Full version: Gamla trägolv
Eva Swahn
Många med sommartorp, och sånna som jag med nytt hem i skogsgläntan, har gamla trägolv i huset under laminatgolv och plastmattor. Golvet är kankse det som de flesta vill behålla för att skapa karaktär. Det framgår inte minst med hela den breda flora av oljor, lut, pigment, lacker och annat som varenda färghandlare idag har. För ungefär 20 år sedan hade jag ett 160 år gammalt gatuhus och när vi skulle behandla golven fick vi åka till Danmark för att finna medel till golven.

Nu vill jag veta hur gör ni idag med de gamla trägolven? Mina ligger delvis under mycket slitna linoliummattor, nylagda laminat-klick-golv, nylagda plastmattor samt bara fernissade. Slipar - slipar inte? Lutar - lutar inte? Oljar - oljar inte? Vitt pigment - eller inte. Det går mode i antikvarisk behandling med - komiskt nog.

Jag vill ha träkänslan, inga "hinnor" mellan mig och materialet.
LindaA
Vi har inte gjort något åt golven än, det ska bli sommarprojekt är det tänkt.
Men vi har tänkt slipa och luta golven, eftersom jag tycker om den ljusa färg lutet ger.

Vad jag har lärt mig så måste golven slipas på nytt, även om de ser fina ut, innan man gör något annat (för bättre resultat antar jag).
Mia, zon 3
Jag har fixat trägolv i mitt hus från 1909. De var inte menade att synas från början - det är s.k. undergolv, för att lägga linoleum på. Det var ju supermodernt vid sekelskiftet.... det går mode i sådant också. Så våra golvbrädor är inte så breda, och på många ställen är golven lappade, och det är mycket spikhål mm. Dessutom har någon lackat dem på 70talet.
Så vi var tvungna att slipa bort lacklagret, sedan lutade vi med vitpigmenterad lut, och såpade. (Vill du ha mer detaljer om precis hur vi gjorde, så säg till!)
Men hade jag haft ett ännu äldre hus med naturligt slitna breda golvbrädor, så hade jag i alla fall inte maskinslipat! Ytan blir väldigt plan, nästan lite "död" av det. Ofta räcker det med att skura sådana golv med hård rotborste och lite lut innan man såpar dem igen. Man kan ju göra på det "gamla sättet", och skura med sand - det slipar lite, fast inte så mycket att det blir platt.
Hör med Byggnadsantikvarien på närmsta museum, eller någon byggnadsvårdsfirma!
Lycka till!
KURT
Är det sk undergolv som nämns ovan så brukar de också vara gjorda av mjukare trä, ofta gran.

Boken "Trähus : en handbok"

av Andreas af Malmborg & Johan Månsson
Prisma, 2002
Omfång 214 s. : ill.
ISBN/ISSN 91-518-3905-9

ger bra och "realisistiska" tips på vad man rimligen klarar att göra själv. Det är ju inte självklart att allt skall renoveras till till något sorts "ursprungligt".
Monica M zon 4
Jag hade, precis som Mia, undergolv med linoleummattor på. Vi tog bort alla mattor, spikrensade och rensade alla springor från damm och sågspån. Sen lackade vi golven. De är lättstädade och tåliga och vi är nöjda.

Har en kompis som oljat sina golv men hon tycker golven är svårskötta. Inte så lätta att städa och ganska ömtåliga. Hon har 2 barn (8 och 12) så golven utsätts för ganska mycket slitage.

Så man ska kanske välja behandlingsmetod efter hur stort slitage man tror golven kommer att utsättas för.
Mia, zon 3
Precis - jag tänker ju inte lägga tillbaka linoleum igen...
Och det stämmer att vissa av våra golv är av ganska dåligt trä. En del kommer vi få byta ut helt & hållet.
Tänker måla ett av golven som är alldeles för dåligt skick för att tåla en slipning.
Mia, zon 3
CITAT (Monica M zon 4 @ 18-05-2004, 12:23)
Sen lackade vi golven. De är lättstädade och tåliga och vi är nöjda. ...
.....Så man ska kanske välja behandlingsmetod efter hur stort slitage man tror golven kommer att utsättas för.

Absolut, det bör man tänka över noga innan. Fast jag tycker nog att såpade golv är lättskötta. Visserligen blir de ganska fort fläckiga, men det räcker med att svabba av dem med vatten för att de ska bli som nya igen. Den stora fördelen med såpade golv är att slagskador är väldigt enkla att åtgärda - man bara droppar vatten på skadan, så "reser sig" trät igen! Får man en slagskada på ett lackat golv sitter den oftast kvar....
Vår lack som har 30 år på nacken ser för jäklig ut, men det ska bli intressant att se om våra såpade golv åldras bättre!
moka
[QUOTE=LindaA,18-05-2004, 12:00]
Men vi har tänkt slipa och luta golven, eftersom jag tycker om den ljusa färg lutet ger.

Vi slipade och la på oljevax med vitt pigment i. Det blev som lutat men tror att golven mår bättre av oljevaxet än av uttorkande lut...rätta mig om jag har fel. Fina blev de i vilket fall!
Nanna
Jag skulle nog slipa och lacka golvet, då är det lätt att hålla rent och snyggt. Olja är ju jättesvårt att ha fint... Pga av att man inte ska ha vatten på det. Lut har jag ingen erfarenhet av...
ariana
Eftersom ni pratar golv
vill jag passa på att fråga om mitt gamla parkettgolv som jag är så trött på
om man nu slipar det vad är bäst göra sedan
huset är sen år 39
kan man slipa ända ut mot väggen att slippa ta bort listerna
är det mycket vårt att slipa med maskin
önskar mig så otroligt att få ett nytt fint golv i sommar
hoppas på att någon vet
Bodiil i Värmland
När vi, under masoniten, hittade ett trägolv av den gamla sorten där brädorna är bredare i ena änden än i den andra fick vi följande råd av Byggnadsantikvarien: Slipa golvet med medelgrovt vanligt sandpapper. Blir för hand eftersom vi inte har el. Gno in bräda för bräda med så gott som ren såpa, bara ytterst lite vatten. Torka efter med rent vatten. Låt torka. Då får man en yta som för varje gång det görs blir mer och mer motståndskraftig mot smuts och lättare att hålla ren. Denna procedur som tar sin lilla tid utföres grundligt till midsommar och en gång till på hösten om vi orkar. Annars får det räcker det med en avsopning då och då.
Unn
CITAT (Eva Swahn @ 18-05-2004, 11:41)
Nu vill jag veta hur gör ni idag med de gamla trägolven? Mina ligger delvis under mycket slitna linoliummattor, nylagda laminat-klick-golv, nylagda plastmattor samt bara fernissade. Slipar - slipar inte? Lutar - lutar inte? Oljar - oljar inte? Vitt pigment - eller inte. Det går mode i antikvarisk behandling med - komiskt nog.  

Jag vill ha träkänslan, inga "hinnor" mellan mig och materialet.

Du har helt rätt! Det går verkligen mode i "antikvarisk behandling av golv" och förvirringen är stundtals total wacko.gif
Allt beror, så som jag fått lära, på hur resten av huset är uppfört. Lackade brädor ex. kom på slutet av 1960-talet (nu skriver jag helt ur minnet så jag kan ha fel). problemet med de lackade är att man måste slipa varje gång lacken fallererar - vilket den gör om fuktvandringen inte är ok-vilket händer om man inte fuktspärrat ordentligt - och fuktspärrar är inte att föredra i ett "friskt och gammalt hus" som andas som de alltid gjort.
Ur friskhetssynpunkt är säkert både lut, såpat och oljat bra...eller linoljefärgsmålat...(beroende på grund och väggar...) Självklart beror ju oxå behandlingen på hur strikt man är ur antikvariska utgångspunkter...lut är.ex. vis inget som rek. i freaksens kretsar, inte heller pigmenterade golvoljor,.... men nog är det vackert om man så vill göra smile.gif

Unn
Helen i Skåne
Vi hade grangolv som var lutat och oljat i huset. Vackert? JA! Praktiskt? Tjaaa, det beror på... När det blev hack och märken var det bara att blöta upp och träet reste sig så fint. Men minsta lilla spill (barnens läsk) eller kladd (kattens hårbollspya) eller "repa" med färgad sko så blev det märken/färgade fläckar. Hur kul att det att tvätta golven var och varannan dag?! Jag tröttnade i alla fall. Men det beror på vilken tröskel man har. Nu i lägenheten har vi lackade gamla parkettgolv och jag är helnöjd! Enklare att hålla rent, barnens läsk och kattens hårbollar gör inga bestående märken. För att inte tala om köksparketten! Den är i FISKBENSMÖNSTER! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon