Lottiz
Vi är ett ungt par som drömmar om ett hus på landet. Min sambo kommer att fortsätta sitt arbete, men själv är jag sjukpensionär och letar efter alternativa inkomstkällor. En tanke är att i mindre skala odla grönsaker, örter och krukväxter/plantor.

Jag undrar nu om det finns nån som kan hjälpa mig att lista ut hur jag ska räkna på vad man kan tjäna på detta. Finns det alls något överskott efter alla utgifter kring sådd, gödsel osv? Hur stor avkastning kan man räkna med?

Finns det nånstans där jag kan hitta siffror på ex. potatis och grönsaksförsäljning, plantskolornas budget osv?

Jag vet inte ens var jag ska börja, men någonstans måste man börja så nu gör jag det här.

Tacksam för alla tankar och länkar!
MRLINDELL
Jag har pratat med några odlare, bl a i Enköping och de känar inga stora slantar. En dags helgtorghandel med plantor kan i bästa fall inbringa typ 1.200 sek brutto. Sedan skall omkostnader mm betalas. Vilket annat lågbetalt jobb är bättre och säkrare. Man skall också tänka på att man bara får inkomst några månader på sommaren, vem finansierar uppehället på vintern? Torghandeln har nästan försvunnit. ÅF leden har andra kanaler med billiga grönsaker mm som ingen odlare hemma kan matcha.
Prognosen är tyvärr lite dyster även om tanken är svindlande, vilken frihet och slippa alla idioter och få träffa andra hmm idioter i stället som omväxling laugh.gif
Tirre
På vår lokala ica-butik ute på landsbygden säljer man under säsong ofta kryddor och frukt från "folk på bygden".
Istället för att t ex äpplen ligger och ruttnar i trädgårdarna, så säljer man dem i affären. Spar miljön också, då de inte behöver leveranser från grossisterna lika ofta.
Vet inte hur mycket de betalar, men man slipper ju åka in till torget och betala torgplats och sånt, ifall man vill sälja i liten skala och kan göra en deal med en nära butik eller två.
Tirre
På vår lokala ica-butik ute på landsbygden säljer man under säsong ofta kryddor och frukt från "folk på bygden".
Istället för att t ex äpplen ligger och ruttnar i trädgårdarna, så säljer man dem i affären. Spar miljön också, då de inte behöver leveranser från grossisterna lika ofta.
Vet inte hur mycket de betalar, men man slipper ju åka in till torget och betala torgplats och sånt, ifall man vill sälja i liten skala och kan göra en deal med en nära butik eller två.
Lottiz
Ja, tanken är ju som sagt att sambon fortsätter jobba, och det jag kan inbringa genom gården skulle i så fall bara vara ett extra plus. Eftersom jag ändå inte kan arbeta kommer alla inkomster jag kan skaffa mig att vara välkomna extraslantar.

Det är just typ ica-butiken jag tänkte på, det hade varit intressant om det fanns några siffror på hur stora utgifter odlingen har och vad man kan få när man säljer det till butiken. Frågan är lite hur mycket man behöver odla och sälja för att få nåt ut av det.
Fenja
Får arbeta i/ha en egen rörelse som sjukpensionär? Bara en tanke, som kanske kan komplicera tillvaron... det finns ju alltid folk som är snabba på att lägga sig i. rolleyes.gif
Mvh
Fenja
tomas99
Jag tror inte att Ica butiken köper in något från en lokal odlare.

Ica handlaren i dag är ingen egenföretagare utan mera en föreståndare, dvs Ica konsernen äger butiken och där med styr vilka kanaler som inköpen skall användas.
renate
Jag tänkte på vad Fenja skrev,kollar upp först hur mycket du får har som extrainkomst,utan att missa din sjukpension.Jag kan för lite om sådant,men vill du starta eget är det bäst du kollar upp hur det fungera.Jag hoppas du hitta en lösning.
Renate
gmasterb
CITAT (tomas99 @ 12-08-2004, 09:25)
Jag tror inte att Ica butiken köper in något från en lokal odlare.

Ica handlaren i dag är ingen egenföretagare utan mera en föreståndare, dvs Ica konsernen äger butiken och där med styr vilka kanaler som inköpen skall användas.

Tyvärr måste jag säga att du har lite fel på den där biten.
ICa och Vivo (Stockholm) drivs i 80-90% av egenföretagare, dock vet jag inte hur det är ute på landet. Butiken har ett koncept som det måste följa med ett sortiment som de ska ha samt prissättningen vid annonser mm.
Sedan är det helt upp till butiken att bestämma om de vill ta in extra saker vid sidan av. Man får räkna med att butikernas marginal på grönsaker ligger på 30-50% påslag. Så då finns det något som man kan räkna på. Visst borde du som lokalodlare vara lite dyrare..
Lycka till..
//Stefan
amaira
Som sjukpensionär själv, har jag lite hum om "regler" och sånt, omkring extrainkomster.

Och som "prova-påare" har jag också lite erfarenhet av att försöka få inkomster av mina möjligheter, dvs, har haft både trädgård och höns och kalkoner. Plus egenhändigt gjorda teer.

Vad gäller att sälja till lokala butiker, så kan jag intyga att det ofta går bra.

Ett år sålde jag mina kantareller till Konsum här. Det var "för mycket" kantareller i skogen, och jag är själv inte så förtjust i dem. Fick bra betalt, kan jag ju säga. (minns inte vad, men jag fick halva summan för vad de säljs för, och kantareller som man köper är inte billiga, har för mig de låg på 190:- kilot eller mera det året. Var de sedan lite "regnsvällda" gick ju affärerna bättre...

Men vaddå ... några hundralappar för en dags "slit" ? Och sedan tog kantarellerna slut.

Liksom med teerna. Även om jag har gott om fina växter som "växer av sig själv", utan vare sig bekämpningsmedel eller konstgödning, så är arbetet med att plocka (vid rätt tillfälle), torka, packetera o.s.v. bra mycket större än vad som ges inkomst av.
Och rätt som det är, invaderar insekter eller larver... eller mjöldagg.

Så fort något odlas eller föds upp i lite större kvantitet, så blir också hela systemet mer sårbart för sjukdomar och angrepp av olika slag.

Vad gäller grönsaker, så kanske "gårdsförsäljning" kan vara nåt? Men som sagt, det är en mycket tids-styrd inkomst, och när det sköras som mest, så är också marknaden som mest mättad.

Men, det finns ju olika "marknader" som man kan rikta in sig på!
Här, fyra mil från Stockholm, finns det årligen en marknad första helgen i september, då man kan hyra ett helt eller ett halvt bord (eller mer), och sälja av sitt överskott, eller av vad man vill, hantverk eller annat.

Det har blivit en väl besökt folkfest!

Kanske finns det nåt sånt hos dig också, om du kollar upp?

Sådana inkomster behöver man ju inte skatta för.



Det är bra terapi, och sysslesättning, och man får var ute i friska luften och njuta av sitt jobb - och det är nog så man får se det.

Ska det vara någon ekonomi i det hela, så krävs det oerhört mycket arbete, och så lite till ändå, och allra helst storskalighet.

Ska det vara som företag, så lär det bli ett dygnet runt arbete...

Det småskaliga har förlorat en stor del av sin kraft för länge sedan, och inte blev det bättre med EU.


Det bästa sätter att "tjäna pengar" på det, tror jag, är att odla för sig själv! Det ger tillfredsställelse på så många olika plan, och "inkomst" kan ju också vara att sänka sin utgifter!

Vad gäller sjukpension, så är det lite olika regler beroende på vad man vill och har för planer.

En viss inkomst av bisyssla har man rätt till, utan problem. Det är ju inte precis nån större inkomst man begåvas med, som sjukpensionär.


Sjukpensionen baseras på de senaste årens årsinkomst, då man ju mestadels levt på sjukkassa, det tar ju lite tid att komma så "långt" att det blir utredningar och till slut pension. Så, de senaste årens inskomster låg för mig på ca 80% av min lön. Sedan är pensionen 60% av de åttio procenten - varsågoda och räkna själva.

(Sjukpensionär var det gamla namnet på det, numera heter det nåt annat som jag bara glömmer bort)


Sedan är sjukpensionering inte längre en "livstids-dom"! Däremot kommer ingen någonsin att fråga eller kräva - utan det är helt upp till mig att gå vidare om jag känner att jag åter kan göra det.

I så fall finns det olika möjligheter, som man bör ta kontakt med FK eller AF för att diskutera. Upp till två år tror jag kan man "prova på" att arbeta deltid, utan att förlora sin pension!!!

Det finns många möjligheter idag, jämfört med förut, och det tycker jag är bra.


Ja, som du förstår Lottiz, så tror jag inte på möjligherna, men "kvinnor kan" så fortsätt luska i det hela, utifrån dina egna möjligheter och viljor och önskningar.

Varningar har du fått så det räcker, möjligheterna känner jag inte till ...

Finns det nån företagarförening i dina trakter? Prova kontakta dem, i en del kommuner har de "nyföretagar-rådgivning", då man kan diskutera igenom sina tankar och drömmar, och få konkreta råd och visas på möjligheter och svårigheter, och ren kunskap om företagande.

Lycka till, det gäller ju att finna "sitt eget"!

/amaira.
Cilla
Amaira gav som vanligt bra och intressanta råd.

Hur det fungerar att sälja via lokala butikerna tror jag beror på var i landet det sker. Man behöver inte bara sälja till livsmedelsburikerna heller, man kan gå till restaurangägare, cafeterior mm.

Att odla grönsaker småskaligt blir en arbetssam och ofta dyr affär om man inte nischar sig eller hittar sätt att förädla "produkterna" som de kallas, dvs morötterna, frukterna, mm.

Småskaleodlare som jag känner odlar ekologiskt eller biodynamiskt och säljer till skolor, cafeer, restauranger, dagis som vill ha sådan mat och som uppskattar att ha direkt kontakt med bonden.

Andra förädlar det de odlar och gör teer och salvor, kakverk och allsköns annat och de har dessutom kul under jobbet. Ofta slår de sig samman några stycken och det de tillverkar blir med åren mer och så småningom har vissa öppnat café eller hantverksbod själva där de också har kurser, håller föredrag, deltar på mässor mm.

Många av mina vänner bor i skärgårdar som på sommaren befolkas av turister. Lokalt odlade jordgubbar blir en hit... Dessutom är det ganska lätt att odla och plocka jordgubbar, men om man ska odla obesprutat kräver det mer. Hallon är svårare att plocka men lättare att hålla fria från angrepp utan att bespruta, särskilt om man odlar flera olika sorter. Skuggmoreller ger skörd tidigt efter plantering och dessutom under sommarsäsongen då man kan sälja. De som blir över lägger man in och säljer i burkar till jul.

Djur kan man ju också ha. Höns för att sälja ägg är ju vanligt, men inte ger det större inkomster än de man måste lägga ut för att hönsen ska ha det bra. Däremot kan det vara en bra utbytesaffär med grannarna, som kanske har något annat man behöver. Många har testat med getter för att göra getost, men det är svårt och mycket arbetskrävande. Fårost är lättare men det är ju rätt billigt i butikerna numera. Ull som man kardar, spinner och färgar för att sälja garn går nog på många ställen, men att få ekonomi i det är svårare. Gör man däremot tovade grejor såsom hattar, tofflor mm har man nog större möjligheter att sälja och få någorlunda betalt.

I mina sommarverksamheter samarbetar jag med en hel del lokala entrepenörer. Jag seglar charter med min skuta och de som levererar maten bor nästgårds och har i sin tur handlat av de som odlar eller verkar nästgårds osv...

Så när man går i tankar på boende på landet och ska välja bostad är det bra att spana in de andra lokala entrepenörerna på ställena, och välja ett ställe där människor verkar gilla att samarbeta och där det finns forum för att sälja det man skapar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon