Glad Amatör i Sthlm
Det här med pallkragar låter ju som en utmärkt lösning för mitt planerade grönsaksland, nybliven trädgårdsinnehavare som jag är! Att sambon muttrar över det tveksamma skönhetsvärdet i pallkragar får man väl ta - dom går ju att måla eller hur?! wink.gif

Jag har skummat igenom gamla inlägg i dett forum och lärt mig både det ena och andra - jag tänker INTE fråga var man får tag på pallkragar, hi hi... Har främst tänkt odla jordgubbar, men även potatis morötter och blandade grönsaker och vill därför ha lite höjd - två kragar på varann känns bra (har tänkt mig totalt 6 eller 8 st pallkragar). Har även begripit att vi som begåvats med kirskåls-trädgård bör ha markväv underst, och en bra idé är tydligen att klä pallkragarna invändigt med byggplast. Men så till min fråga:
Vad fyller man lämpligast pallkragarna med?

Har ju inte haft trädgården länge och har ingen egen kompost att tillgå, annars vore väl det det bästa att hälla i? Har funderat på hästgödsel då jag känner några hästägare, men vilket är bäst - gödsel från stall med halm eller torv? Måste gödslet ha legat och brunnit i ett halvår-år innan man kan använda det? Om man har hästgödsel i, bör man blanda upp med något annat då - köpejord på påse tex, och i vilket mängdförhållande bör man blanda jord med gödsel? Och om man nu inte har tillgång till varken hästgödsel eller egen kompost - vad skulle ni rekommendera att man har i då, som får jordgubbarna att växa så det knakar? smile.gif

Hoppas någon har lite tips och berätta gärna vad ni själva har fyllt era pallkrageodlingar med!
sanna
Hej du Glade!
Och hjärtligt välkommen hit! smile.gif
Du har sannerligen kommit till rätt ställe om du har pallkragefrågor, det kan jag lova dig!
Och jag ska inte föregå pallkrageexpertisen med att försöka svara på dina frågor, det får "Ingrid från Västkusten" ta hand om! smile.gif Hon kan nämligen det mesta om detta ämne! (Take it from here, Ingrid.... laugh.gif )


Sanna
vickeva
CITAT (Glad Amatör i Sthlm @ 25-05-2004, 17:00)
Det här med pallkragar låter ju som en utmärkt lösning för mitt planerade grönsaksland, nybliven trädgårdsinnehavare som jag är! Att sambon muttrar över det tveksamma skönhetsvärdet i pallkragar får man väl ta - dom går ju att måla eller hur?!  ;)  

Tycker inte sambon att detta är fint???
lisselbo
Varför inte visa pallkragepyramiden för sambon som Lena N har gjort till sina kryddor.
Bilder finns i hennes album, jag tyckte att den var sååååååå läcker att jag var tvungen att göra en jag med, löste mitt problem med vad jag skulle göra med mina kryddor som jag har fått dille på.
~~Marie~~
Glad Amatör i Sthlm
CITAT (vickeva @ 25-05-2004, 20:28)
Tycker inte sambon att detta är fint???

Men gud så fint du har gjort! Jag visade fotot för sambon och då var ju även han tvungen att ge sig och knorrade något om att "ja, jo, okejdå...." biggrin.gif

Kollade även in Lena N 's foton på arbetet med pyramiden och tyckte det var jättehäftigt - nu bara ramlar inspirationen över mig känner jag... smile.gif
-asno-
Och var hittar jag det albumet?

/Åsa
Susanne i Linköping
CITAT (asno @ 26-05-2004, 08:23)
Och var hittar jag det albumet?

Här! smile.gif
-asno-
Tack, avis blev jag allt. Men kanske mest på plattläggningen. Det är inte kul med plattor, jag tror ibland man måste gräva under permafrost hos mig(det känns så).

Men nu vet jag hur jag ska använda mina tre kragar, det får bara bli nåt annat runt om.

/Åsa
magiana
Vilka fina bilder det var!

Men jag undrar också vad man fyller med för jord. Hyresvärden ska snart ta hem ett gäng lass med fyllnadsjord. Är det något som kan vara användbart?
solkatten
Du kan köpa kogödsel på påse och fylla pallkragarna med.
magiana
Jag har ingen bil så jag kan inte köpa mer än en säck åt gången, så det skulle bli himla många turer fram o tillbaka för att fylla en krage. Därför vore det bra om man kunde använda något som finns i grannskapet så man kan hämta med skottkärra. Är det möjligt?
Glad Amatör i Sthlm
Jag ville bara meddela att jag har varit riktigt duktig och snokat runt på nätet och hittat svaret på min egen fråga: smile.gif
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=11968&a=203350
Ibland talar man före man tänker, eller skriver före man letar ordentligt, eller hur det nu var... rolleyes.gif
Fyllnadsjord låter lite "näringsfattigt" i mina öron, men jag bör nog inte uttala mig i frågan eftersom jag egentligen inte har en aning om vad jag pratar om...... Jag får återkomma om några säsonger som trädgårdspåtare, när jag har mer kött på benen. tongue.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Inte skall Du vänta flera säsongen innan Du skrive rhär igen *skratt* nä kom igen och skriv mera!

Prydliga ramar och prydliga gångar och så ett myller av grönska så mitt i sommaren så skall nog sambon hara helt övervunnen han med!

Hälsar Ingrid som tänker klämma in två till idag (hehe)
Sulan
Kolla upp den där fyllnadsjorden noga innan du använder den!
Vi "förärades" ett lass jord av en bussig typ till en perennarabatt på min sons skola och den innehöll en intressant blandning av rävrumpor och tistel som är ett rent helsike att försöka bli av med!
Fråga den som levererar var den kommer ifrån.

Varnar Sulan
gammelnalle
Har snart gjort veden klart... 32m3... mycket "bös" blir det OCH sågspån...

Kan man ha det som fyllematerial??? Kanske det TAR näring..??? Veden (böset och spånen med) är ju relativt färsk...

Jag har dessutom 3 pallkragar högt... så det är inte tal om att köpa SÅ många säckar jord!

Jag har ev möjligehet att FÅ häst-skit. Men den är obrunnen. Kan man ha det? (Tänkte som botten- fylla)

Mycke frågor blev det !
Malvia
Vickeva, vad tydligt det blev nu när jag såg din pallkragelandbilder.
Mucho
Gammelnalle! Nog kan man väl ta nästan vad som helst om det gäller att fylla upp tomrum för att få odlingen i höjd.
"Sågskräp" duger säkert, men jag har ingen erfarenhet av det.
Kan man kanske lägga en träskiva eller plast för att, så att säga - skärma av odlingslagret?
Ursäkta om det låter svamligt, men så blir det när jag tänker fritt
biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Allt kan användas -bara de översta 25-30 cm är ok för växcter med grunda rötter. Mer för växter där rötterna skall användas.
Millus
Hej Glad amatör i Sthlm!

Vad jag odlar i mina pallkragerabatt? Detta första år satte jag potatis i den. Köpte en tidig sort som jag satte en rad av. Hittade sen i potatislådan gammal vanlig matpotatis med ordentligt utväxta groddar, som jag med viss tvekan också satte, bl a Blå Kongo.
Täckte det hela med en större genomskinlig plastskiva under årets sista frostnätter. Den största skörden fick jag oväntat nog av den 'vanliga' matpotatisen. Stora fina goda...

När sommaren var slut planterade jag en mängd perenner i pallkragerabatten. Sådana perenner som jag haft i mina trädgårdskrukor och som jag tyckte var synd att slänga på komposten. Nu är det bara att vänta och se om de överlever och på nytt kan planteras i kruka till sommaren.
smile.gif Hälsningar Millus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon