Full version: vad heter blommorna
yla
behöver lite hjälp me de första fem bilderna i mitt album "frågor vad heter??"



åsså vill jag visa äkta kärlek
Fenja
Åh, vilka fina katter! Är det dina? Ungen är alldeles ljuvlig. Den första bilden tycker jag ser ut som kirskål? Den andra är väl en kornell och resten få någon annan hjälpa dig med.
Mvh
Fenja
magiana
Håller med föregånde talare om nummer ett och två (blodkornell?). Det rosa på bild tretton är en fingerborgsblomma men resten vet jag inte.
Gunvor Nilsson
Den första är mycket riktigt kirskål. Tvåan korallkornell? Den tredje vet jag att det är en rosenribs för det har jag en själv. Fyran ? Femman?

/Gunvor
Maria i Helsingborg
På tal om kärlek......vilken makalöst vacker bild, oldwolfie!

yla
CITAT (Gunvor Nilsson @ 11-05-2004, 20:06)
Den första är mycket riktigt kirskål. Tvåan korallkornell? Den tredje vet jag att det är en rosenribs för det har jag en själv. Fyran ? Femman?

/Gunvor

så kanman alltså äta dom sen rolleyes.gif rosenribsen??



bra att de e kirskål då ska det bli paj
trodde inte att jag hade sån wub.gif


åhhh tack Maria i helsingborg


Fenja kattera e inte mina de e stallkatter
Gunvor Nilsson
Det blir inga bär på min rosenribs, oldwolfie! Tyvärr, men när blommorna blommat över så ser det ut som början till klasarna på röda vinbärsbusken men det blir inget mer!

/Gunvor
Nutten
Fyran ser i mina ögon ut som kärrtörel; Euphorbia palustris. Femman var så suddig, så där har jag inget bra förslag.
yla
CITAT (Nutten @ 11-05-2004, 20:56)
Fyran ser i mina ögon ut som kärrtörel; Euphorbia palustris. Femman var så suddig, så där har jag inget bra förslag.

nej inte kärrtörel,den här är liten o skir
o blden ser lite ut som barr
o den är mjuk o gosig

femman jo den e suddig ,, wub.gif jag zoomzde o det blåste
men tänkte nån skulle se ändå wub.gif

nå då e fyran o femma kvar att fundera över
skulle va kul o få veta

o tack för de namnen jag redan fått
har skrivit in dom nu
bra att ni finns väntar med spänning på de två sista namnen rolleyes.gif
Ti bee
Vårtörel då? De är nämligen väldigt lika de vårtörlar som jag har i en kruka på uteplatsen (vågar inte ha dem i rabatten för tydligen sprider de sig mkt). De är rätt späda på ngt vis och nu innan de blommar så ser de ut ungefär som de på din bild.
Mina vårtörlar hittade jag invid lupiner vid ett gammalt torp. De, lupinerna och kirskål var det enda som växte kvar, så trots sin spädhet måtte de vara väldigt seglivade och starka.
smile.gif
yla
CITAT (Ti bee @ 11-05-2004, 22:11)
Vårtörel då? De är nämligen väldigt lika de vårtörlar som jag har i en kruka på uteplatsen (vågar inte ha dem i rabatten för tydligen sprider de sig mkt). De är rätt späda på ngt vis och nu innan de blommar så ser de ut ungefär som de på din bild.
Mina vårtörlar hittade jag invid lupiner vid ett gammalt torp. De, lupinerna och kirskål var det enda som växte kvar, så trots sin spädhet måtte de vara väldigt seglivade och starka.
smile.gif

jooo de skulle kunna vara törel
va kul den här växer i en skreva i berget o kan inte sprida sej så mycket
måste kolla noggrannare då blommorna slår ut
men jag tror på vårtörel smile.gif

nu e de bara den sista kvar
ingen som vågar sej på en gissning trots den dåliga bilden



det växer liksom en liten klase med blommor mitt i
jag hittade just de här på nätet skulle de möjligen kunna vara en astilbe av nån sort måntro ????

Anders zon 1
Fyran ser definitivt ut som vårtörel. Är inte bild nr 5 en buske? Om det är så skulle jag gissa på en rödbladig form av druvfläder (Sambucus racemosa).

Bild på druvfläder (dock inte rödbladig) finns här: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia...bu/sambrac.html

Anders
yla
CITAT (Anders zon 1 @ 11-05-2004, 23:46)
Fyran ser definitivt ut som vårtörel. Är inte bild nr 5 en buske? Om det är så skulle jag gissa på en rödbladig form av druvfläder (Sambucus racemosa).

Bild på druvfläder (dock inte rödbladig) finns här: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia...bu/sambrac.html

Anders

jo du har nog rätt
druvfläder av nåt slag är det med allsäkerhet
såklart de e en buske wub.gif tänkte fel då jag va inne på astilben

va kul då är alla avklarade på 4 timmar de e inte dåligt
tack alla som hjälpte till
MariaS
Tycker faktiskt att det liknar en ung blodbok annars?!

MariaS
yla
CITAT (MariaS @ 12-05-2004, 00:31)
Tycker faktiskt att det liknar en ung blodbok annars?!

MariaS

neej om det varit en bok hade den knappt slagit ut sina löv så det är det inte ,jag har en liten bok o den väntar me sina löv fortfarande
nej jag tror på på druvflädern , me tanke på blomklasen som sitter där rolleyes.gif

fats de hade varit himl mysigt me en blodbok smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon