Full version: Halvpall i växthuset
åsgård
I leveranserna till mitt växthus kom en halvpall nästan ny. Så har jag köpt två kragar till den och tänker ha dessa som en liten odlingshörna i huset.
Klär in med dammduk så att det blir tätt. (har marksten i hela huset).
Hur skall jag fylla upp? Såg något om att man kunde ha den"undre" kraghöjden som vattenreservoar???.
Räcker en kraghöjd med odlingsjord och resten med litet "sämre" jord?
Kan man få litet förslag på vad att odla på denna lilla yta med i alla fall relativt djup
Skriver Åsgård
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Javisst kan man det! Om man vill göra ungefär som krukorna man köper så sätter man en spärr av något såsom kanske frigotlit (markskiva) någon störe plastskiva kanske polykarbonatplast med hål i här och var. T ex - dt finns säkert andra lösningar. Fyll den med vadduvill men låt sista kragen vara komposterad kodynga på säck elelr annan gödsel.
Kryddor kanske?

Hälsar ingrid
åsgård
Kan man tänka sig att sätt några meloner i den, borde väl gå har annars tänkt att ha dom i 20 liters hink
MVH Kenneth
åsgård
Ingrid, en gång till.
Så hade jag tänkt. Jag låter halvpallen stå i huset oxå för att odlingsbädden skall komma upp litet från marken, imbillar mig att klimatet blir bättre. Tänkte sedan ta damm duk inuti för att få det tätt.
Menar du att jag i princip kan använda en sämre jord i undre lagret så att säga, och att enbart använd "kodynga" i nästa lager dvs övre pallkragen.
Blir inte det för kraftig jord då? Hade trott att planteringsjord skulle vara tillräckligt??
MVH Kenneth
Ingrid på Västkusten
Det blir inte för kraftig jord, tro mig. Det här med att gödsel är för starkt är bara 'gammel visdom' som gäller färsk stallgödsel, det som säljs på säck är bara mull helt färdigförbränt och mkt trevligt och härligt att använda. Och sicken sprutt det blir sedan! Melonerna kommer att stortrivas biggrin.gif de älskar sådant.
Det jag själv odlar i när jag använder köpta produkter är enbart 'påskogödsel' biggrin.gif till 100 %. Jag sår också (direktsådd) i den!

Fungerar alldeles utmärkt!

Hälsar Ingrid
åsgård
Jaha då är det bara att sätta igång då, plantorna står ju och väntar.
Resultatet meddelas senare
MVH Kenneth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon