Full version: Plantagen
Iza
Hej!
Jag har sett här på forumet att ni brukar tala om Plantagen. Jag ska till en stad imorgon där de finns. Är det ett bra ställe att handla på? Bra växter mm.
kristerh
jag tycker att den plantagenbutik jag besökt här i stockholm är sådär,
ganska dyrt, typisk stormarknad, ett plus är att de har ett stort urval.
Krister
pepparmynta
Jag tycker att utbudet beror på hur stor respektive butik är. Har två Plantagen inom räckhåll, Åkeshov är liten och trång, inte så bra utbud. Hässelby (Åkermyntan) är större med bättre utbud.
Inger GMT
Jag har erfarenhet av två plantagenbutiker. Åkermyntan i Hässelby och Uppsala. Dom gånger jag har varit till Hässelby har växterna varit i ett skrämmande dåligt skick
Jag skulle aldrig köpa växter som står halvtorra och halvlessna av brist på vatten.
Plantagen i Uppsala är mycket välskött och det finns mycket att se och köpa där.
Hälsn Inger
eml
Håller med om att Plantagen i Hässelby (Åkermyntan) inte verkar sköta sina växter alltför väl, har avskräckts mer än en gång från att köpa när man ser skicket på plantorna... sad.gif mad.gif
anna.
Jag bor jättenära Plantagen på Hisingen (Göteborg), och jag blir alldeles salig varje gång jag kommer dit wub.gif

Men jag brukar ju iofs bli alldeles salig varje gång jag kommer i närheten av många fina växter, det är så många man vill ha men så få man har råd med alt. kan ta med på cykeln hem...
pepparmynta
CITAT (pepparmynta @ 12-05-2004, 13:37)
Jag tycker att utbudet beror på hur stor respektive butik är. Har två Plantagen inom räckhåll, Åkeshov är liten och trång, inte så bra utbud. Hässelby (Åkermyntan) är större med bättre utbud.

Talade om utbudet, inte kvaliten.

Vårar och somrar har jag inte haft oturen att ha besökt den butiken när växterna varit törstiga.
Däremot under höstarna, då verkar det som personalen tröttnat på att sköta plantorna . . . sad.gif
Hannele
Utbudet är störst i början av säsongen i alla trädgårdsbutiker.
Sedan kan ju vissa saker ta slut...
andreas i uppsala
plantagen är dåligt, inga bra växter alls. mad.gif
Hannele
CITAT (andreas i uppsala @ 12-05-2004, 15:09)
plantagen är dåligt, inga bra växter alls. mad.gif
unsure.gif??

wub.gif Mitt persikoträd 'Frost' är gôrfint!
MimE
Vi och grannar har dålig erfarenhet av växter från Plantagen här på Hisingen:

Familjeäppelträd planterat efter deras anvisning på hösten där alla ymparna "torkat bort" nästa vår. Ingen ersättning trots kvitto och ingen förklaring på vad vi skulle ha gjort för fel (om nu felet var vårt).

Rhododendron av hög kvalitet (dvs dyr) där rötterna visade sig vara mycket dåliga när grannen skulle plantera. Erbjöds ny planta med lika dåliga rötter. Ville ha pengarna tillbaka (detta var dagen efter köp) men fick ej detta. Lämnade affären ursinnig - utan växt.

Rabarberplanta ("kvalitetsplanta") som aldrig tog sig utan dog. Reklamerades aldrig.

M.m.

Jag tycker de generellt har mediokra varor till höga priser.

/Mimmi
Regna
Brukade besöka Plantagen (då Växus) i Åkermyntan när min syster bodde där, men många av de krukväxter jag då sökte, främst kaktusar och suckulenter, var sällan i fint, friskt skick. De (till synes friska) suckulenter jag köpte därifrån visade sig vara drabbade av ullöss, vilka snabbt spred sig bland mina äldre kaktusar innan jag förstod vad det var. En hibiscus från ett annat tillfälle hade visst spinn och sköldlöss...

Det sista åren så har jag istället besökt den i Frescati, bredvid Bergianska trädgården. Där har jag alltid träffat på kunnig personal, och de verkar ta väl hand om sina växter. Nu har jag i alla fall lärt mig att luppgranska och isolera mina nya plantor en period innan jag placerar dem tillsammans med mina andra växter... men jag har inte haft någon ohyra från Frescati, bara ett fåtal myror i jorden från en av de syréner jag köpte. Personalen är dessutom väldigt hjälpsam närhelst jag har frågor om mina växter. Därför åker jag gärna dit trots att det ligger rätt så avsides, utan bil. Rekommenderar dem varmt.


/Teresa
Christoffer
När det gäller utbud, så tycker jag att Blomsterlandet och Plantman har haft större utbud än Plantagen. Men Plantagen har fler stora krukor att välja på.
Blomstertanten
Undrar vilka krav på utbildning dom har när man söker jobb där ?
Kan inte vara så värst höga ! I alla fall inte på Plantagen i Örebro.
Svårt att få något svar på sånt man frågar om.

Dessutom ser butiken jättetråkig ut nu. Det var mycket bättre när det hette Växus, med massor av gröna växter så man nästan fick en djungelkänsla. Man fick verkligen lust att handla då. Nu vill man bara ut därifrån så fort som möjligt !

Det enda som har ändrats till det possitiva är att perennerna är ordentligt märkta med sort, pris och hur de vill växa.
gmasterb
CITAT (eml @ 12-05-2004, 14:22)
Håller med om att Plantagen i Hässelby (Åkermyntan) inte verkar sköta sina växter alltför väl, har avskräckts mer än en gång från att köpa när man ser skicket på plantorna... sad.gif mad.gif

Jobbade ett par månader på Plantagen i Hässelby, fast då under växus regi.
Visst, jag gillade butiken i sig men en del av personalen där satt och snackade skit om varandra, vilket jag personligen ALDRIG har gillat. Sedan var det ett par fåtal som var lite smårasistiska mot en av dem anstälda och fick honom sparkad pga hans ursprung, och det skulle blivit den tjänst jag hade fått om jag jobbat kvar. Killen som allt handlade om fick aldrig den rätta chansen och få prata med vissa trångsynta personer och alltså inte visa sin kunskap. Eftersom att vi fick bra kontakt insåg jag hur pass mycket han kunde.

Sedan denna dag då jag slutade har jag ALDRIG köpt en sak på plantagen/växus. Åker numera till antingen Plantorama i Viksjö/JÄRFÄLLA eller Zetas/HUDDINGE

//Stefan
MRLINDELL
Skall man till Plantagen i Uppsala är det bättre att åka till Märsta, där lever fortfarande gamla Växus kulturen kvar.
Sulawesii
Jag håller med dig, Blomstertanten! Växus var mycket bättre!
Blomstertanten
CITAT (Sulawesii @ 12-05-2004, 19:38)
Jag håller med dig, Blomstertanten! Växus var mycket bättre!

Visst var det underbart att bara gå där och strosa runt och titta på alla växter ! smile.gif
annchapanncha
Jag tycker Plantagen är skit.

I alla fall i Södertälje, det verkar hårt uppdrivet och dåligt skött när man tittar efter.

Jag går till de mindre plantskolorna, lite dyrare, men med mycket bättre kvalitet.
netaave
Plantagen i Uppsala har kanonfina växter, jag är väl iofs inte där varje dag men har aldrig sett en hängande växt där.

Däremot är deras egen plantjord inte att rekommendera, mina växter vid husvagnen fick nån sk-t av den förra året.

Det jag handlar mest där är stora fina krukor, nu sist en 40x40 x40 kruka 30x30 i botten, i keramik med veckad kant 349 kr. Helt otroligt billigt.

Likaså köpte jag låga planteringsskålar i lera med räfflade sidor i olika strl för nån 20:a bara.

Sen har det så mycket annat kul krafs som man inte visste man behövde, förrän man ser det. biggrin.gif
*Felix matte*
Plantagen i Jönköping besökte jag.
Blev imponerad av utbudet och priserna. Friska fräscha växter.
Inhandlade ett antal krukväxter som här hemma skulle kostat minst det fyrdubbla och hör o häpna... Inga odjur följde med smile.gif
Krukor i alla storlekar... till priser som jag bara kunde drömma om...
Ni boende i de södra delarna av landet får känna er priviligierade.
HelénE
Jag har handlat ibland på Plantagen i Frescati / Stockholm. Det är billigt men tyvärr är det inte alltid växterna håller hög kvalité. Jag köpte förra året några pelagoner samt en klockranka där, sen köpte jag lika hos min lokala trädgårdshandlare som är dyrare. De växter som kom från plantagen, växte inte lika frodogt som de jäg köpte här hemma. Dessutom var klockrankan vita blommor på, och inte blå som det skulle vara enligt den medföljande lappen.

Helén
nypan
plantagen vid bergianska är ganska så tråkig, men trygg; som en stormarknad, bra när man ska leta efter slangar och trädgårdsverktyg, då oftast billigare än vid zetas eller ulriksdahl etc (stockholm, alltså) men vad gäller växterna är det inte mycket att hurra för. Där Zetas bambu plantor är stora och frodiga, gröna och välskötta, t ex, är Plantagens ömkliga och spinkiga; dock har jag hittat en och en annan skönhet, som bara råkat ströva där, grönlilja för att nämna ett av sammantaget två ex under åren,(zigadenus elegans) t ex men inte så värst mycket. Personalen är det inte väl ngt fel på, annat än att det är stormarknad och att det inte finns riktiga trädgårdsexperter där, oftast är det goddag yxskaft som svar, läs på påsen...eller på etiketten, eh. Fast även på Zetas kan de svara fel, eller bristfälligt, beror helt och hållet på vem man frågar, felmarginalen mindre där och alla försöker (fast ämnesområdet är ju stort, det tar tid att bli en snickare, likväl som en trädgårdsproffs) sitt bästa.
Plantagen funkar alltså, inte minst för marktäckarduken, hehe...men skärpning förstås, yrkeskunskap måste till, och det är vi kunderna som ska kräva det, annars blir det ju som det blir, efterfrågan etc.

nypan/m
anne-li i olofstorp
Plantagen är en snabbköpskedja i växter. Här i Göteborg tog man över bl a ett par plantskolor med duktig personal och fina lite udda växter, detta är nu ett minne blott. personalen har order att hänvisa till den skriftliga info som finns och inte svara kunderna på frågor.
Dessutom är dom så underbemannade att dom inte hinner vattna och sköta växterna som dom skall. Själv köper jag gärna krukor men aktar mig för det som skall vara i de samma.
A-Li wink.gif
Mia, zon 3
I Linköping har Plantagen precis öppnat, och jag tycker nog att det var en halvbesvikelse..... (Visserligen är vi ju lite bortskämda med alldeles ypperliga Blomstertorget, och bra Trädgårdsförenings-plantskola, och helt OK Blomsterlandet, men jag hade ändå väntat mig något bättre.)

För det första var ju sortimentet inget att hurra över. Många exemplar av varje, visserligen, men hur glad blir jag av att det finns 800 pelargoner av 4 olika sorter? Det är ju mycket roligare med, säg, 200 pelargoner av 30 olika sorter!
Dessutom kunde man ju inte göra några direkta fynd heller - inget var direkt billigt.
Men jag har köpt några kryddväxter & lite annat "vanligt", och det har ju inte varit några direkta fel på växterna.
Någon personal har jag inte sett till utom i kassan!
Virgo
Jag var på plantagen när de öppnade i Linköping.
Köpte ett antal penseér och ställde dessa på en pappbricka som de har där.
Döm om min förvåning när jag fick betala 3 spänn för brickan. Dessa får man gratis hos alla övriga i Linköping.
Det var mitt första och sista köp på plantagen.
Hannele
CITAT (Virgo @ 13-05-2004, 13:09)
Döm om min förvåning när jag fick betala 3 spänn för brickan. Dessa får man gratis hos alla övriga i Linköping.
Det var mitt första och sista köp på plantagen.

Ska jag bråka om att behöva betala för påsar och förpackningar
här i Göteborg, finns det inte många affärer kvar att handla i... unsure.gif


hälsar
en som minns 70-talet, då påsarna var gratis,
men folk tog med sej hem drivor och
virkade plastmattor av dem...
Virgo
okey,

om du skulle få påsarna gratis på coop ica och hemköp skulle ta betalt för sina, skulle du handla där då?

ok lite långsökt , men ändå.
Tycker att det är vidrigt att dessa affärer ska tjäna över 100% på plastpåsar.
Tirre
Har inte varit på Plantagen än, men Växtriket som öppnade i Enköping i vintras verkar bra. Har bara sett fina plantor där och de har haft mycket sticklingar nu i vår och ett fantastiskt sortiment av lökar och knölar från olika leverantörer, både svenska och utländska.
Har någon annan längre erfarenhet av Växtriket?

Zetas "tjusiga" plantskola handlar jag aldrig mer på efter att ha fått äckligt många sniglar med alla plantor jag köpte där förra sommaren. Urk!
Har tillräckligt med sniglar ändå! Slängde varenda planta, eftersom jag inte orkade sanera dem...
HelénE
CITAT (nypan @ 13-05-2004, 00:36)
plantagen vid bergianska är ganska så tråkig, men trygg; som en stormarknad, bra när man ska leta efter slangar och trädgårdsverktyg, då oftast billigare än vid zetas eller ulriksdahl etc (stockholm, alltså) men vad gäller växterna är det inte mycket att hurra för. Där Zetas bambu plantor är stora och frodiga, gröna och välskötta, t ex, är Plantagens ömkliga och spinkiga; dock har jag hittat en och en annan skönhet, som bara råkat ströva där, grönlilja för att nämna ett av sammantaget två ex under åren,(zigadenus elegans) t ex men inte så värst mycket. Personalen är det inte väl ngt fel på, annat än att det är stormarknad och att det inte finns riktiga trädgårdsexperter där, oftast är det goddag yxskaft som svar, läs på påsen...eller på etiketten, eh. Fast även på Zetas kan de svara fel, eller bristfälligt, beror helt och hållet på vem man frågar, felmarginalen mindre där och alla försöker (fast ämnesområdet är ju stort, det tar tid att bli en snickare, likväl som en trädgårdsproffs) sitt bästa.
Plantagen funkar alltså, inte minst för marktäckarduken, hehe...men skärpning förstås, yrkeskunskap måste till, och det är vi kunderna som ska kräva det, annars blir det ju som det blir, efterfrågan etc.

nypan/m

Jo slangar, krukor, fröpåsar osv. kan man inhandla billigare där, men växterna däremot är oftast tråkiga och klent virke i.

Och så visst, de tar betalt för påsar. Lila irriterande som att Systembolaget tar betalt för påsar. Mataffärspåsar kan man ju ha till annat, men växtpåsar är så små så de kommer knappt till någon användning, inte Systembolagspåsar heller.

Sen gillar jag riktiga trädgårdshandlare, eftersom man kan få bra råd där och de kan mycket om växter.

Helén
Hannele
CITAT (Virgo @ 13-05-2004, 15:24)
Tycker att det är vidrigt att dessa affärer ska tjäna över 100% på plastpåsar.

wub.gif Tja, i Göteborg tog Frälsningsarméns stans dyraste papperskasse slut...
Vanliga papperskassar som kostade 10 kr styck... och fick Guldägg.
Pate
CITAT (Iza @ 12-05-2004, 12:58)
Hej!
Jag har sett här på forumet att ni brukar tala om Plantagen. Jag ska till en stad imorgon där de finns. Är det ett bra ställe att handla på? Bra växter mm.

Torra varor som frö, krukor, slang mm kan man köpa till bra priser , men skall man köpa växter skall man nog vara där samma dag som växterna kommer.
men man får ju vad man betalar för,
Pate
CITAT (Hannele @ 13-05-2004, 19:02)
CITAT (Virgo @ 13-05-2004, 15:24)
Tycker att det är vidrigt att dessa affärer ska tjäna över 100% på plastpåsar.

wub.gif Tja, i Göteborg tog Frälsningsarméns stans dyraste papperskasse slut...
Vanliga papperskassar som kostade 10 kr styck... och fick Guldägg.

Min kompis har en liten butik och han talade om att han betalar 0,80:-+moms för en kasse och för en sk plantkasse ca 1,20:-+moms.
så några 100% är det nog inte.
tänk på miljön ta med låda nästa gång rolleyes.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tycker inte att Plantagen på Hisingen har bra sortiment.
Men snart finns ingen riktig plantskola kvar

Elisabeth
lilla mamma
Här hos oss ligger närmsta P-affären i Örebro.
Vi har vår egen bamse handelsträdgård 2 kilometer härifrån.
Länge leve Klockaregårdens handelsträdgård och Sivert som alltid kan svara på alla växtfrågor. rolleyes.gif
Gossen Ruda
Har inte hunnit kolla sortimentet än i år men förra året blev jag lite besviken. Många av varje sort men lite att välja bland. Har varit inne i skrytbygget på Hisingen ett par gånger, tycker mer dom satsar på prylar än på växter.

Beträffande påsar så kan man spara och återanvända sånt. Förra året var jag inne på fd BP-plantor i Sisjön, numera Plantagen, och kom ut med påsar där det stod BP-plantor på. laugh.gif Kassörskan bara flinade när jag plockade fram dom och höll med om att det var bättre förr.
azofia
Jag gillar Plantagen, har varit i den på Bergianska (otaliga gånger) och den i Södertälje (en gång).
Jag har alltid fått tag på växter och annat av bra kvalitet som tagit sig bra, de enstaka gångerna det inte gått så bra har det snarare berott på andra omständigheter än dålig kvalitet. tongue.gif
myskmadra
Igår var jag på plantagen i Hässelby - det var några veckor sen sist - och nu har det blivit mycket tristare än i våras tycker jag. Slarvigt uppmärkt bland sommarblommorna och pernnplantorna och okunnig men i och för sig vänlig personal.
Men ja just ja, det är ju en stormarknad med dess för - och nackdelar.
Nä, nästa tur går till favvisen Ulriksdals slottsträdgård.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon