Full version: Boktips
Nyårsflickan
Hej!!

Jag har nyss läst den fantastiska boken "Findhorns trädgårdar" och undrar nu om det finns fler av oss som har det? Annars rekomenderar jag den varmt. Den är inte så lätt att få tag i så testa biblioteket som första anhallt.

Jag är även intresserad av för böcker Ni läst som gett er inspiration i trädgård eller livet!

Hälsningar/ Nyårsflickan. wub.gif
Posse
CITAT (Nyårsflickan @ 19-05-2004, 17:26)
Hej!!

Jag har nyss läst den fantastiska boken "Findhorns trädgårdar" och undrar nu om det finns fler av oss som har det?

För oss som inte läst den kan du väl väl berätta lite? unsure.gif
Nyårsflickan
Findhorns trädgårdar

På sextiotalet slutade en hotelldirektör sitt jobb och for med sin familj och husvagn ut på den Nordskottska landsbygden till en husvagnsparkering som inte var mycket mer än en grusgrop.

Under tiden som han letar nytt jobb så börjar de så sakterliga odla upp grusjorden kring deras husvagn. De följer sin inre röst och efter hand så växer en fantastisk trädgård upp vars rykte sprids mer och mer.

I boken får man även träffa ett medium som har kontakt med naturväsen och hur de tog in detta sammarbete i trädgården. Budskap om hur man tar hand om sin trädgård på bästa sätt. (jag har testat och här växer det må ni tro)

Och vad har hänt nu 40 år senare? Där ligger fortfarande en storslagen trädgård men även en ekolokisk hållabar liten by och ett universitet där Findhorns läror lärs ut.

Det är det jag tycker är det bästa - man kan själv fara dit, delta i arbetet och se hur väl det fungerar. Konkreta bevis passar mig som trädgårdshandsken.

Många tänkvärda ord och intressanta kunskaper. Komposten har en central roll i det hela.

Läs!

/Anneli
renate
CITAT (Nyårsflickan @ 20-05-2004, 11:00)
Findhorns trädgårdar

På sextiotalet slutade en hotelldirektör sitt jobb och for med sin familj och husvagn ut på den Nordskottska landsbygden till en husvagnsparkering som inte var mycket mer än en grusgrop.

Under tiden som han letar nytt jobb så börjar de så sakterliga odla upp grusjorden kring deras husvagn. De följer sin inre röst och efter hand så växer en fantastisk trädgård upp vars rykte sprids mer och mer.

I boken får man även träffa ett medium som har kontakt med naturväsen och hur de tog in detta sammarbete i trädgården. Budskap om hur man tar hand om sin trädgård på bästa sätt. (jag har testat och här växer det må ni tro)

Och vad har hänt nu 40 år senare? Där ligger fortfarande en storslagen trädgård men även en ekolokisk hållabar liten by och ett universitet där Findhorns läror lärs ut.

Det är det jag tycker är det bästa - man kan själv fara dit, delta i arbetet och se hur väl det fungerar. Konkreta bevis passar mig som trädgårdshandsken.

Många tänkvärda ord och intressanta kunskaper. Komposten har en central roll i det hela.

Läs!

/Anneli

Den boken låter verkligen intressant,den ska jag försöker får tag på.Min inspirationskälla är :Leva med trädgård av Ulla Molin och Lust och fägring av Karin Berglund. rolleyes.gif rolleyes.gif tongue.gif
Mvh.Renate
Unn
Lotte Möllers alla böcker är sådana jag blir glad av....vackra tankar i mitt tycke. Karin Berglund är bra....har oxå läst Hannu Sarenströms kåserande "Rimfrost och trädgårdsdrömmar" ett antal gånger efter införskaffandet i vintras. John Seymor (stavning?) och hans självhushållningsidéer är också väldigt inspirerande ...(.Ibland lite *för* bra kanske när jag på fullt allvar funderar på utrymme att härbärgera en styck Jersey-ko och ett styck hemmabyggt vindkraftverk... rolleyes.gif )
Sen måste jag bara nämna Marie Hansson med, och Maria Flink; växttlighet ur ett historiskt perspektiv ligger mig varmt om hjärtat smile.gif

Unn
Posse
CITAT (Nyårsflickan @ 20-05-2004, 11:00)
I boken får man även träffa ett medium som har kontakt med naturväsen....

"Naturväsen"? unsure.gif
Tirre
Vad som helst av Sanna Töringer!
Inspirerande och med massor av smaskiga recept att nyttja landens alla skördar på!
nina L
Den första boken om trädgårdsom jag läste var just Findhornsträdgård. En mycket inspirerande bok., Yes, jag försöker odla i samma anda!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon