Kakaduan
Nu har de små rackarna börjat vakna till liv och krypa upp till ytan. På två dagar har jag hittat 4-3 stycken av de små skitarna! Fy bubblan vad jag tycker de är äckliga!

Kakaduan
Mia, zon 3
Så sant, så sant....
Men kan någon med erfarenhet av dessa små äckelbollar reda ut detta för mig:
Förrförra året hittade jag 5 st som absolut såg ut som mördarsniglar (har annars aldrig hört att de skulle finnas där jag bor).
Förra året hittade jag 3 st likadana.
I år har jag letat som en blådåre, grävt om rabatter och köksland, letat i bärbuskar, ogräshögar, komposter, varit ute i regn, på kvällen, morgonen osv, och inte hittat en enda!!! De enda som äter i min trädgård i år är de vanliga trädgårdsnäckorna, och de är ju lätta att bära ut i skogen när de blir för många.
Men inte fasen kan det vara så lätt??? huh.gif
Jag trodde att om man fått in dem så kan man bara begränsa dem, inte bli av med dem helt.... eller var det inte riktiga mördare?
Mia, zon 3
En besläktad fråga:
Orsakar vinbergssnäckor stor skada i trädgårdar? En bekant vill inplantera dem i sin trädgård, och frågade mig om det, men jag har ingen aaaaning? blink.gif
Ella
Jag hör också till dem som jättereagerar på enstaka sniglar och plockar och sätter ölfälor snabbt! Kanske är det därför som jag inte sett någon i år, fast jag bor i zon 1. Jag räknar kallt med att minst en har lyckats få ungar och därför så har jag laddat ölfällorna och även satt ut en skål med gammalt kaffe...

Hoppas att du och jag som reagerar snabbt fortsätter att ha få, om så någon enstaka, mördarsniglar!!!
lena:-)
Ella, hur gör du med Kaffet?
På "Ohyre-avdelningen" håller vi på med ett "försök" med
Kaffe V Mördarsniglar. Dock har vi lite kunskap om huruvida de skall dricka kaffet och därefter dra sig undan i Alsnåret och dö, eller kanske dricka kaffet å drunkna i detsamma , eller äta sumpen wacko.gif å dö därefter?
Hur gör du? biggrin.gif alltså med sniglarna/kaffet


och inte helt oväsentligt.......hur gör sniglarna ??????? wacko.gif
Ella
Jag är nybörjare på kaffe till sniglar men har satt ute en skål efter att ha läst diskussionen på "ohyreavdelningen". Så är det. Vi har samma informationskälla.

Sen så läggger jag i o för sig ut kaffesump också, av andra skäl. Mitt i kaffesumpsland har jag satt en ölfälla, kommer det aldrig i någon snigel i den får man utgå ifrån att sniglar inte gillar kaffesump. Ser jag avlidna sniglar där så kan det ha med kaffesumpen att göra, men det har jag inte gjort än.

Jag satte ut ölfällorna igår och en kaffeskål idag så jag har inte hunnit fånga så många sniglar precis. Kanske ska man till och med göra kaffefällorna på samma sätt som man gör ölfällorna...

Vi samlar kunskap och sen får vi sammanfatta så småningom...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon