amaira
Det finns så mycket sniglar här. Snäckor mest, av olika slag.

Vinbergssnäckan är svårast för mig, den förstör mest faktiskt, den ligger helt i klass med sniglarna - fast någon mördarsnigel har jag inte sett till, tack och lov.

(Och så fruktansvärt besvärliga är inte mina sniglar, men jag behöver väl ha nåt att gnälla över också. rolleyes.gif
Dessutom har jag inte bara rådjursstaket runt min trädgård, utan även snigelstaket.)

Var ute och strosade här nyligen, i den kyliga och våta kvällen. Stannade till vid en hästbajs-hög, för den var så översvämmad av sniglar (snäckor).
Roade mig med att räkna dem:

14 vinbergssnäckor.

4 randiga trädgårdssnäckor.

5 gula trädgårdssnäckor.

3 bärnstenssnäckor.

1 liten odefinierad snäcka.

1 vanlig åkersnigel.

= 28, inte illa va? på en enda hög, som är sådär två veckor gammal.
Det "kompost-gräset" som gått genom en hästmage är tydligen gott.

/amaira.
TeliaNet
sniglar som följer med hem vid blåbärs plockning är OK.
mördar sniglar är det värsta jag vet.
KURT
Vinbergssnäckor är ju en verklig tillgång, här är recept från Allt om Mat (fyllningen är viktig och här finns flera alternativ):

http://home.swipnet.se/~w-57250/fiskoska/escargot.html
yla
CITAT (amaira @ 25-05-2004, 20:51)
Var ute och strosade här nyligen, i den kyliga och våta kvällen. Stannade till vid en hästbajs-hög, för den var så översvämmad av sniglar (snäckor).
Roade mig med att räkna dem:

14 vinbergssnäckor.

4 randiga trädgårdssnäckor.

5 gula trädgårdssnäckor.

3 bärnstenssnäckor.

1 liten odefinierad snäcka.

1 vanlig åkersnigel.

= 28, inte illa va? på en enda hög, som är sådär två veckor gammal.
Det "kompost-gräset" som gått genom en hästmage är tydligen gott.

/amaira.

hehe där hade du kunnat fota dem alla o fått en bra uppsättning för identifiering av dom ,sex sorter samtidigt ,fachinerande
kanske kan man hålla dom borta genom att lägga hästbajshögar här och där, där dom inte gör någon skada (sniglarna alltså)
så slipper man dom ibland blommor o blader som man vill ha ifred
servera det dom gillar på behörigt avstånd
kanske därför jag inte har så mycket sniglar hos mej jag har ju hästhagar precis invid mitt torp,o häststigar där dom släpper sina lortar
fiffigt naturlig bekämpning utan våld
rolleyes.gif
Björkhagen
Vi har ganska många vinbergssnäckor i vår trädgård. Förra våren samlade vi några och fick ihop 10-15 liter på bara några timmar.
Vi har försökt sälja dem till restauranger, men de säger att det är för mycket jobb med dem innan tillagning. Jag tittade in på receptet ovan på Allt om mats-hemsida och förstår dem.
Några vänner till oss försökte svälta sniglar hemma men de sa att de skrek så högt på natten att de fick ha ihjäl dem och köpa sniglar istället...
amaira
Telianet, instämmer.

Tack för länken Kurt!


Oldwolfie, funderade på att fota, men beslutade mig för att jag "sket i det", så att säga...

Desutom är en hästbajs, ganska "bullig", har många vinklar och vrår (om nu nån är intresserad av en nämare analys rolleyes.gif ), så jag hade inte fått med dem alla på en bild.

Hej Björkhagen. SKREK sniglarna???????? Hurdå?????
man kan ge dom sallad före slakt ... men då blir det förstås ännu dyrare mat...

Nån dag ska jag kanske prova på ... fast inte misshandel av dom, de gillar jag inte.
Min paroll är, att även slaktdjur har rätt till ett värdigt liv med livskvalitet och en icke-skrämmande död. Har ju fött upp, slaktat och ätit upp både höns, kalkoner och kaniner - och det är jag dessutom stolt över!

Varje gång jag köper en kyckling i butiken ... är jag INTE stolt över mig själv, fy sjutton alltså, för djurfabriksuppfödning!!!

Att jag fortfarande äter kött, har jag min egen orsak till.

Munkarna sa att sniglar inte var "kött" och så kunde de äta dem under fastan. Kött eller inte, de är levande varelser oavsett vad de "består" av!

Och bortanför frustrationen över allt de gluffsar i sig, på "min" bekostnad, så är de dessutom vackra.

Kramisar/ amaira.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon