Full version: Vit spinder
Hannele
En helt vit spindel har dödat mitt bi!
Jag har aldrig sett förut...

Berith
Äsch, dom pussas nog bara. wink.gif
Copycat
laugh.gif laugh.gif laugh.gif Men kortet är skitsnyggt, snacka om läckert. Ha-ha, där fick jag till det, läckert. Jag menade ju att kortet var läckert taget, fast spindeln verkar tycka att det var läckert också. tongue.gif
Berith
Hannele! Min insektsintresserade son säger att det är en krabbspindel du fotat. Finns tydligen nåt som heter Blomkrabbspindel. Det speciella med den är att den ändrar färg alltefter underlaget, det är därför den har samma färg som blomman den sitter på. Häftigt! blink.gif
Gossen Ruda
Blomkrabbspindel, Misumena vatia. En hona, hanen är pytteliten. Kan vara vit, gul eller ljusgrön.
Eva i Skåne
Vilken fin bild och så roligt att lära lite om spindeln. Jag har inte hört talas om spindlar som byter färg förr.
Hannele
tack för upplysningen!
Blomkrabbspindelhonan gömmer sitt byte under ett blad.
Jag trodde att hon skulle göra paket av biet, men ännu har det inte hänt något.
Vi får se i morgon...?

Gossen Ruda
Krabbspindlarna sparar inte till sämre tider och gör inga paket. Dom suger ur sitt byte direkt, gärna då under ett blad, och sitter sen och smälter maten. Eller tar ett nytt byte.
Berith


Vad är det här för sort? Den satt i sitt nät och gjorde nåt onämnbart med en fluga.... wink.gif
Gossen Ruda
Korsspindel. Är lite osäker på om det finns flera närstående arter eller om dom bara är variabla.
Berith
Ahaa! rolleyes.gif
Mia, zon 3
Kan det ha varit en sådan krabbspindel jag såg i söndags, då? Den var neon-gul!
Fast den hade nog fel på färgseendet om den försökte kamouflera sig - den satt nämligen i en knallblå bergklint! laugh.gif
KURT
CITAT (Mia @ zon 3,18-05-2004, 12:23)
Kan det ha varit en sådan krabbspindel jag såg i söndags, då? Den var neon-gul!
Fast den hade nog fel på färgseendet om den försökte kamouflera sig - den satt nämligen i en knallblå bergklint! laugh.gif

Insekter ser ju ine färger i samma färgspektrum som vi gör, de upplever alltså blommornas färg annorlunda än vad vi gör. Speciellt kontraster mellan färger är annorlunda för insekter. Så om tex insekter inte ser skillnad på gult och blått så var ändå spindeln ändå bra kamoflerad för insekter. Sedan har ju å andra sidan fåglar ungefär samma färgseende som vi har (även om endel rovfåglar har ett annat färgseende) , så där fungerar nog inte en gul spindel i en blå blomma som kamoflage.
Mia, zon 3
CITAT (KURT @ 18-05-2004, 12:33)
CITAT (Mia @ zon 3,18-05-2004, 12:23)
Kan det ha varit en sådan krabbspindel jag såg i söndags, då? Den var neon-gul!
Fast den hade nog fel på färgseendet om den försökte kamouflera sig - den satt nämligen i en knallblå bergklint!  :lol:

Insekter ser ju ine färger i samma färgspektrum som vi gör, de upplever alltså blommornas färg annorlunda än vad vi gör. Speciellt kontraster mellan färger är annorlunda för insekter. Så om tex insekter inte ser skillnad på gult och blått så var ändå spindeln ändå bra kamoflerad för insekter. Sedan har ju å andra sidan fåglar ungefär samma färgseende som vi har (även om endel rovfåglar har ett annat färgseende) , så där fungerar nog inte en gul spindel i en blå blomma som kamoflage.

Det är klart..... de ser ju inte samma som vi gör.... Fast den kanske ville se "farlig" ut också! smile.gif
Gossen Ruda
Fyller på med denna mysiga familjescen vid matbordet. Honan, matronan, håller som bäst på med att avsluta sin måltid på en mumsig fluga. Bakifrån närmar sig hanen som har annat än mat i sinnet. Att det är en hane syns på dom stora klubbformiga mandiblerna som används till parningsorgan. Till slut fick han krypa in under honan och utföra sin gärning. Spindlarna har könsöppningen undertill bakom benen där bakkroppen sitter fast på mellankroppen.

Man kan förmoda att hanen inte uppför sig som en mullig mansgris för då kan han sluta som efterrätt. Han är liksom i fel storleksklass för att göra dumheter biggrin.gif

Hannele
Nu är min vita spindel gul!

*Felix matte*
Jättefina bilder Hannele!
Så mycket man lär sig i detta forum... inte visste jag att det fanns vita spindlar... än mindre att de kunde byta färg efter "underlaget" ohmy.gif biggrin.gif

Man lär sig så länge man lever
wub.gif
yla
underbara bilder
jag hade heller ingen aaaaning om att spindlar ändrade färg
häftigt
annars har jag ju sett dom i alla möjliga färger
nu måste jag hitta en o följa i olika lägen

kul o lära sej nya saker rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon