Full version: Korint buske/träd
Lenis
[SIZE=7][COLOR=red]Korint buske el. träd!

[SIZE=1][COLOR=blue]Någon som vet var jag kan få tag i fröer/sticklingar el. hela korint buskar eller träd???
Kontakta mig via forumet. Håller på att leta ihjäl mig efter detta som ska enl. uppgift finnas (funnits) åtminstone i Enköpings trakten (stads gånsta)
/Lenis
Ingrid på Västkusten
Vad kan den tänkas ha för vetenskapligt namn? Korinter är annars vindruvor.....

Hälsar Ingrid
Lenis
Hejsan Ingrid,
tack för ditt svar - jag har ingen aning vad växten kan heta???
Det verkar inte vara "vindruvor" som de som ätit av bären beskriver det som...

"Korintbusken" (som funnits/finns i Enköpingstrakten) anses vara ett mindre träd samt att bären inte växer i klasar, utan mer som blåbär. Bären är först röda sedan mörkt blå/röda och jätte goda samt att man blir lös i magen av dem!!! Bären är stora som lingon?

Kan tänka mig själv att det skulle kunna vara någon sorts Aronia?
Tanke: förr så använde man korinter oftare vid bakning nu är det "bara" russin - kan det vara så att korinter fanns förr? Innan russin kom in i landet och tog över - vem använder korinter i dag.....

Vad tror du?
MimE
Saxat från Shenet:

"Korinter, en söt kärnfri russinsort som muterade på 1800-talet i Korint i Grekland; odlas runt Medelhavet."

Saxat från Tasteline.com:

"Korinter, mycket små, svarta, torkade russin. Ursprungsland troligen Grekland (Korint), men odlas numera till stor del i Kalifornien. Används i såser och bakverk."

(Google sökning: korint och russin)

/Mimmi
Fenja
Man kan fortfarande köpa korinter och använda ex. när man bakar, det har inte försvunnit.
Mvh
Fenja
Ingrid på Västkusten
CITAT (Lenis @ 14-05-2004, 21:01)
"Korintbusken" (som funnits/finns i Enköpingstrakten) anses vara ett mindre träd samt att bären inte växer i klasar, utan mer som blåbär. Bären är först röda sedan mörkt blå/röda och jätte goda samt att man blir lös i magen av dem!!! Bären är stora som lingon?

Kan tänka mig själv att det skulle kunna vara någon sorts Aronia?
Tanke: förr så använde man korinter oftare vid bakning nu är det "bara" russin - kan det vara så att korinter fanns förr? Innan russin kom in i landet och tog över - vem använder korinter i dag.....

Vad tror du?

Todeloo,

Korinter är korinter biggrin.gif de kan man fortfarande köpa faktiskt och de fungerar inte i bakning som russin men det är en slags russin faktiskt(ifrån Vitis - vindruva alltså). funderar på korneller.......Funderade också på Viburnum ett tag...också på Aronia. Har inte Sylvia skrivit någe om detta flr Odla? Prova å fråga henne,

Funderar Ingrid
pepparmynta
Lenis > Vet inte om det är vad du söker, men du kan pröva med: Polyalthia korint (Annonaceae-familjen)
Lena L N
Hejsan!

Vi fick en buske av mina svärföräldrar för länge sedan som de kallade korintbuske. Efter ett tag upptäckte jag att den såg precis ut som en annan buske jag köpt. Den busken är en häggmispel och de får på hösten blåa bär. Det är ju ingen korintbuske men kanske har bären använts som korinter?

Kanske är det en sådan du är ute efter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon