Sidor: 1, 2, 3, 4
Catarina
Idag såg jag på Plantagen i Bäckebol (Göteborg) att de sålde Roundup. Jag har, efter att ha läst inlägg här på forumet, fått uppfattningen att det förbjudits för privatpersoner men används av storbrukare.

Jag skulle för övrigt vilja veta vilka eventuella biverkningar detta medel har på djur och natur. Jag har förstått att åsikter om detta skiljer sig markant, frågan är om åsikter=fakta i det här fallet. wacko.gif
andersen
Ja du Catarina jag vet inte om vi ska börja igen, det leder bara till att folk blir sura på varandra du kan väll läsa gammla inlägg i ämnet.
Åsa, mälardalen zon 2
Man införde ett förbud för mer än ett år sedan för en massa olika ogräsmedel men beslutet överklagades när det gällde medel med glyfosat (Roundup, rambo) och medans ärendet behandlades fick medlen forsätta säljas. Bara för någon vecka sedan togs ett beslut i ärendet och överklagandet gick inte igenom, beslutet om förbud stod fast. Men bara för att ett medel förbjuds innebär inte att det försvinner över natten, har för mig att butikerna får en viss tid på sig att sälja slut på det de har i lager.


Det finns många olika åsikter om Roundup och dess farlighet, så jag tänker inte gå in på det.

Hurpass snabbt medlet bryts ner beror på marktemperaturen och hur aktiva mikroorganismerna är. Här i den lite kallare delen av världen tar det längre tid för medlet att brytas ner än i varmare delar av världen. Jag var inne och läste lite texter på monsantos hemsida och "in the subarctic forrests of sweden" hade man hittat rester av Roundup 3år efter behandling (tyvärr står det inte exakt vart i sverige den där skogen finns).
Catarina
andersen~Du har rätt. Jag hade inte läst alla de andra inläggen...jag har fått svar på min fråga biggrin.gif

Åsa~Tack för ditt svar, det finns förmodligen andra medel jag kan använda smile.gif
Nyårsflickan
det är dokumenterat att roundups ämnen har gått ut i vårat grundvatten och att dessa ämnen kan leda till bla infertilitet hos män. *burr*
MRLINDELL
Ännu en Saida .. suck! Ja och månen kan börja rotera åt andra hållet och världen går under ..
Copycat
Se det positiva i det ! Vi kvinnor slipper kostnaderna för P-piller tongue.gif
MRLINDELL
Njäe! Jag tänker inte använda roundup på det sättet. Man måste säkert doppa den i dunken om det skall verka lixom, inget för mig ...
Fenja
Säger som Jakob Dahlin: Skål ta mej fan! Gillar inte p-piller alls...
Fenja
andersen
Host jag vill bara smyga in med ett inlägg, nämligen att even p-piller är en stor miljöfara. Stora negativa problem hos bla fiskar.
Copycat
???? unsure.gif HUR?
andersen
Redan i dag visar forskning att fiskar i svenska vattendrag påverkas av de rester av hormonet östrogen som svenska kvinnor som äter p-piller kissar ut. Fler honfiskar föds och en del fiskar blir tvåkönade.
Joakim Larsson, doktor i zoologisk fysiologi vid Göteborgs universitet
Copycat
Det måste väl anses som positivt, att det är fler honor som föds? Hade det varit bara hanar så hade dom ju dött ut ganska snart. Det behövs inte så många hanar för att befrukta alla honor. rolleyes.gif
Catarina
Ähumm...från Roundup till preventinmedel. Håller nog med MrLindell...roundup har nog bättre verkningsområden...dessutom finns det ju kondomer tongue.gif

Andersen~Visst finns det en hel del P-piller som inte är särskilt bra för miljön, men det finns ännu fler som inte alls påverkar miljön. Idag används de P-piller som du syftar på i proncip enbart av kvinnor som har svåra menstruella/premenstruella problem.
MRLINDELL
Man kan äta ihjäl sig på äpplen!
De som anser sig vara "rickard rättrådiga" som lever ett så ofarligt liv genom att undvika alla faror.
Kör ni bil till jobbet?
Har ni mulltoa?
Använder ni diskmedel?
Dricker ni Alkohol?
Dricker ni kaffe?
Har ni sophämtning?
Har ni bil?
Röker ni?
Äter ni godis?

bla bla bla aha bla bla ...

Förstår ni nyttan och förstår ni alla fördelarna som överväger nackdelarna eller gör något omöjligt om det inte får existera.
Godisindustrin är nog den absolut destruktivaste industrin inom livsmedel.
MEN ingen säger något för godis är gott!
Miljömupparna mumsar och trivs.

Men när Roundup nämns då blommar alla faror på jorden upp. Hur i helsike vågar ni gå ut eller köra bil? Två bilar i 110 knyck rakt mot varandra med två meters mellanrum och bara vita strecket i mellan ...
Det finns ingenting som inte har några fördelar eller nackdelar.
Med LITE BRAINS förstår man detta.
Jag börjar tro att miljömuppar och frireligösa är samma personer.
NÅGOT JÄKLA FEL ÄR DET I ALLA FALL.
MRLINDELL
Jag förstår att kvinnor inte vill använda p-piller. Kan avslöja att jag ogillar kådisar lika mycket. Har man fått sina barn kan man gå till doktorn och snöpa sig, det tar max 10 minuter och man slipper allt det där.

NÄÄ! Det ÄR inte farligt ... laugh.gif

Stackars fiskar .. jag äter fisk när jag blir sugen på kvicksilver ..
Copycat
Och vill man inte gå till farbror doktorn så kan man leva i celibat wub.gif rolleyes.gif tongue.gif Och så har vi fått ytterligare en tappad tråd. Vem ska ta upp denna tråd nu då? unsure.gif tongue.gif
Unn
CITAT (Copycat @ 20-05-2004, 23:09)
Och vill man inte gå till farbror doktorn så kan man leva i celibat wub.gif rolleyes.gif tongue.gif Och så har vi fått ytterligare en tappad tråd. Vem ska ta upp denna tråd nu då? unsure.gif tongue.gif

Tappade trådar är ju ingen ovanlighet..tycker nog att det är OK....*brukar medverka* *harkel*. Känns dock inte så inspirerat just i detta ämne....alla är vi lite "frikyrkliga" på vårt lilla område laugh.gif
sanna
Kemikalieinspektionen, Miljövårdsverket och Regeringen måste ju vara helt SJUKA i huvudet som förbjudit ett sådant bra och effektivt preparat!
Roundup som ju inte går på på GMO-gröda t ex, bara en sån sak...
Vad gör väl lite harmlöst glyfosat när markerna ändå dräller av gammalt onedbrutet DDT, PCB och radioaktivt avfall?!
Jag brukar blanda sommardrinkar med Roundup, en del gin, en del Cointreu, en del päronsoda och en del Roundup. (Det går lika bra med Rambo) Rikligt med krossad is, toppa med en gurkörtsblomma. Ingen har mått illa av det, tvärtom.

Och vad ska man tro om de här sk "larmrapporterna" om läckage till grundvatten och brunnar? Och det här om att halveringstiden kan vara flera år beroende jordart, geologi, mikrobiologi och andra faktorer? Det är ju rena falsarierna! Jag tror också att Knutbypastorn är inblandad! Håller med om att detta verkar vara en sjuk komplott riktad mot oss små människor!

Visst blir man ledsen?

Sanna sad.gif
Posse
CITAT (sanna @ 21-05-2004, 00:14)
Jag brukar blanda sommardrinkar med Roundup, en del gin, en del Cointreu, en del päronsoda och en del Roundup. (Det går lika bra med Rambo) Rikligt med krossad is, toppa med en gurkörtsblomma. Ingen har mått illa av det, tvärtom.

För ca 30 år sedan satt visst förespråkare för hormoslyr och klunkade sådant i TV....
Virgo
Och dom lever fortfarande! tongue.gif
andersen
Nej Virgo du har fel!

Hormoslyr tillverkades av BT Kemi i Teckomatorp och företagets danske vd, Lars Foss, framträdde i tv och drack hormoslyr. Ett tag därefter avled han i cancer.
Hormoslyr slog aldrig igenom som måltidsdryck.
Unn
Visst levde vi i den bästa och smartaste av världar på 70-talet med? (Minns inte, jag var rätt ung?) Hormoslyr bröts säkert ned precis lika bra som DDT på sin tid...och tja, *liiiite* jox är det ju med den påbörjade saneringen av BT-Kemiområdet, men....äsch...nu pratar vi 30 år senare och *vi* kan väl inte producera något naturförstörande 2004???
laugh.gif
Unn (rätt ironisk)
Gossen Ruda
Nog har vi människor producerat och producerar farliga ämnen men även en massa ofarliga ämnen. Fast även naturen klarar av den saken, det finns ställen på vår jord där inget eller mycket lite kan leva pga vulkanisk aktivitet mm. Av alla dessa ämnen så är dock Glyfosfat ett av dom mera harmlösa så jag begriper inte varför såna hatkänslor kan uppstå.

Beträffande uppgifterna om att man hittat rester så är det helt naturligt med tanke på den biologiska nedbrytningen. Normalt reduceras halterna till hälften på ett par dagar. Efter 2 dagar finns hälften kvar, efter 4 dagar 1/4, efter 6 dagar 1/8 osv. Men det försvinner aldrig helt för när halterna är väldigt låga så har bakterierna svårt att hitta det. Men då är vi nere på homeopatiska nivåer som inte kan påverka något.

Då finns det värre saker att oroa sig för.
Virgo
CITAT (andersen @ 21-05-2004, 04:40)
Nej Virgo du har fel!

Hormoslyr tillverkades av BT Kemi i Teckomatorp och företagets danske vd, Lars Foss, framträdde i tv och drack hormoslyr. Ett tag därefter avled han i cancer.
Hormoslyr slog aldrig igenom som måltidsdryck.

Jag som sällan brukar ha fel! tongue.gif

Hur lång tid efter hormoslyrdrickandet fick han cancer? Och vilken sorts cancer var det han dog av?
Posse
CITAT
Hormoslyr användes från början av 1950-talet för bekämpning av lövsly. Det bestod av fenoxisyrorna, 2, 4-D och 2, 4, 5-T i en blandning av 2:1. Eftersom 2, 4, 5-T var förorenad med TCDD-dioxiner, bland de giftigaste kemikalierna i världen, medförde exponering cancerbildning.

Samma produkt var Agent Orange, som amerikanerna spred från luften över Vietnam under hela 60-talet. Där var blandningen av 2, 4-D och 2, 4, 5-T 1:1. Småningom insåg krigförande USA att giftet inte bara fällde löv så man kom åt att döda tappra vietnameser utan också angrep folk på marken inklusive många amerikanskas soldater och den kemiska bombningen upphörde 1970. De många handikappen hos den andra generationen vietnameser efter kriget är föremål för studier bedrivna av forskare från hela världen och utgör ständig dagordnings-punkt vid de internationella dioxin/miljökemikongresserna av vilka en just förbereds i Stockholm.  Världshälsoorganisationen WHO har klassat TCDD som komplett cancerframkallande ("Grupp 1").


Från Cancer och- Allergifonden
netaave
Cancer är väl den sjukdom vi ska dö i allihop, frågan är väl bara i vilken form och när.
Cancer får vi av mycket vi inte tänker på, min dotter utvecklade en hjärntumör av lightläsk.

Jag köper ett ogräsmedel som heter "Värna" det använder jag på samma sätt som Round up. Det innehåller enligt etiketten "naturliga fettsyror som är 100% biologiskt nedbrytbara. För enkel, effektiv och miljövänlig användning.
Mot ogräs i trädgårdar, i stensättningar, rabatter och gångar."

Marknadsförs av Ticab AB 616 21 Åby/E säljvinvest.

Det är kanske inte fullt så effektivt som Roundup, man får nog göra om det ett par ggr extra jämfört med det.

Någon annan som också har erfarenhet av det?
Virgo
CITAT (Posse @ 21-05-2004, 11:54)
CITAT
Hormoslyr användes från början av 1950-talet för bekämpning av lövsly. Det bestod av fenoxisyrorna, 2, 4-D och 2, 4, 5-T i en blandning av 2:1. Eftersom 2, 4, 5-T var förorenad med TCDD-dioxiner, bland de giftigaste kemikalierna i världen, medförde exponering cancerbildning.

Samma produkt var Agent Orange, som amerikanerna spred från luften över Vietnam under hela 60-talet. Där var blandningen av 2, 4-D och 2, 4, 5-T 1:1. Småningom insåg krigförande USA att giftet inte bara fällde löv så man kom åt att döda tappra vietnameser utan också angrep folk på marken inklusive många amerikanskas soldater och den kemiska bombningen upphörde 1970. De många handikappen hos den andra generationen vietnameser efter kriget är föremål för studier bedrivna av forskare från hela världen och utgör ständig dagordnings-punkt vid de internationella dioxin/miljökemikongresserna av vilka en just förbereds i Stockholm.  Världshälsoorganisationen WHO har klassat TCDD som komplett cancerframkallande ("Grupp 1").


Från Cancer och- Allergifonden

Ok Posse, Andersen, menar jag
Det har jag redan läst men svaret på min fråga?

Hur lång tid efter hormoslyrdrickandet fick han cancer? Och vilken sorts cancer var det han dog av?
azofia
CITAT (MRLINDELL @ 20-05-2004, 22:44)
Man kan äta ihjäl sig på äpplen!
De som anser sig vara "rickard rättrådiga" som lever ett så ofarligt liv genom att undvika alla faror.
Kör ni bil till jobbet?
Har ni mulltoa?
Använder ni diskmedel?
Dricker ni Alkohol?
Dricker ni kaffe?
Har ni sophämtning?
Har ni bil?
Röker ni?
Äter ni godis?

bla bla bla aha bla bla ...

Förstår ni nyttan och förstår ni alla fördelarna som överväger nackdelarna eller gör något omöjligt om det inte får existera.
Godisindustrin är nog den absolut destruktivaste industrin inom livsmedel.
MEN ingen säger något för godis är gott!
Miljömupparna mumsar och trivs.

Men när Roundup nämns då blommar alla faror på jorden upp. Hur i helsike vågar ni gå ut eller köra bil? Två bilar i 110 knyck rakt mot varandra med två meters mellanrum och bara vita strecket i mellan ...
Det finns ingenting som inte har några fördelar eller nackdelar.
Med LITE BRAINS förstår man detta.
Jag börjar tro att miljömuppar och frireligösa är samma personer.
NÅGOT JÄKLA FEL ÄR DET I ALLA FALL.

Ja bla bla bla du.
Det är märkligt att en del vägrar inse fakta bara för att det innebär lite omak för dem.
Förstår inte parallellen frireligös och miljömupp (fattar inte vad det är men gissar på att det är en sån som ser lite längre än sin egen näsa när det gäller miljön, dvs en sån som inte är så förbannat egoistisk hela tiden).

Många saker har bara nackdelar och inga fördelar med några fler hjärnceller en en så inser man DET (läs en tidning till att börja med så borde du se en massa saker som inte är bra).
Men igen, det beror ju på om man är kortsiktig eller långsiktig i sitt tänkande, om man bara tänker på sig själv eller om man faktiskt inkluderar andra också samt om man har någorlunda koll på verkligheten.
Något fel är det, men det ligger inte hos oss som faktiskt tar det säkra före det osäkra och faktiskt vill att jorden ska räcka inte bara tills min generations barn har dött, utan lite längre än så

Ciao
andersen
Virgo Jag har inget svar på din fråga kommer inte ihåg, var själv bara tonåring på den tiden, har letat eftrer svaret på nätet utan att hitta något svar.
Fenja
Är frireligiösa och miljömuppar långsynta ute i naturen?
Tapio
Halaj!

OK, dags för lite matte här. Halveringstid?
Jo, så här ser det ut:
n=k*e^(-lambda*t) +C, där k= antalet Glyfosfatmolekyler vid tiden noll och t=tiden för nedbrytning. -lambda anger hur snabbt halveringen går. C är i detta fall 0.
Den matematiskt sinnade ser här genast att n blir aldrig noll hur lång tid det än har förflutit. Säger aldrig. Basta.

Har man nu mätinstrument som kan mäta ner till storleksordningen ppb (part per billion), så är det ju klart att man kan påvisa att det finns Glyfosfat i marken!
Det behöver ju för den saken inte vara så att det är farligt.

Var det någon som såg vetenskapsmagasinet i måndags?
De pratade om att fjärilar kan känna doften av en fjäril - av det andra könet – flera hundra meter bort. De använde liknelsen att det skulle vara som att lägga en sockerbit i Vättern och känna att vattnet är sött. Ni greppar analogin?

//T

P.S. använder själv RoundUp, fast jag försöker att vara måttlig DS
[I][I]
Bettson
Att P.piller skulle påverka naturen var en nyhet. Det kunde jag inte tro.
När min äldsta son i fyraårsåldern hade satt i sig en hel karta p-piller i tron att det var godis, kastade jag mig på telefonen och ringde till giftinformationscentralen.

Jag blev totalt utskrattad. De frågade om sonen tagit en varje dag eller satt i sig hela kartan på en gång. Naturligtvis det senare sa jag.
Då fortsatte de bara att skratta och jag var såååååååå lättad.

P-pillerna blev efter detta nästan kassaskåpsvara.
Ti bee
Fast p-piller till katt kan ge juvercancer (det finns forskning, fast jag är inte insatt), jag litar inte på p-piller själv. Tog dem när jag var yngre, men skulle inte göra det idag.
andersen
Så här säjer man i riksdagen.


7.3 Läkemedel
De flesta kemikalier är på ett eller annat sätt skadliga för miljön. Att även läkemedel, som är till för att göra oss friska, skadar ekosystemen och i förlängningen också oss själva är däremot inte lika vedertaget. Det är framför allt hormoner och antibiotika som pekas ut som "tickande miljöbomber". Hormoner som härrör från p-piller och andra preventivmedel läcker förr eller senare ut i vattnet och kan då medföra sterilitet hos fiskar och andra vattenlevande organismer. De effekter som biologer kunnat påvisa av antibiotika är att den leder till antibiotikaresistens hos bl.a. bakterier, varvid även bakterier som orsakar sjukdomsepidemier kan bli antibiotikaresistenta.

För att kartlägga läkemedelsrester i miljön pågår en rad olika projekt och forskningsprojekt inom EU och i Sverige. I Göteborg pågår exempelvis ett flerårigt EU-projekt för att ta reda på vilka läkemedelsrester som sipprar igenom avloppsreningsverken och deras konsekvenser för miljön. På Naturvårdsverkets uppdrag undersöker forskare vid Umeå universitet rester av antibiotika i avloppsvatten. Även läkemedelsföretag har på senare år börjat intressera sig för läkemedels effekter efter att de passerat människokroppen.


saxat ifrån http://www.riksdagen.se/debatt/motioner/mo...74#_Toc56152370
anna.
jag har inte följt roundupdiskussionen men jag blir rätt förvånad när jag läser vad som sägs här. det måste ha varit en himla hätsk debatt, eftersom ord som "miljömupp" används som skällsord, utan att någon reagerar.

jag vet inte om roundup är farligt, men jag gissar att det kan vara det. om man har vissa bevis för att ett medel är farligt, borde man inte då förbjuda det och tasta det ordentligt, för att se om man kan släppa ut det på marknaden igen? ett tag var det ju ingen som trodde att ddt var farligt.

och, "miljömupp"? hur kan man få det till ett skällsord? jag fattar inte. jag trodde att alla trädgårdsmänniskor gillade naturen, annars hade man väl inte haft trädgård. att rada upp en massa andra faror gör ju inte ogräsmedlen mindre farliga. man kan väl försöka göra så gott man kan? åka mindre bil, rensa ogräset för hand, dricka rättvisemärkt kaffe osv. man kan inte göra allt, men man kan göra en hel del. att bara fortsätta med vissa vanor av ren slentrian och lathet, det gör ju ingenting bättre.
andersen
Ja Anna det har varit en hätsk debatt om roundup här, det är bara att läsa i gamla inlägg jag tillhör dom som är imot roundup, och är väll tyvärr en av dom som kanske var lite för hätsk i debatten.

Och jag känner att jag och flera andra bör ta det lite lungnare på forumet för att ej skada ett i övrigt bra forum därför låter jag "miljömupp" få passera som skällsord.

Mvh Andersen
anna.
CITAT (andersen @ 21-05-2004, 16:08)
Ja Anna det har varit en hätsk debatt om roundup här, det är bara att läsa i gamla inlägg jag tillhör dom som är imot roundup, och är väll tyvärr en av dom som kanske var lite för hätsk i debatten.

Och jag känner att jag och flera andra bör ta det lite lungnare på forumet för att ej skada ett i övrigt bra forum därför låter jag "miljömupp" få passera som skällsord.

Mvh Andersen

det är just för att det har varit en hätsk debatt som jag inte läser de gamla inläggen, det brukar sällan komma något konstruktivt ur sådana diskussioner och jag blir bara arg om jag läser dem... rolleyes.gif
Copycat
Oj då ! Jag har nog missat poängen nånstans. När jag läst "miljömupp" så har jag automatiskt översatt det i huvudet till MILJÖRÄTTSAKTIVIST, det är ju betydligt lättare att skriva "miljömupp". sad.gif Men om det inte var avsikten med "miljömuppandet" vad var det då? unsure.gif wink.gif tongue.gif
MRLINDELL
Alltid retar det någon tongue.gif
Copycat
Aha !!!! laugh.gif laugh.gif tongue.gif
Unn
CITAT (Fenja @ 21-05-2004, 13:23)
Är frireligiösa och miljömuppar långsynta ute i naturen?

Inte långsynt, men ibland en smula långsint biggrin.gif
laugh.gif Unn, smickrad över epitetet miljömupp smile.gif
vihemma
Nu kan jag inte hålla mig.

Kan tyckas att det är lite väl stora rubriker om ex. Roundup när det används i trädgårdar, jag vet att det är många som använder det men inte i sådana mängder.

Men det lustiga är att när ett företag pumpar ut en massa kända (och okända) gifter i vattendrag och Världshav så är det ok bara så länge dom pumpar ut dom godkända 3miljoner kubik per år, men oj då så arga herrarna som bestämmer blir om dom pumpar ut... eller oj då "råkades" släppa ut några extra hundratusen liter av nåt extra giftigt ämne, då blir det offentlig klapp på handen och några futtiga tiotusen till några futtiga hundratusen kronor i böter. wacko.gif

DET är ju fan i mig inte riktigt klokt, snacka om att "sila mygg och svälja kameler" mad.gif

Så det lilla som en del använder av Roundup på envisa Kirskål pga att dom inte orkar gräva hela sommaren av ex. sjukdom så är det lite smålöjligt innan dom stora miljöbovarna tar tag i deras s t o r a bidrag till förstörelse.
Tycker också att länders regeringar skall ta sitt ansvar angående detta i första hand.
MRLINDELL
Det är svensk miljöpolitik! Så har det alltid varit, fast denna gången är det med miljöpartiet på de "röda" blocket. Rena skandalen anser jag.
andersen
Ja och det är väll bra att vi börjar här hemma att förbjuda gifter.
för hur hadde det sett ut om vi skulle kräva att andra regeringar och storbolag skulle sluta först,jo vi hadde blivit förgiftade först innan något hadde hänt.

Så tummen upp för dom politiska partier som har beslutat att roundup ej får säljas till alla som vill ha giftet, fast jag tycker att dom kunde gå ett steg till att totalförbjuda giftet.

Ett förtydligande det var Kemikalieinspektionen som beslöt att roudrup ej fick säljas till allmänheten men beslutet överklagades och regeringen beslöt att Kemikalieinspektionens beslut stod fast.
Copycat
Jag tror inte att "Lilleputtlandet" Sverige påverkar andra länders regeringar genom att förbjuda något här hemma. Vi kan fortfarande bli förgiftade av alla fabriker både i Sverige och i andra länder. Våra förbud anses bara löjligt och småaktigt av medborgare utomlands. Min svåger t.ex. i Cypern, anser att Sverige gör allt baklänges och aldrig riktigt går på där problemen sitter. Jag håller fullständigt med "Vihemma".
vihemma
Tack Copycat!

Det var huvudet på spiken... smile.gif

Det skall "duttas" lite här och där mest för att det skall se ut som att dom gör nåt får man känslan av.
Aldrig att dom skulle tordas att klämma åt större företag som spiller ut en massa i Östersjön, dom skulle väl mest troligt flytta sin verksamhet till andra sidan Östersjön då, eller i alla fall hota med det å då skulle regeringen backa...
andersen
Copycat självklart kan så väll Sverige som enskilda människor påverka både miljön och politiken.

En fråga Copycat är du inte med i någon politisk eller någon annan förening? om man är det så kan man förändra saker och ting.

Jag har valt att hela mitt vuxna liv arbeta fackligt och politiskt och vist har jag varit med om att saker har förändras när den lilla människan har tryckt på, tänker på tex bojkotten av Franska viner som fick Frankrike att sluta med sina atom prov.

Ang lagar som Sverige stiftar så vist blir en del av dom exporterade utomlands tex lagen om att använda bilbältet. Utan att det ses som någon dum lag.
sanna
CITAT (Copycat @ 22-05-2004, 11:43)
Min svåger t.ex. i Cypern, anser att Sverige gör allt baklänges och aldrig riktigt går på där problemen sitter.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Tack!
You made my day!
Copycat
Javisst Andersen ! Visst exporteras vissa av våra lagar, hur seriöst mottagarländerna ser på dessa tvistar de lärde. Ta som ex. nykterhetskontrollen, poliserna i Cypern fick slut på munstycken redan första dagen. Tror någon att det var nykterhetskontroll? Glöm det, poliserna hade skitkul iallafall. Säkerhetsbälte? vad är det tycker dom flesta om man ser söderut. Kom sen inte och tro att Round up är ett STARKT miljögift, jämfört med vad andra länder använder, så är det en piss i havet. Cypern (vi tar dom som ex. igen) har ett otroligt bra myr/insektsmedel, insekten dör ögonblickligen. Vad tror du Andersen att det kan vara för preparat? Själv tror jag att du skulle sätta kaffet i vrångstrupen (om du nu nyttjar detta gift) om man skulle tillåta preparatet. Än en gång, tro inte att andra länder följer i våra fotspår. Det enda som Sverige signalerar ut är "ÖVERFÖRMYNDARMENTALITET". Svenskarna får inte välja själv alls helst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon