Full version: Huggorm
Liselotte
Hej!
Vi har en hel del huggormar i vår trädgård och i dess närhet. Finns det någon som vet, om det finns någon växt som den inte tycker om?
Har flyttat över denna fråga till avdelningen: Ogräs och skadedjur.
KURT
Det bästa sättet att undvika huggormar är att ha en kortklippt gräsmatta och inga stenrösen eller annat som de kan gömma sig i. Huggormarna finns bara där bytesdjuren (gnagare, grodor) trivs. Men egenligen biter ju bara huggormar när folk lyfter upp dem och irriterar dem.
Eva i Skåne
Huh rys ohmy.gif ohmy.gif
mari_tres
Har hört att där det finns myror (stack-) trivs inte ormar, så... skaffa fram en fin myrstack att dekorera tomten med! laugh.gif
Eva i Skåne
Jag, ormrädda, är mycket snäll mot mina myror smile.gif wub.gif Skulle aldrig få för mig att skada min fina myrstack.
Eva Swahn
Här hittar du info om huggormen:



http://www.algonet.se/~larjan/snake.htm#huggorm
Mocca
Ärligt talat.......jag skiter i om de är fridlysta......

Hagelbössa funkar bra....

"finns en anledning varför Gud inte gav ormen ben att gå på"
KURT
CITAT (Mocca @ 13-05-2004, 20:33)
Ärligt talat.......jag skiter i om de är fridlysta......

Hagelbössa funkar bra....

"finns en anledning varför Gud inte gav ormen ben att gå på"

Lär man sig bara lite grundläggande anatomi så är det inga problem att finna spåren efter ormars ben. Det är kanske lättare på mera primitiva ormar som tex pytonormar, där kan man hitta rudimentära benrester vid analöppningen, så ormar härstammar från djur som har haft ben. Annars skulle man ju kunna tillämpa samma argumentation om andra "benlösa" djur tex valar (som naturligtvis också har rudimentära benrester) och utrota dem också. Men av någon konstig anledning så upprörs många av valjakt.
Hannele
CITAT (Mocca @ 13-05-2004, 20:33)
Ärligt talat.......jag skiter i om de är fridlysta......

Huggormar är väldigt skygga djur... och tämligen ointresserade av människor.
Det är som tambin; ställer man sej framför deras landningsbana,
kan det hända att man krockar med dem.
Men om man sitter och fikar 3 meter från bikupan, är bina helt ointresserade.

renate
ohmy.gif Jag förstår inte riktigt denna hysteri kring huggormar,de är rädda för oss människor,med all anledning; vi är riktiga "rovdjur" allt som inte passa oss i smaken skall vi genast bekämper eller hellst utrota./Renate
Mocca
CITAT (KURT @ 14-05-2004, 06:58)
CITAT (Mocca @ 13-05-2004, 20:33)
Ärligt talat.......jag skiter i om de är fridlysta......

Hagelbössa funkar bra....

"finns en anledning varför Gud inte gav ormen ben att gå på"

Lär man sig bara lite grundläggande anatomi så är det inga problem att finna spåren efter ormars ben. Det är kanske lättare på mera primitiva ormar som tex pytonormar, där kan man hitta rudimentära benrester vid analöppningen, så ormar härstammar från djur som har haft ben. Annars skulle man ju kunna tillämpa samma argumentation om andra "benlösa" djur tex valar (som naturligtvis också har rudimentära benrester) och utrota dem också. Men av någon konstig anledning så upprörs många av valjakt.

Jaha........så man ska jämföra valar med huggormar då?.......märkligt....

Hade du varit förlamad i benen i 6 månader efter att varit i "kontakt" med huggormar hade du säkert resonerat annorlunda.
azofia
CITAT (Mocca @ 14-05-2004, 12:50)
CITAT (KURT @ 14-05-2004, 06:58)
CITAT (Mocca @ 13-05-2004, 20:33)
Ärligt talat.......jag skiter i om de är fridlysta......

Hagelbössa funkar bra....

"finns en anledning varför Gud inte gav ormen ben att gå på"

Lär man sig bara lite grundläggande anatomi så är det inga problem att finna spåren efter ormars ben. Det är kanske lättare på mera primitiva ormar som tex pytonormar, där kan man hitta rudimentära benrester vid analöppningen, så ormar härstammar från djur som har haft ben. Annars skulle man ju kunna tillämpa samma argumentation om andra "benlösa" djur tex valar (som naturligtvis också har rudimentära benrester) och utrota dem också. Men av någon konstig anledning så upprörs många av valjakt.

Jaha........så man ska jämföra valar med huggormar då?.......märkligt....

Hade du varit förlamad i benen i 6 månader efter att varit i "kontakt" med huggormar hade du säkert resonerat annorlunda.

Jag vet en massa människor som blivit väldans skadade av att kommit i närkontakt med bilar: bort med alla bilar säger jag. Eller? Nej det gör jag inte för jag inser att det vore löjligt.

Snälla nån, lite sans tack!

Skadorna som orsakas av huggormar är knappast ett stort samhällsproblem och är definitivt inte skäl nog att utrota en art!

Låt ormen vara så låter den dig vara.

Ser du en orm på tomten, stampa lite i marken så försvinner den (stampa inte för nära bara).
I övrigt är det bara att följa råden som ovanstående skribenter kommit med, det är väldigt bra råd.
KURT
CITAT (Mocca @ 14-05-2004, 12:50)
Hade du varit förlamad i benen i 6 månader efter att varit i "kontakt" med huggormar hade du säkert resonerat annorlunda.

Å andra sidan så vill nog de som en gång drabbats av sorkfeber (150–400 fall/ år) istället föda upp och plantera ut huggormar för att minska på populationen av skogssork. Att strikt se vad som är mest nyttigt för oss människor är inte alltid vare sig lätt eller meningsfullt. Men den ju vara bra att inse att inget är svart eller vitt, och att plocka bort arter är ingen lösning. Vare sig det gäller fästingar (kan upplevas som obehagliga och sprider sjukdomar) eller älgar (de mordiska älgarna dödar varje år 10-15 personer och skadar flera 100).
Mocca
Var någonstans i mitt inlägg står det att jag vill utrota huggormen?

I min trädgård accepterar jag den inte........det har inget med utrotning att göra. I min skog finns massor och där får den gärna vara, men inte på min veranda.
KURT
Men att skjuta huggormar (vare sig det sker på veranda eller i skogen) innebär förmodligen också ett brott mot jaktstadgan och då kan man förutom böter risker att förlora vapenlicensen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon