Full version: Tagetes
Hannele
unsure.gif Varför pratar så många illa om tagetes?

Orange tagetes och ranunkel.

Nyplanterade citrongula tagetes.
anna.
jag älskar tagetes! tyvärr gör sniglarna det också... mad.gif
Ella
Ytterligare en omöstng som jag inte kan delta i! Jag tycker inte om tagetes men har ändå köppt dem ibland eftersom de är bra för rosor...
eml
Tala illa om tagetes, näääää... mer tagetes åt folket! smile.gif smile.gif tongue.gif
Uppskattar denna tåliga, lättskötta, blomvilliga, långblommande och variationsrika blomma mer och mer wub.gif! I år blir det nog bara två sorter, en låg ("Yellow Boy") och en hög ("Cracker Jack"), men jag prövar nog någon ny sort nästa år. Har haft lite problem med "färgäktheten" på en tidigare sort, skulle vara enbart gul enligt påsen men vart rätt skiftande i färg (t.ex orange och tvåfärgad), men, men...
Copycat
På vilket sätt skulle dom vara bra? unsure.gif Jag tycker att det är en ful blomma som luktar hemskt. Skräpig är den också. Nä, deffinitivt inte min favorit.
vickeva
Jag tycker inte alls heller om tagetes, ful och illaluktande...
Eva i Skåne
NEEJ! Jag tycker den luktar gott!!!! smile.gif
Fenja
Copycat! De högväxta tagetessorterna tar bort eventuella nematoder som finns i jorden. Rosor och potatis till exempel blir ofta glada av att få växa samman med dem. I övrig håller jag med dig, det är en otäcking! Jag har viss fördragsamhet med de enkelblommiga och den mexikanska som bara blir två meter och grön!! (I alla fall blev min det.)
Mvh
Fenja
Hannele
wub.gif När jag tänker efter, luktar de barndom...
Copycat
Som asfaltsbarn, uppvuxen i betongförort, kan jag inte hålla med. sad.gif
wolkenkrabber
tagetes ticket jag e fun, och dom e bra för att det är inte en massa blommblad som fallerav och skräpar
renate

Förr tyckte jag inte heller om tagetes men nu gör jag det,det finns många sorter och tråkig är de inte,jag har tre olika sorter Mr. Majestic, den lilla gula som jag tog frö i Sofiero sommren 02,och den höga sorten.Som ni ser blommar de låga redan i växthuset.
evelina
Älskar tagetes,finns ju i massor med färger höga låga buskiga.
Dom är även bra för jorden har själv förgrott 150 st. från egna frön det roligaste är att jag aldrig vet hur dom kommer att se ut.
Fyller ut med dom där det är lite tomt i rabatterna.

Säger tagetes tanten. wub.gif
renate
CITAT (evelina @ 12-05-2004, 17:58)
Älskar tagetes,finns ju i massor med färger höga låga buskiga.
Dom är även bra för jorden har själv förgrott 150 st. från egna frön det roligaste är att jag aldrig vet hur dom kommer att se ut.
Fyller ut med dom där det är lite tomt i rabatterna.

Säger tagetes tanten. wub.gif

Jag förgro också från egna fröer och mina blir som moderplantan. rolleyes.gif bild i förra svaret.
Renate
evelina
CITAT (renate @ 12-05-2004, 18:01)
CITAT (evelina @ 12-05-2004, 17:58)
Älskar tagetes,finns ju i massor med färger höga låga buskiga.
Dom är även bra för jorden har själv förgrott 150 st. från egna frön det roligaste är att jag aldrig vet hur dom kommer att se ut.
Fyller ut med dom där det är lite tomt i rabatterna.

Säger tagetes tanten. wub.gif

Jag förgro också från egna fröer och mina blir som moderplantan. rolleyes.gif bild i förra svaret.
Renate

Fast jag är inte så noga med att lägga sorterna i olika påsar så alla frön åker ner i en påse det blir som ett suprise-party sedan. laugh.gif laugh.gif
Kajsa
En utmärkt blomma som klarar alla väder, har testat många sorter. Den går inte att misslyckas med, en blomma för folk som inte har så gröna fingrar, den blir alltid bra. Sista åren har jag tagit lite paus från den, men jag återkommer den är läcker. biggrin.gif
Blomstertanten
wacko.gif Den luktar otroligt illa ! wacko.gif

Men det finns en del fina sorter, tex vaniljtagetes, men jag avnjuter dom helst på avstånd.
amaira
CITAT
 När jag tänker efter, luktar de barndom...


Ja Hannele, precis!

Det är lustigt hur olika man kan uppfatta dofter! Själv kan jag inte lukta mig mätt på tagetes... Njuter och njuter och njuter wub.gif
Snälla och tåliga är de också, och hjälpsamma.
Och bara blommar och blommar och blommar.

Ja, tagetes ingår definitivt i min kärleksvärld. Vi delar passionen för livet, passionen i "det lilla och det enkla", och fascinationen över livskraften i livet självt.

amaira
Mia, zon 3
CITAT (Kajsa @ 12-05-2004, 18:25)
Den går inte att misslyckas med, en blomma för folk som inte har så gröna fingrar, den blir alltid bra. Sista åren har jag tagit lite paus från den, men jag återkommer den är läcker. biggrin.gif

Jag har misslyckats!!!!! (Den som vill ha min autograf får det gärna.... laugh.gif )
Har alltid avskytt tagetes, men det beror ju på hur de har missbrukats tidigare, och att jag inte är så förtjust i kombinationerna gult-orange-brunt. Men bestämde mig att testa 'Signet Lemon', för att äta och för att den kanske var lite söt ändå. Sådde i liten låda, alla frön grodde, men när jag skulle skola om så gick säkert 75% av! Har aldrig varit med om så pippliga småplantor.... mad.gif Sedan dog återstående plantor också, så jag är böjd att säga att även om jag inte avskyr alla tagetes, så avskyr de mig....
Så det vete 17 vad det är för färg på mina fingrar egentligen, just då kändes de inte så gröna i alla fall. sad.gif
pepparmynta
Jag har aldrig varit förtjust i Tagetes.
Förstår inte charmen med dem huh.gif.
Annat än att vara osmakliga för rådjur och annat trädgårdsoknytt.

Men andra "sommarblommor" däremot ; Blåklint och Sömntuta.

Och den så vackra Lejongapen wub.gif, om man inte tar livet av dem som små.
Ullet
Jag måste tyvärr sälla mig till tageteshatarnas skara för jag tycker inte om dom. Mamsen odlade varje år dessa stackare o som ung på 70-talet med orange, brunt o grönt så gjorde det att man fick fullkomligt "ögel" mot tagetes likväl som jag har det mot mörkbruna hyllor o storblommiga tapeter. biggrin.gif
Dom stora vaniljfärgade kan jag tänka mig men inga andra! Som nån skrev, orange o brunt ihop känns inte så skojigt...Men man har ju förändrats genom tiderna o man kan ju göra det igen. laugh.gif biggrin.gif
Anna (hon med Gandalf)
Jag är en tagetesälskare laugh.gif . Förstår inte hur jag skulle klara mig utan dem. fast jag har insett att CrackerJack inte passar så bra ihop med rosa Rosenskära tongue.gif . Så nu försöker jag tänka efter vad för färger jag egentligen sår ut var.
Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon