resten verkar bli bra. Ska bli kul och höra om resultatet senare.

MariaS
Ingrid på Västkusten
Inget är förstört tvärtom, nu skall det bli hur bra som helst! Hålle rmed MariaSom Helleborusen, dne vill ha det fuktigare skuggigare så den blir finast i 'vandrande' skugga t ex.

Hälsar Ingrid
Ullet
Jag får väl flytta den stackaren då. tongue.gif Funderar på att sätta en lite avgränsande häck framför växthuset av nåt slag, o om jag sätter den på framsidan av häcken blir det vandrande skugga m betoning på skugga, blir det bra? Ska grunda platsen den ska stå på m löv i grunden o sedan jord på, kanske det blir bra? *vet inte ett jota om Helleborus* smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon