Full version: Råd för stort kar?
Tirre
Har just blivit ägare till ett stort gammalt träkar, modell vattenho för kossor i hagen!
Typ 2 m långt och 75 cm brett och 60 cm djupt.

Kan man ha det som en slags upphöjd bädd?
Eller skulle jag bli tvungen att t ex ta ur bottnen (vilket jag tycker skulle vara synd)?

Har inte bestämt om jag ska ha det som grönsaksland eller istället för grävd blomsterrabatt, men i vilket fall som helst så skulle jag ju slippa tampas med leran och ogräset på 200 x 75 cm...

Några tips om hur jag bäst utnyttjar karet?
Betty
Om du har ett lager grus som dränering i botten så behöver du inte ta hål i karet. Lägg en bit väv mellan gruset och jorden som avskiljare.
Ingrid på Västkusten
Jag ser en damm.........inte en odling!
Jösses vad häftigt med dammduk då på insidan!

Hälsar ingrid
Tirre
Tack för tipset om grus och duk!

Och... Ja, damm-tanken har slagit mig också, men det kräver väl att man måste kunna dra vatten dit, eller fyller man bara på med slanegn och häller ut till vintern? Blir det inte alger och igenväxt rätt kvickt då, om man inte har cirkulation och så?

Har funderat på att använda det som badkar utanför bastun också. Istället för tunna...
Kanske kan blidka sambon mera, eftersom jag egentligen borde använt pengarna till takplåtsskruvar till bastutaket...

tongue.gif
Ingrid på Västkusten
CITAT (Tirre @ 18-05-2004, 17:21)
Och... Ja, damm-tanken har slagit mig också, men det kräver väl att man måste kunna dra vatten dit, eller fyller man bara på med slanegn och häller ut till vintern? Blir det inte alger och igenväxt rätt kvickt då, om man inte har cirkulation och så?

Todeloo,

Jag har stor balja själv som enbart fylls på med slang och sedan regnvatten. Man behöver ingen cirkulation däremot köp syresättande växter på en zoobutik samt några 'flytisar'. Jag ahr en näckros i min som sedan övervintrar i källaren i en hink biggrin.gif

Hälsar Ingrid
Tirre
Tack för tipset Ingrid!
Tirre
Tack för tipset Ingrid!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon