Full version: Rökare/Icke rökare
Sidor: 1, 2, 3
MimE
Jag är bara nyfiken på hur fördelningen är.
Förhoppningsvis representerar Odlas publik en svenskt genomsnitt.

/Mimmi
Ella
Jag har varit ickerökare hala mitt liv! Det var bara en månad i 7an som jag rökte men jag tog ju inte ens halsbloss så jag tror knappt att det räknas.

Jag tycker också att det är en intressant omröstning smile.gif
Fenja
Det är väl inte så intressant, vi rökare är i kraftig minoritet, det är väl ingen nyhet?
Mvh
Fenja
ariana
Nästa år blir det 30-år sen jag sluta får väl ställa till kalas då
det är nog det bästa jag gjort
fick tillbaks lukt o smaksinnet
och så mycket annat kul jag har kunnat använda pengarna till biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
renate
tongue.gif 7½ år är jag rökfri. rolleyes.gif rolleyes.gif
Hannele


sleep.gif Snart 6 månader chips-, godis- och läskfri. Dock inte ost & vin-fri... tongue.gif
Massa pengar över till plantinköp!
*Felix matte*
CITAT (renate @ 13-05-2004, 23:01)
tongue.gif 7½ år är jag rökfri. rolleyes.gif  :rolleyes:

2 år 9 mån i det FRIA livet wub.gif
Fenja
Jag tycker att ni som slutar är väldigt duktiga. Men för tillfället vill jag nog faktiskt inte... och motivation är nog allt i det läget. Grattis!
Fenja
andersen
Jag har provat någon cigg i min ungdom.

92% icke rökare på forumet det är bra!
Posse
sleep.gif Jag råkade in i nikotinslaveriet när jag började högstadiet sad.gif ... och bröt mig ur något år efter att jag slutat grundskolan. biggrin.gif
Copycat
Jag tycker att det saknas svarsalternativ. Hur många som är före detta rökare. Då skulle det nog se annorlunda ut. Ofta är före detta rökare mer toleranta än dom som aldrig rökt. unsure.gif
Hannele
CITAT (Copycat @ 14-05-2004, 08:24)
Ofta är före detta rökare mer toleranta än dom som aldrig rökt. unsure.gif

blink.gif Mer toleranta mot vad??
MimE
CITAT (Copycat @ 14-05-2004, 08:24)
Jag tycker att det saknas svarsalternativ. Hur många som är före detta rökare. Då skulle det nog se annorlunda ut. Ofta är före detta rökare mer toleranta än dom som aldrig rökt. unsure.gif

Jag är bara intresserad av hur många rökare/icke rökare det är - det är därför ordet "idag" finns med i de olika svarsalternativen.

Om någon annan är intresserad av hur många f.d. rökare det finns här får ni väl starta en ny enkät.

/Mimmi

(som inte menar att låta "tyken")
Posse
I skrivande stund visar "omröstningen" att hela 80% av nikotinslavarna inte verkar vara intresserade alls av att försöka sluta. Sorgligt. sad.gif

Ser ni några fördelar med missbruket? unsure.gif
mekare
Har visserligen slutat men...

Posse, jag såg inga hälsoeffekter men andra typ (att läsas med humor):

kunde äta hur mycket jag ville utan att gå upp i vikt
hade alltid något att göra när jag väntade på någon/något.
slapp känna när något/någon luktade illa.
var perfekt att sysselsätta sig med till kaffet/ölen eller liknande.
kom ut under arbetstid.
väkte grannen med morgon hostan smile.gif
slippa vara hungrig

Så tyvärr Posse jag förstår om 80% av rökarna inte vill sluta, men det gör de nog så småning om när det är rätt tid till att göra det.
azofia
CITAT (Hannele @ 14-05-2004, 08:34)
CITAT (Copycat @ 14-05-2004, 08:24)
Ofta är före detta rökare mer toleranta än dom som aldrig rökt. unsure.gif

blink.gif Mer toleranta mot vad??

Det kan man fråga sig. Antar att det är cigg som avses.
Och om det är så kan det bero på att de pajat sitt lukt- och smaksinne för länge sedan och det har inte hunnit komma tillbaka än så de känner inte stanken när de kommer i kontakt med rök som vi andra gör....
Betty
CITAT (Hannele @ 14-05-2004, 08:34)
CITAT (Copycat @ 14-05-2004, 08:24)
Ofta är före detta rökare mer toleranta än dom som aldrig rökt. unsure.gif

blink.gif Mer toleranta mot vad??

Jag tror att Copycat menar att fd-rökare är mer toleranta mot rökare, eftersom fd-rökarna vet vilket h-vete det kan vara att vara rökare eller försöka sluta röka men det vet inte de som aldrig har haft ett nikotinberoende.
Copycat
Jag har inget emot röklukten, värre är det med andedräkten hos en rökare. Den går ju iallafall att dölja med tandborstning och tuggummi. "Damer" med kärringparfym däremot finns det ingen ursäkt för, vad försöker dom dölja? Gammal svettlukt? Luktsinnet kommer tillbaka ganska fort efter att man slutat röka, det är därför man tvingas känna den ohyggliga stanken av kärringparfymer. Jag och många med mig, är allergiska mot starka parfymer, det är aldrig något snack om att förbjuda dessa "damer" att vara vandrande stinkbomber.
Copycat
Tack Betty. wub.gif
azofia
CITAT (Betty @ 14-05-2004, 14:04)
CITAT (Hannele @ 14-05-2004, 08:34)
CITAT (Copycat @ 14-05-2004, 08:24)
Ofta är före detta rökare mer toleranta än dom som aldrig rökt. unsure.gif

blink.gif Mer toleranta mot vad??

Jag tror att Copycat menar att fd-rökare är mer toleranta mot rökare, eftersom fd-rökarna vet vilket h-vete det kan vara att vara rökare eller försöka sluta röka men det vet inte de som aldrig har haft ett nikotinberoende.

Nej, jag har aldrig haft ett nikotinberoende, meninnebär det att jag måste utstå andras gifter för det?
Jag vet att diskussionen varit uppe förut men det är märkligt att man på något sätt ska "tycka synd" om rökare för att deras missbruk tvingar dem att röka i närheten av oss som valt att inte röka och att vi icke-rökare ska vara helt nöjda och glada med det.
Självklart går jag aldrig och ställer mig brevid någon som röker men nästan varje dag händer det att när jag står i busskön så kommer det någon och tänder en cigg 1 meter från mig. Det kan ju knappast vara så att jag då ska vara tolerant att gå därifrån.
Copycat
Det gör inte ont att försöka vara mer positiv och tolerant, eller? Många verkar ha för vana att "gnälla" för gnällandets skull. Tänk positivt istället. Visst, tala om att ni inte tycker om cigarettröken och be vänligt men bestämt att rökaren flyttar sig lite. Är det så svårt? Jag hoppas att ni inte använder parfym eller bil för det finns faktiskt folk som inte vill påtvingas dessa odörer och utsläpp. tongue.gif
wolkenkrabber
jag röker inte, men mina föräldrar bomar på, men ajg har lyckats får dom att antingen gå ut eller göra det under fläkten,
azofia
CITAT (Copycat @ 14-05-2004, 14:28)
Det gör inte ont att försöka vara mer positiv och tolerant, eller? Många verkar ha för vana att "gnälla" för gnällandets skull. Tänk positivt istället. Visst, tala om att ni inte tycker om cigarettröken och be vänligt men bestämt att rökaren flyttar sig lite. Är det så svårt? Jag hoppas att ni inte använder parfym eller bil för det finns faktiskt folk som inte vill påtvingas dessa odörer och utsläpp. tongue.gif

Jag tycker faktiskt att folk borde fatta att man inte ställer sig i en folkhop och röker om ingen av de andra gör det, tycker inte man ska behöva säga till...
Och nej, jag kör inte bil och jag har mycket sällan parfym, om jag har det har jag väldigt lite. Nu är det ju i och för sig så att parfym inte orsakar cancer....
Och jag gnäller inte för gnällandets skull utan för att jag inte vill bli inpyrd av andras gifter. Svårt att förstå kanske? huh.gif
Fenja
Det är väl inget SYND OM-rökare som någon är ute efter här!! Det ÄR ett beroende och vare sig det gäller rökning, missbruk att huvudvärkstabletter, kaffe, folköl eller Coca-Cola så är det inget man övervinner över natten. Däremot skulle det vara mycket skönt att få utöva denna ädla konstart (tobaksrökning) utan att bli påhoppad av en massa icke-rökare om än det ena och än det andra. De flesta rökare tar idag mer hänsyn än vad icke-rökarna ens kan föreställa sig vad gäller att gå undan, visa hänsyn med mera. Sedan finns det ett några rökare som inte tar hänsyn, precis som det finns snåla smålänningar, tjyvaktiga zigernare, extremgnälliga icke-rökare och så vidare. Men SLUTA att dra alla över en kam!!!
Mvh
Fenja
andersen
Jag tycker att det är märkligt att det skall ses så mjukt på dom som missbrukar tobak, jag menar så här dom som missbrukar sprit dom har en sjukdom pungt slut, och dom som missbrukar narkotika är kriminella men var hamnar rökarna någon stans?när vi vet att hundra tals människor dör varje år pga passiv rökning!
azofia
Jag drar inte alla över en kam, jag vet att många visar hänsyn men jag vet också att många inte gör det, det är dem som jag har problem med.
Ingen begär att ett beroenda ska försvinna över en natt det vet jag också att det inte gör, men det betyder väl inte att andra ska drabbas av det?
Du skrev ju själv Fenja att du inte vill sluta, många resonerar som du, du kan väl knappast begära att andra ska vara toleranta när du inte ens är motiverad att försöka sluta?
Copycat
Så ickerökarna ska inte behöva vara toleranta för att rökarna vill bestämma över sitt eget liv? Fenja sa inte att det är godtjänt att gå mitt upp i ickerökare och blossa. Att röka är inte (än iallafall) olagligt. Att äta mycket chips ger cancer, dricka för mycket kaffe ger cancer, äta mycket grillat kött ger cancer, vistas bland föroreningar (förutom cigarettröken) ger cancer, för mycket strålning ger cancer, Vad ska människan göra? ALLT kan faktiskt ge cancer. En läkare sa till mig en gång att man kan ta blodprov redan på barn för att se om det skulle kunna få cancer. Och detta UTAN att vara rökare/passiv rökare.
kerstin z5-6
Cancer uppstår varje dag i alla kroppar , rökare eller icke , immunförsvaret tar kål på det mesta , men misslyckas ibland .Somligas gener är predisponerade för vissa cancer typer
Det är farligt att röka ,det är också farligt att leva -eftersom man kan dö av det .
Om jag röker och inte besvärar andra med röken är det min ensak .
Annars liknar det Kallocain -vad blir nästa steg -matfettspoliser ??
Själv odlar jag röktobak i växthuset biggrin.gif
Posse
Jag vill minnas (rätta mig om jag har fel) att idag är det betydligt fler kvinnor än män som röker - varför? unsure.gif
Copycat
Kanske för att dom går oss på nerverna? tongue.gif
MimE
CITAT (Posse @ 14-05-2004, 15:17)
Jag vill minnas (rätta mig om jag har fel) att idag är det betydligt fler kvinnor än män som röker - varför?

CITAT (Copycat @ 14-05-2004, 15:17)
Kanske för att dom går oss på nerverna? tongue.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Du har just gett mig det bästa skälet för att börja...

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
azofia
CITAT (Copycat @ 14-05-2004, 15:07)
Så ickerökarna ska inte behöva vara toleranta för att rökarna vill bestämma över sitt eget liv? Fenja sa inte att det är godtjänt att gå mitt upp i ickerökare och blossa. Att röka är inte (än iallafall) olagligt. Att äta mycket chips ger cancer, dricka för mycket kaffe ger cancer, äta mycket grillat kött ger cancer, vistas bland föroreningar (förutom cigarettröken) ger cancer, för mycket strålning ger cancer, Vad ska människan göra? ALLT kan faktiskt ge cancer. En läkare sa till mig en gång att man kan ta blodprov redan på barn för att se om det skulle kunna få cancer. Och detta UTAN att vara rökare/passiv rökare.

Ja mycket ger cancer, därför äter int jag mycket chips, jag dricker inte mycket kaffe, jag äter inte mycket grillat kött etc.
Allt detta kan jag kontrollera själv, men jag kan f-n inte kontrollera mitt intag av ciggarettrök om folk runt omkring mig står och röker hela tiden. Ciggrök, till skillnad från många andra gifter, påverkar inte bara användarna utan även oss som valt att avstå från dessa! Är det så svårt att förstå?
Du pratar om att rökare vill bestämma över sina egna liv! Det vill ju jag med! JAG VILL INTE ANDAS IN TOBAKSRÖK. Sen skiter jag i om ni andra gör det.
Copycat
Jag är helt övertygad om att det finns något distansarbete (som man gör från hemmet) och en liten stuga långt upp i Lappträsk utan rökare, bilavgaser och fabriker. Som dom som vill ha en REN luft kan flytta till. Miljöfarliga utsläpp stöter man på lite varstans i vardagen. Att skylla allt på rökarna är inte hållbart. Visst finns det rötägg även inom denna kategori, men ALLA är inte sådana.
Fenja
En STOOOOOR guldstjärna för kommentaren om varför fler kvinnor röker, Copycat!!!

Azofia, JA, jag förväntar mig faktiskt att omvärlden ska tolerera att jag är rökare!

Kerstin! Har du lust att berätta lite om din tobaksodling, jag har funderat på detta själv? Tack på förhand!

Hela den här debatten är ganska tramsig faktiskt, men jag utgår ifrån att den "stora tigande massan" har en sundare inställning än vad som bitvis representeras här och nöjer mig med detta!
Mvh
Fenja
andersen
Fenja varför ska omvärlden tolerera att du är rökare? det är väll tvärt om du som ska anpassa dej till icke rökare.

Icke rökarna påtvingar dej inget gift så enligt mitt sätt att se på saken så är det du som ska anpassa dej inte tvärt om.eller hur?
Copycat
Det är väl ganska självklart att man skall tolerera varandra, oavsett om man är rökare eller ickerökare. Dom flesta rökare försöker att anpassa sig till sin omgivning(inte alla). Om jag inte har någon bil, vem skall jag klandra för att jag måste inandas avgaserna? Eller fabriksutsläppen? Det är mycket som vi inte kan styra över även om vi skulle vilja det. Det tjatas om att det skall vara frivilligt att andas rök eller inte. Ta gärna med all annan skit ni andas in också.
Fenja
Är Andersen och Azofia månne samma person eftersom ni svarar på varandras repliker?!!
OM jag tyckte att jag inte skulle tolereras som rökare så skulle jag antagligen ha skrivit det i stället, eller vad tror du Andersen?
Det är VÄL det vanligaste sättet att gå i polemik på, inte sant? Att man säger eller skriver det man tycker?
Mvh
Fenja
*Felix matte*
Rökare skall respekteras precis som man skall respektera ALLA människor.

Däremot behöver man inte tolerera att någon ställer sig bredvid en och börjar röka. I sådana fall bör och skall man be rökaren flytta på sig eller släcka sitt rökverk.
Inne i mitt hem har jag rätt att bestämma och där råder rökförbud. Men att gå så långt som att förbjuda folk att röka på sina balkonger eller ute på sin tomt... det tycker jag är att gå alldeles för långt.
Detta tycker jag trots att jag nu är rökfri sen snart 3 år tillbaka och drabbad av den lömska rökrelaterade sjukdom som så småningom kommer att kväva mig.
kerstin z5-6
Virginiatobak odlas som vanlig prydnadstobak -den får inte blomma -om man avser att använda den -De har mycket fina röda toblaksblommor -blir lätt 1,60 höga
Bladen torkas luftigt o sen i buntar på gamla tidningar under tryck -sen kan de användas efter behag smile.gif
andersen
Jag TYCKER inte att man ska tolerera rökare över huvudtaget för varför ska hundratals oskyldiga passiva rökare dö pga att rökare ej visar hänsyn.

Hårda ord men så ser värkligheten ut.

Till Felix matte jag lider med dej det är en hemsk sjukdom min mor gick bort i den för ett år sedan hon hadde rökt i 50år.
Catarina
Rökning dödar
Alkohol dödar
Narkotika dödar
Acrylamid dödar
Sötningsmedel dödar
Fett dödar
Parfym dödar (fråga vilken astmatiker som helst)

Oj...listan skulle kunna vara hur lång som helst.

Summan av kardemumman är väl att vi inte ska äta, dricka eller inta något av ovanstående...som tragiskt nog bara är toppen på ett isberg. Och som någon skrev, visst kan man styra intag av allt utom rök själv, men den här debatten har tagit omåttliga proportioner. Cigarettrök är skitäckligt för den som inte röker, men om rökare visar hänsyn (och det är inte många som INTE gör det idag) så ska väl för tusan de ickerökande göra detsamma? Vi som inte röker är inte bättre människor än de rökande, vi har gjort ett lite bättre val bara.
Catarina
Någon sa en gång: "Den som är utan synd kan ju kasta första stenen"
Tingstäde
Bolmar som f...n!
Sista generationen dylika....
Sedan blir vi skyddade av ngn EU-paragaf....
Får leva våra liv intill en skorsken invid Skutskärsverken.....
Kommer att stå uppstoppad på Antropologiskemuseet som varnagel...
Ungdomarna kommer att passera förbi i undrande oförstrånde...

En utrotningshotad sällsynt minoritet......

"Manmma - idag såg jag en jättegammal gubbe och hade något som brinnde mellan fingrarna som han sugde på...."

Tingstäde

sad.gif blink.gif sad.gif sad.gif
ÅsaF
Aldrig rökt och kommer aldrig att göra. smile.gif
Posse
Hur tänker ni rökare som har barn - vill ni att de också ska röka? unsure.gif
Fenja
Emellanåt fattas bara ord att djupt nog beklaga de stackare som så uppenbarligen saknar filter mellan tanke- och talorganet. Eller i detta fall, mellan tanke- och skrivorganen...
Fenja
Betty
CITAT (Posse @ 15-05-2004, 00:59)
Hur tänker ni rökare som har barn - vill ni att de också ska röka? unsure.gif

Hur kan du ställa en sån fråga??? mad.gif

Allvarligt talat, vad väntar du dig för svar...? mad.gif
andersen
Jag kan förstå att posse ställer den frågan,idag vet vi hur farlig rökning är, andra droger i samhället har skolan och vi andra vuxna rapporterings skyldighet och det borde det vara för barn till rökare med, idag så finns det forskning på att barn är extra utsatta för passiv rökning.

Och jag tycker att hela debatten om rökning haltar när rökarna tar in bilar och industri utsläpp i diskutionen vad har det med drog andvändandet och göra, tobak är en drog som dödar even dom som ej aktivt har valt drogen!
MimE
Läste just att här i Backa (Göteborg) så röker 27% av alla tjejer mellan 16-24 år. Skrämmande!
Jag kan inte se det som något annat en ett enormt misslyckande att vi vuxna inte har kunnat ha bättre inflytande.

Ni som lyckats sluta:
Jag tycker att ni är jätteduktiga! Jag kan bara ana hur svårt det måste vara.

/Mimmi
Betty
CITAT (MimE @ 15-05-2004, 17:10)
Ni som lyckats sluta:
Jag tycker att ni är jätteduktiga! Jag kan bara ana hur svårt det måste vara.

/Mimmi

Jatack, det var lättare att föda barn! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon