Full version: Anlägga gräsmatta
eml
Vi har en ca 50 m2 stor gräsmatta på framsidan till vårt hus som idag mer består av ogräs än av gräs. Efter flera försök att rensa&stödså nytt gräs så funderar vi på att "börja om från början" genom att helt enkelt ta/gräva bort den gamla gräsmattan, lägga på ett lager ny jord och rulla ut färdig gräsmatta, men vi har då lite undringar:
* gräsmattan får bara lite morgonsol och delar av den skuggas av ett jättestort körsbärsträd, är det "dödsdömt" att försöka ha gräs under det trädet (vi tänkte ha en rund "rabatt" på ca 1-2 m i diameter runt om trädet med täckbark)? Andra förslag på saker att ha under trädet (måste ju tåla att gås på då körsbären ska skördas)?
* har körsbärsträd ytliga eller djupgående rötter, eller m.a.o kommer trädet (stort&gammalt) som står "i" gräsmattan att fara illa av att man gräver bort den gamla gräsmattan med jordfräs, grävskopa eller vad man nu använder? Finns det någon tumregel för "säkerhetsmarginal" till stammen? Kan man "kompensera" trädet på något sätt?
* har någon en hum om en ungefärlig prisbild för en sådan övning (d.v.s för att få någon att göra jobbet, vägen går precis utanför så man torde nå in med grävskopa el. dyl)?
* hur många dagar kan det tänkas ta från början tills den nya mattan ligger utrullad?
* tips på någon som kan göra detta i Stockholmstrakten?
eml
Inga som har några erfarenheter av att få gräsmattan fixad? sad.gif smile.gif
rutis
Näe, jag har givit upp och har en mossmatta istället biggrin.gif
Mi70
Åh, lyckliga dig som inte har någon gräsmatta.......... tongue.gif huh.gif

Vi flyttade till ett radhus där hela trädgården är täckt av rullmatta......... blink.gif sad.gif wacko.gif

Jag vill helst ha planteringar och stenlagt och gångar, och kämpar hårt varje år för att erövra delar av den envisa och sega gräsliga mattan!

Tyvärr har jag inga bra tips om du verkligen vill ha gräsmatta................ Det enda jag kan tänka mig som tål att trampas på lite grand och tål skugga är vintergröna, de med små blå blommor. Något annat som tål trampande fötter delar av sommaren är nog svårt att hitta!
Gräsmatta
Vi har precis anlagt en gräsmatta mha utrullat gräs. Den större delen var en del av trädgården där det var nödvändigt att schakta och fylla på med massor med jord. Denna del ligger i västerläge, men skuggas stora delar av dagen.

Den andra delen ligger i norr och skuggas av huset mest hela dagen. Här finns även ett körsbärsträd som vi valde att behålla.


Schaktningen och påfyllning av matjord gjorde vi i höstas. För 3 veckor sedan lite drygt började vi förbereda jorden. Dvs luckrade upp efter vintern, lade på ett lager ogödslad toppdress, samt gödslade med fosforhaltig gödning (som behövs vid rotbildningen, men som inte är lika viktigt när väl gräset satt sig).


Nu, två veckor efter att vi rullade ut gräset, är hela gräsmattan grön och frodig. Allt tar sig jättefint - även gräsmattan i norr som knapp får något direkt solljus överhuvud taget!!

Vårt schaktningsarbete av ungefär halva ytan (sisådär 75 kvm) kostade i runda slängar 30.000:- inklusive grävmaskin och maskinist i 2 dagar, 2 andra gubbar i 2-3 dagar samt två rejäla lass jord och bortfraktning av en massa buskar och annat.

Detta hade jag inte gjort om vi hade haft en dålig gräsmatta som bara behövde fixas till. Kostnaden skulle kunna reduceras till ett lass jord eller två.

---------------------------------------------------

Baserat på mina erfarenheter och vad jag har läst inför planeringen av den egna gräsmattan, så kommer här lite råd och tankar om er gräsmatta:

1. Strunta i att anlita en firma för att färdigställa jorden. Det enklaste sättet är att:

a) Förbered befintligt underlag och tag bort så mycket ogräs som möjligt. Beroende på om ogräset är klöver och annat eller mossa så får man använda olika medel. Kör antingen Weibulls "KOMBI-GRÄSGÖDSEL MED OGRÄSMEDEL" eller "WEIBULLS STOPPAR MOSSA". Kanske kan de kombineras - kolla med Weibulls. Ring deras kundtjänst i Hammenhög.

Genomför bekämpningen efter tidplan. Tag eventuellt bort död mossa med kratta, mossrivare när den dött. Men jag skulle tro att den kan ligga kvar.

Dessutom skulle jag vertikalskära hela mattan för att "få hål på" gräsmattans ytskikt och möjliggöra att vatten och syre lättare transporteras längre ned i marken.

b) Om jorden inte är extremt sandrik, och med tanke på att det bara är 50 kvm skulle jag nog övervägt att köpa ett 30-tal säckar toppdress utan gödsel (dvs mest fin torvmull med lite barkmull och 10% sand). På K-Rauta har den en mycket bra ogödslad toppdress och man får 6stycken 50-liters säckar för 99 kronor. Beroende på bil/kärra så går det 2-4 vändor med bilen för att få hem 30 säckar = 1,5 kubik. Det borde räcka med 1,5 kubik. Men orkar du, ta ännu mer.

Kratta ut dressen jämt över gräsmattan.

Därefter beställer du ett lass sand på några kubik och kratta ut denna och mylla ihop med toppdressen.

c) Mylla ned en fosoforhaltig gödning. Jag använde Blåkorn. Därefter platta till gräsmattan - gärna med vält, men annars gå på gräsmattan - tag kvarterets ungar till hjälp. Därefter vattna ordentligt!

Låt det gå några dagar och därefter är det läge att rulla ut det nya gräset. Alldeles innan utläggningen får du luckra upp ytskiktet lätt med en kratta. Jag duschade dessutom marken för varje rulle som skulle ut.

Följ instruktionerna från tillverkaren av gräset. Rullgräset torde kosta cirka 45:-/kvm och bör få plats på en större dragkärra. Men 50 kvm gräs väger runt ett ton, så du får nog åka två gånger till trädgårsfirman där du köpt gräset. Det är dyrt att få sitt gräs hemtransporterat av professionell fraktfirma. För oss kostade det 2000:- att få tre pallar körda två mil!! Och vi blev inte lurade - det är vad det kostar för 2 timmars arbete av en förare med kranbil.

d) När gräsmattan är lagd är det bara att vattna ordentligt och sedan se till att mattan inte torkar ut de närmaste veckorna. Efter 2 veckor börjar rötterna att rota sig i den sandrika mullen.

e) Klipp med cylinderklippare. Köp en handjagare från Gardena, Stiga, Huskvarna eller någon annan. Det är ENKLARE att klippa med handjagare än med motorgräsklippare och det blir snyggare, är billigare och tystare. Men det gäller att inte låta mattan bli för hög. En handjagare klarar inte mer än 5-6 cm höjd. Börja dock inte klippa mattan förrän den blivit just 5-6 cm första gången. Och klipp bara ned den till 4,5 cm och håll den där någon månad eller två. Sedan kan man gå ned i klipphöjd.

Använd alltid gräsuppsamlare om du vill få en snygg matta.

f) 3 veckor efter att gräset rullats ut kan man gödsla det. Kör något välkänt gräsmattegödsel och se till att vattna ordentligt.


Sedan är det bara att njuta. Jag har förstått att detta är viktigast för att få och behålla en snygg gräsmatta utan ogräs och mossa:

1. Gödsla 3-4 gånger per år.
2. Vattna igenom mattan ordentligt 1-2 ggr per vecka. Fjutt-vattningar gör att gräsrötterna blir ytliga.
3. Håll mattan låg - gärna 2-2,5 cm - detta ökar dock risken för uttorkning om man inte sköter vattningen.
4. Samla alltid upp klippet.
5. Eftersom man för bort material (klipp) måste man då och då dressa mattan. T.ex. på våren när mattan har kommit igång. Jag kommer själv att dressa med mycket sandrik toppdress. Kommer blanda själv, c:a 50/50 sand/ogödslad toppdress. Gödslingen vill jag ha koll på själv - därför ogödslad toppdress.

Lycka till!
Mia, zon 3
CITAT (Gräsmatta @ 13-05-2004, 12:01)
Vårt schaktningsarbete av ungefär halva ytan (sisådär 75 kvm) kostade i runda slängar 30.000:- ....
------------------------------------

Kör antingen Weibulls "KOMBI-GRÄSGÖDSEL MED OGRÄSMEDEL" eller "WEIBULLS STOPPAR MOSSA".

-----------------------------------

1. Gödsla 3-4 gånger per år.
2. Vattna igenom mattan ordentligt 1-2 ggr per vecka. Fjutt-vattningar gör att gräsrötterna blir ytliga.
3. Håll mattan låg - gärna 2-2,5 cm - detta ökar dock risken för uttorkning om man inte sköter vattningen.
4. Samla alltid upp klippet.
5. Eftersom man för bort material (klipp) måste man då och då dressa mattan.

Vill inte låta som "Bror Duktig", men är det verkligen värt det?
Både i pengar och i miljöresurser....

Kemikalier, massor med vattenslöseri, massor med slit för en totalt onaturlig företeelse......

Den enda naturliga "golf-greenen" som finns är fuktiga fårhagar som betas ganska hårt, och det är väl inte riktigt vad man har i en trädgård. Det finns ju så många fina & lättskötta alternativ!

Har själv en f.d. gräsmatta, numera föredrar jag att kalla den "blandad örtmatta" eller "japansk mossträdgård" beroende på vad som dominerar.
Tycker det är mycket finare, men det är ju min högst personliga åsikt.

Men man kan ju ha en liten gräsmatta i optimalt läge, och lägga "allt krut" på den - då har den större chanser att bli fin.

Lycka till, och snälla, låt bli kemikalierna i alla fall - var rädd om den värld vi har....
eml
Stort tack för svaret "gräsmatta"!!! Vi kan inte höja marknivån (bl.a p.g.a närliggande gångar, samt körsbärsträdet) så vi tänkte ta bort ca 10 cm först (befintlig (o)gräsmatta och lite av det underliggande jordlagret) för att kunna lägga på ny "fräsh" jord och "rullgräset". Det är borttagandet av detta lager som är vår "stöttesten" och vi tänkte det vart enklast (inte billigast) att hyra in någon som gör det med typ grävskopa och som dessutom kör bort det åt oss. Förhoppningsvis följer det mesta av ogräset med då också, vi har en ren "diversehandel" vad gäller ogräs och mossa därtill (ska försöka ta upp så mycket som möjligt av rotogräs typ maskros för hand först dock). Resten känns mer görbart och dina råd är vi tacksamma för.

Hur gjorde ni runt ert körsbärsträd, höll ni på och grävde där? Verkar trädet farit illa av ev. "rotstökande"? Hur vart det med marknivån runt det efteråt?

Tror du man behöver köra med t.ex jordfräs efter man tagit bort den gamla (o)gräsmattan för att luckra upp underliggande jord eller river t.ex en liten grävskopa tillräckligt så man helt enkelt kan hälla på 5-10 cm dressjord+sand, kratta ut, platta till lite och sedan följa c) o.s.v enligt dina råd?
Gräsmatta
Till eml:

1. Vi grävde inte upp kring körsbärsträdet. Där det stod var det lös jord och massa låg vegetation (rodedendron och annat). I denna del lade jag bara på någon centimeter dress och myllade ner gödsel. Trädet har inte tagit skada och jag kan inte tänka mig att det kommer att göra det heller.

2. Tror inte att ni behöver jordfräsa. Vi hade ett mantra vi körde när vi var osäkra om vi förberedde för lite: "Gräset VILL växa". Det skall man komma ihåg. Får det bara en hyfsad start, blir vattnat, gödslat och klippt så skall det ordna sig. Håller man det kort, blir mattan tät och ogräs och mossa får svårare att få näring.

Tror dessutom att höst-/vinterförberedelserna är viktiga. När gräset "går i ide" på hösten så fortsätter mossan att växa ytterligare en tid. Det gäller att se till att gräset har starkt övertag med en höstgödsling i ryggen.



Till Mia Bror Duktig. smile.gif

Jag älskar gräs. På samma sätt som skogen och havet, är gräset heligt för mig. I min villaträdgård räknar jag inte Kväve, Kalium och Fosfor till kemikalier. Dessa för växter livsnödvändiga ämnen urlakas inte till några sjöar, floder eller ens i grundvattnet. Allt tas upp av gräset och omvandlas till nytt gräs, vilket klipps och blir härlig kompost eller täcke i grönsakslandet och kan tas upp på nytt - denna gång naturgödslat!

Vad beträffar medel för att ta bort mossa, så innehåller dessa vanligtvis enbart järnsulfat. Järnsulfat ingår i massa saker, oftast som bränt till järnoxid i färgpigment, och det rekommenderas och används i stor omfattning för att bekämpa mördarsniglar, mossa, svampar och annat. Såvitt jag vet har de inga negativa, bara positiva effekter på naturen. T.ex. används järnsulfat i vattenreningsverk!! (Dock: "för mycket, skämmer allt.")

Alternativet till järnsulfat är ett mycket omfattande arbete med att mekaniskt röja gräsmattan. Det ligger då lätt till hands att just hyra in en grävskopa som sprutar ut tungmetaller och annat. Dessutom tar det enormt massa tid (veckor) om man skall göra det för hand - tid som man istället kan lägga på att hjälpa hemlösa eller svältande barn (det dör 30-40.000 barn varje dag av undernäring/svält/sjukdomar).

Det är upp till var och en att skaffa sig en moraluppsättning och ett miljömedvetande. Personligen kör jag med handjagare på gräsmattan. En del har bensinklippare - en sådan klippare utan katalysator smutsar ned mer på en halvtimme än en bil som går 100-tals mil.

Om man skall leva ett med naturen skall man naturligtvis inte köra bil, inte använda dator (som gör slut på ignalina-producerad elektricitet och som i sina komponenter innehåller mängder med tungmetaller) och man skall inte använda tensid-baserade tvättmedel och man skall inte se på TV. Kort sagt skall man bo i ett hus "i skogen" som man byggt av trä som man fällt med en stenyxa.

Eftersom det liksom gräsmatta inte är naturligt med vete- eller rågfält, så blir det till att äta rötter, nötter och fisk som man fångat med händerna.

biggrin.gif
Mia, zon 3
Hej Gräsmatta!
Håller precis med dig, i grund & botten. Och sköter man sin odling (vare sig det är gräsmatta eller navelludd tongue.gif ) på det sättet som du beskriver så är det ju ingen fara! Men när man frågar om råd ute i "handeln" får man ofta inte sådana svar, utan sådana som handlar om mer eller mindre miljöfarliga alternativ, samma sak i färghandeln!
Fast det där med att det tar tid.... att klippa, gödsla, dressa, lufta osv, även utan kemikalier, tar inte det en himla massa tid också?
Må så gott!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon