Full version: Blommande kompost!
Marja
Skulle kasta lite ogräs som jag rensat från rabatterna och fick en otroligt rolig överaskning. Hela komposten stod i blom av pingstliljor, pärlhyacinter och flocktulpaner. biggrin.gif
Undrar bara hur de tagit sej dit. Vi har ju bara bott här i 1 ½ år så det var inget som jag kastat dit. huh.gif
Blev i alla fall väldigt glad!
KURT
Man kan också göra en blommande kompost genom att odla tex squash där under sommaren.
Mia, zon 3
Det kan ha varit frösådder! Jag trodde min rabatt blivit invaderad av gräs, men när jag dragit upp några såg jag smålökar i änden! Det var flocktulpanerna som sått sig. Har ingen aning om hur lång tid det tar innan de börjar blomma, men vilken trevlig present!
Grattis till en tjusig kompost!
amaira
Visst är det härligt när "blommorna överraskar"!

Hur de bär sig åt när de "flyttar", det vet jag inte, men nog flyttar de runt efter behag alltid ...


För tre år sedan planterade min granne kungsängslilja. De blommade så fint i hennes vild-backe.
Året efter blommade de på en helt annan plats i trädgården!!! Inte en blomma på det planterade stället.

En annan granne som är botaniker, påstår att det är omöjligt. Det påstår jag med. Men, men ... det är väl som med humlan, den kunde ju inte flyga...

I år blommar den på bägge platserna, antagligen bara för att "förbrylla"...
Marja
CITAT (KURT @ 13-05-2004, 13:27)
Man kan också göra en blommande kompost genom att odla tex squash där under sommaren.

Hade tänkt mej pumpor där i år men tack för tipset smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon