Full version: Fågeljä....ar
Eva i Skåne
Jag har massor av småplantor på min terass. Jag har vårdat dem ömt och och till helgen ska de flyttas med till stugan för plantering.
Igår kväll vattnade jag och så när jag kom hem till lunch idag ser jag att ena lådan är halvt urgrävd och massor av jord och en del torra plantor finns på marken mad.gif . Först förhör jag mig med familjen om något råkat välta ner en låda, men nej. Så bestämmer jag mig för att det måste vara en av dessa katter som smyger omkring som hoppat ner i lådan. Jag hade ju flyttat lådan till ett ställe som varit fritt innan. MEN så hör jag ljud och tittar ut och vad ser jag om inte en koltrast som håller på att slita upp en planta mad.gif mad.gif mad.gif . Nu har jag bara hälften kvar av den sorten!!!!
Lådan är flyttad, men stunden efter ser jag samma eländiga fågel i en annan blomlåda mad.gif .

Ett par meter från terassen har jag en stor schersminbuske och där har koltrasten bo, men nu lever den snart farligt. En ARG Eva griper snart sågen och kapar busken längs marken.

mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif
vickeva
men tänk så vackert de sjunger..... rolleyes.gif
Eva i Skåne
Först hängde jag lite handdukar i öppningarna till den inbyggda terassen, men det hjälpte inte länge. När jag tittade ut ett par timmar senare var det massaker i andra blomlådor mad.gif .
Nu har jag täckt för hela terassen med gamla lakan och handdukar. Ser inte klokt ut och inte blir det något ljus till växterna, men på onsdag ska de ju ändå flyttas.

Om koltrasten är rädd om livhanken så håller den sig borta från mig och mina blommor ett par dagar till nu. unsure.gif


För övrigt har jag en fråga till er allvetande. Vad f..n ska den med mina småplantor till??? Jag trodde koltrasten åt frön och insekter, men gröna växtdelar????
Virgo
Det är en Vegatrast? ohmy.gif

Nej den letar nog bara efter mask och insekter.
Häng fågelnät över plantorna
Mia, zon 3
Jag tror också den var ute efter mask eller sniglar. Vi har också koltrastar som sprätter mycket, men hittills har de låtit bli mina småplantor.
Skator, däremot! Förra sommaren hade jag hängt ut mina orkidéer i äppelträden, och en skatfamilj roade sig med att lyfta ur dem ur krukorna och skaka bort all kompost ur rötterna. Jag var väl inte överlycklig när jag såg resultatet........ mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif
I år ser jag att de byggt bo i ett av äppelträden, så jag får väl surra ståltråd runt orkidékrukorna i sommar.....
Men om du vill försöka avleda koltrasten - har du någon kompost som du kan ösa lite ur? Lägg i så fall en hög till koltrasten (en bra bit från dina plantor), så kan den roa sig med maskjakt där istället.
Gossen Ruda
Troligen födosök eller möjligen samlat våt jord för att fodra boet med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon