Full version: Lapplandsträdgård?
Elvira
Jag undrar om någon har lite tips på länkar, böcker eller annat med trädgårdar i riktigt hårt klimat. I zon 7 där vårt lantställe och mitt barndomshem ligger består folks trädgårdar ofta bara av vinbärsbuskar och hallonsnår. Det är visserligen trevliga inslag i en trädgård, men jag skulle så gärna vilja se vad några kunniga eldsjälar kan göra och lära mig lite mer om var gränserna går.

Finns det någon som stött på något som jag kan tänkas tycka är intressant?
kerstin z5-6
Ja ! det finns härdiga perenner, som fixar zon 7 utan problem -jag har trädgårdsbekanta i Lycksele -kattisavan bla -z 7
Är du mest intressarad av perenner eller är det ätbart , + buskar o träd ??
Elvira
Jag är nog intresserad av det mesta men främst perenna växter, klätterväxter om det finns och blommande buskar. Jag känner att det är svårt att komma längre än till en rabatt längst söderhusväggen. Det finns ju så underbara böcker om svenska trädgårdar men den nybörjare som jag är så hinner jag tappa orken när jag kollar upp det jag fastnar för och väldigt mycket "bara" klarar sig på annat håll.
kerstin z5-6
Jag har 5-6 -Det skiljer på en del växter , men inte så vansinnigt många
Klicka på min album ikon längst ner i detta inlägg så har du en del tips i album -min trädgård tex
En växt som blir vackrare o mer långlivad hos oss är tex Blå bergvallmo -meconopsis Shelidoni smile.gif
Ska fundera vidare laugh.gif
Vad jag vet är att stenpartiväxter de som håller sig kring 40 cm o under fixar det mesta o blir snyggast i kallt klimat .. Där finns en hel drös sorter ..
Elvira
Åhh så underbart vackert du har! Min karl suckar för jag har ropat hit honom att titta på massor av dina bilder. smile.gif
Betty
CITAT (Elvira @ 10-05-2004, 22:17)
Jag är nog intresserad av det mesta men främst perenna växter, klätterväxter om det finns och blommande buskar. Jag känner att det är svårt att komma längre än till en rabatt längst söderhusväggen. Det finns ju så underbara böcker om svenska trädgårdar men den nybörjare som jag är så hinner jag tappa orken när jag kollar upp det jag fastnar för och väldigt mycket "bara" klarar sig på annat håll.

Här får du en länk av mig med
härdiga växter! smile.gif
kerstin z5-6
Vi är många fler här ,både jag o Betty odlar i kargt"klimat , men det finns fler .Så mitt bästa tips är att ställa frågor här om växter du önskar dig så försöker vi svara smile.gif
Mottot bör vara HE går visst"!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Gubben får väl gå med i Män mot trädgård -haha -för när du väl satt igång så finns inget stopp smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon