starhome
Har precis flyttat in i nytt hur och har en buske i trädgården som ingen vet vad det är! Bladen ser ut och luktar som svarta vinbär och blommorna är cerise, klockformade och hänger i klasar. Blommorna kom tidigt, mitten av april. Busken är ca 1,5 m hög men den kan vara förväxt då trädgården är lite misskött.

Väldigt tacksam för tips om vad det kan vara!

Anna
JonasQ
Smaka på ett av bladen, man känner lätt igen smaken om det är svarta vinbär, annars får du bara vänta och se vilka bär du får (vilket i sig kan vara spännande).
Eva i Skåne
Är det inte en blommande vinbärsbuske du har??? Beskrivningen låter så tycker jag. Isåfall är det blomningen som är finessen med den busken. Den ger inga bär.
Saiai
Rosenrips kanske? Det finns prydnadsbuskar som är släkt med svarta vinbär, Ribes- har jag för mig....
Saiai
http://drell.net/spec/rips.html
Min faster har en.
Hannele
Kanske en korsning mellan mellan krusbär+vinbär, kallas biva här.
Eva i Skåne
Rosenrips, javisst, så heter det som vi kallar blommande vinbär. Jag tror det är en sådan buske du har Anna.
Cilla
Låter som Ríbes sanguíneum, Rosenrips. Helfin till forsythia när de blommar tillsammans. Härligt också att släktskapet med svarta vinbär gjort att den doftar. När jag såg en för första gången gick jag direkt och inhandlade en planta som nu buskat till sig ordentligt.

Saiai
Tydligen var det ingen som såg mitt inlägg där jag la in en länk till bilder med Rosenrips..... sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon