Eva Swahn
Jag undrar om nån här här erfarenheter av att isolera hus med ekofiber:

http://www.ekofiber.se/

Eller kanske med några andra naturliga material.

http://www.termotra.se/

http://www.papiruld.dk/

http://www.rasjotorv.se/lang-se/index.html
andersh
Jag vet att Brännehylte (High chaparal) hade någon slags träfiber för isolering när jag var där för två år sedan. Vet ej om det var ett tillfälligt parti. Kan vara ide att ringa och fråga dem. Priset är i så fall säkert mkt förmånligt. Se tel på http://www.bhc.nu/
Cilla
Jag har isolerat mitt hus med ekofiber från firman Ekofiber. Det funkade mycket bättre än jag trodde. Firman superhygglig som lånade ut maskiner och ville komma ut till ön för att visa utan kostnad, att spruta in var enkelt (med mask för att inte andas in för mycket damm), det är lätt att stoppa in manuellt i små utrymmen också (jag lade också ett helt golv manuellt), det brinner sämre än jag trodde (testade utanför huset), det hade bättre uppsugningsförmåga av vatten än virke (en vattenledning läckte i en vecka och fibret sög på ett ställe medan golvbalkarna ledde vattnet 4 ggr så lång sträcka). Och det isolerar väl.

Valde mellan Ekofibers tidningspappersvariant (som jag beslöt mig för) och allehanda andra varianter; ull, lin, träfiber mm. Pris, transportvänlighet ut till en ö var faktorer utöver brandsäkerhet, isoleringsförmåga och mögelrisker som spelade roll i mitt val.

Lika viktigt som vad man ska isolera med är att välja hur man ska fuktsäkra och ventilera. De tre valen bör og gå hand i hand. Vi valde en vindpapp som jag inte minns namnet på istället för plast. Om 3-10 år får vi veta om det var bra... Grannen som isolerat likadant i ett liknande hus som vårt har klarat sig från mögel od i 8 år.

Grannarna här valde lin och ull, det ena i taket och det andra i golvet och väggarna. de gjorde en ännu ordentligare utredning än vi, du kan få deras namn om du vill.
Unn
Vi isolerade vår vind med ekofiber (tidningsvarianten) för fyra år sedan och är hemskt lyckliga över det valet (hitintills i.a.f.) . Som isolering är det mycket effektivt, mössen vill inte bo i det och jag tycker nästan att det märks att det är ett material som andas eftersom luften blev fräshare. Det gäller förstås att inte använda plast utan en duk som tillåter fuktvandring ("Windy" heter nog det märket firman rekommenderar) Vi testade lite ofrivilligt brandsäkerheten genom att råka placera en het bygglampa för nära materialet, det bara glödde och svartnade och vi drog en lättnandes suck eftersom vi har vasstak på andra sidan :-). Vi satte upp regelverket och duken själva och lät firman sprutfylla resten. Hade vi vetat innan hade vi satt regelverket tätare än vi gjorde eftersom duken bågnade såpass när isoleringen var ifylld att det var knepigt att få dit brädorna vi valde som innervägg, men den sorgen är nu bortglömd...
Så jag kan inte annat än rekommendera, även om räkningen sved en del smile.gif Unn
Eva Swahn
Min intuition sa mig att här skulle Cilla dyka upp med erfarenheter! Och minsann, och Unn med. Vad kul! Det finns inga existentiella eller mer pragmatiska spörsmål som man inte kan få svar på i detta forum!

För att puffa för att använda naturriktiga byggmetoder och material vore jag - och kanske andra - glada för att få tips på var man kan få vederhäftig information. Jag har visserligen 6 arkitekter i familjen, men jag vill ta reda på själv, mest kanske för att kunna ställa intelligenta frågor och /eller förstå svaren. Att få information från de företag som tillhandahåller materialet är visserligen bra - men jag vill veta brukares erfarenheter, tester, eventuell forskning. Boverkets sida - där hittar jag ingenting. Har Riksantikvarien nått vettigt att komma med? Miljö...nånting, kan det finnas info av några sådana?

Mitt nya hem är byggt 1936 och av trä. Jag har ännu inte krafsat i väggarna så att jag har försäkrat mig om att inga nymodigheter sitter monterade. Men det är inte troligt. Det verkar vara masonit och tritexplattor och annat samt senast omtapetserat ungefär 1970 då orange, stormönstrat var populärt.

Ett problem, som jag ser framför mig, är att som kvinna hävda dessa "alternativa" isoleringsmetoder inför någon snickare som står där med gullfiberplattor och plastrullen under armarna. Hur mycket kan man göra själv? Som händigt fruntimmer?
fiffigafrun
Vi har vårt hus isolerat med ekofiber gjort av returpapper. Funkar bra men blev som en havregrynsgröt när det "spilldes" på backen o blev blött minns jag.

/Karin
Unn
CITAT (Eva Swahn @ 18-05-2004, 11:22)
För att puffa för att använda naturriktiga byggmetoder och material vore jag - och kanske andra - glada för att få tips på var man kan få vederhäftig information. Jag har visserligen 6 arkitekter i familjen, men jag vill ta reda på själv, mest kanske för att kunna ställa intelligenta frågor och /eller förstå svaren. Att få information från de företag som tillhandahåller materialet är visserligen bra - men jag vill veta brukares erfarenheter, tester, eventuell forskning. Boverkets sida - där hittar jag ingenting. Har Riksantikvarien nått vettigt att komma med? Miljö...nånting, kan det finnas info av några sådana?

Ett problem, som jag ser framför mig, är att som kvinna hävda dessa "alternativa" isoleringsmetoder inför någon snickare som står där med gullfiberplattor och plastrullen under armarna. Hur mycket kan man göra själv? Som händigt fruntimmer?

Kul Eva, att du har dessa tankegångar! Själv är jag i högsta grad intresserad av hus och behandling och restaurering av de samma, oavsett hur gamla eller unga de är. Ett gäng byggnadsantikvarier är min närmsta släkt och många vänner sysslar också med det yrkesmässigt...
unsure.gif
Blir lite tungt ibland när jag bor i det antikvariska objektet och "proffsen" sprider goda råd om hur det "ska vara" och sedan åker hem till lättskötta hyreslägenheten i Malmö wink.gif unsure.gif
Hur som helst ....Det här med andning och fuktvandring och vikten av det , det gäller ju att tänka "hela vägen". Allt beror alltså på hur mkt tillexempel betonggrund och lufttätt takmaterial du har, vad du är beredd att offra och kanske lägga ned pengar och energi på att återställa, och vad du vill ha efter ekofiberisoleringen oxå i form av innertaksbeklädnad och färgtyp...ska ekofiber fylla sin funktion, så ska det kunna andas åt alla håll (om jag förstått saken rätt)
Vill du ha riktig antikvarisk rådgivning innan du konsulterar snickaren "med plasten och gullfibern" tror jag att (-ja vart flyttade du nu? Inom skåne var det väl?) Regionmuséet i Lund härskar över hela Skåne nu förtiden, fast det kan finnas någon kunnig kvar i Kristianstad...
Vill du kan jag gärna skicka detaljfrågor vidare, P.M.a mig isåfall

Unn smile.gif
Ingrid på Västkusten
Jag har läst det hemska som hände en dam på byggahusforumet som köpte Sverigestugan *svälj* som valde kutterspån, så man tänker sig nog för två gånger!

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon