Full version: Grus rabatt
carulf
Jag behöver lite hjälp. Det är så att vi har ett berg på vår tomt och jag tänkt anlägga en grusrabatt i anslutning till det. Rabatten kommer att anläggas på en plan bergsyta. Nu undrar jag, vad behöver jag för under lag innan jag lägger på gruset. Är sand det bästa med en växtsduk uppe på för att inte gruset ska åka ner i sanden eller går det lika bra med jord?

Helt enkelt hur gör jag???



Min tanke är att plantera lite valmo blåeld mm typ lite Gotlands känsla



Tacksam för alla tipps och råd
kerstin z5-6
Om ytan är plan , och du har tänkt ha någon kant ?kan du grunda med singel eller sand -ha ett litet lager matjord för de växter du vill sätta som har djupa rötter samt 4 dm naturgrus, ej krossat!
Naturgrus innehåller mineraler o annat som växterna kan tillgodogöra sig.
Sen planterar du direkt i gruset.Passa med vatten i början .Rabatten blir mycket lättskött vad gäller rensning av ogräs.Opuntia är en kul frilandskaktus som trivs i detta läge smile.gif
Lycka till biggrin.gif biggrin.gif
Hannele
Jag har planterat på berg och kantat med stenar eller med (sågade) torvblock:

Kanske ingen Gotlands känsla på Hisingen, men när
olikfärgad vintergrön mossflox täcker torven, så ser det ganska fint ut. rolleyes.gif
carulf
Tack för svaren!
Var köper man naturgrus eller får man ut och leta grushögar? Om jag har förstått det hela rätt så, sand eller singel i botten sedan lite jord och uppe på det naturgrus.
kerstin z5-6
Grustag -och det är bäst att åka dit själv o se till att man får rätt sort smile.gif
Sia
Vad händer om man tar krossat grus då? Blir det "fel" då? Hur påverkar det?

Vi har nämligen en massa vanligt krossat grus på uppfarten här...som jag tänkte "sno" lite av till en del planteringar...

När vi ändå är inne på det där med grus...går det lika bra att bottna med lite grus som med lekakulor i täta krukor (ej hål i botten) ute??

//Sia
kerstin z5-6
Grus är fint i botten på krukor
Ska du ha en ren" grusrabatt blir det för magert o otrivsamt med bara krosset , men du kan blanda smile.gif O att lägga på toppen av jord för att skydda rothalsar o dylikt duger det bra till
Sia
Det låter bra.

Tack!
Hannele
Du kanske kan på bilblioteket låna Beth Chattos böcker om grusodling, Gravel Garden.
Gunvor Nilsson
Men Kerstin, menar du att man måste ha 4 decimeter med grus uppepå jorden? Det låter som man måste ha minst ½ meterskanter!
Kan man inte ha ogödslad torv blandat med jord i ett lager för långrotade växter och ett tunt lager - ca 10 cm - med grus uppepå torvjorden för kortrotade växter sempervivum mm?
Jag har samlat på mej lite surjords- och grusväxter och har tänkt göra en släntplantering i helgen, men nu blev jag villrådig hur jag skall göra!
/Gunvor unsure.gif
-asno-
Jag vill också fråga om grusodling, som jag inte kan ett dugg om. Men vi bor jämte en grusås, där finns det grus som är lite jordblandad men som det inte verkar få fäste särskilt mycket växtlighet i. Det är ganska finkornigt grus, som på en badstrand ungefär. Tillgången är obegränsad, kanske skulle det gå att använda till odling?

/Åsa
Alpiner i Halmstad
Först några begrepp.
Singel är sorterat naturgrus. man kan få olika strorleksklasser ex, 2-4 mm.
Makadam är krossat stenmaterial, som man också kan få i olika storleksklasser.
Grus är det man får direkt från grusåsen.
Hela vår trädgård är en kuperad "grusodling".
Vi formar först en kulle med befintlig trädgårdsjord, beroende på om vi skall odla surjordsväxter eller kalkföredragande blandar vi också i torv eller halkalk.
När kullen är formad lägger vi på 10 cm. makadam 2-4mm och gräver om med grepens djup.
Därefter blir det ett ca. 5 cm makadamlager, som vi gräver med halva grepens djup.
Nu är det tid att plantera stenar och växter.
Makadam rullar inte nerför sluttningaran.
Jorden håller sig luftiigare, vilket isolerar mot både värme och kyla.
Jorden blir genomsläpplig, vilket gör att regnvatten inte rinner av utan rinner ner till rötterna.
Ja, jag kan hålla på hur länge som helst.

Bernt[B]
kerstin z5-6
Får förtydliga mej smile.gif

precis som Rupestris säger -det är skillnad på grus o grus smile.gif
Jag har nog tagit till -som du ser har Bernt 15 cm gruslager + jordlagret -
Jag har inget jordlager alls utan 40 cm naturgrus ..direkt ovanpå leran.
hela rabattens höjd är alltså ca 40 cm .
Vitsen med en upphöjd grusrabatt är vad man kan odla i den .Dvs sådant som absolut inte är särskilt härdigt här tex frilandskaktus , Yucca , men också många av de mer kinkiga alpinerna .Ingen stäende väta osv precis som B beskriver...

Bernts råd är utmärkta - iofs kan man ta till gruslagerdjupet i kallare zoner något
Åsa -visst kan du ha ditt grus till odling ! testa ! Det är en väldigt trevlig o rolig rabatt metod smile.gif jag kan occkså fortsätta lovorda detta hur länge som helst smile.gif

Physoplexis-comosa-? -har du den Bernt ? _jag söker med ljus o lykta efter en sån samt en dionysia -för det har övervintrat en sådan här uppe hos min lök kompis i ett grusparti -så nu vill jag ha själv smile.gif Tips på inköpsställe mottages tacksamt
Hälsar kerstin
-asno-
Men är det då så att Kerstin odlar i naturgrus och Rupestris i makadam? Eller har jag förstått fel nu igen wacko.gif
Skrev inte Kerstin att stenkross var för magert, och var det inte det som var makadam? Eller är skillnaden att Rupestris inte odlar i bara - grus?

/Åsa
Alpiner i Halmstad
Makadam kan man krossa av olika bergarter. Man kan krossa av kalksten, skiffer, granit o.s.v.
Som regel kan man säga att "mjuka berg" ger ifrån sig mer spårämnen.
Kerstin, min beskrivvning var ett riktvärde till den som tänker bygga en rasbädd.
Vi har partier som har djupare makadambädd också.
Vi har till och från några Djävulskror, de är inte helt lätta att klara under vintern här på den vinterfuktiga västkusten.
M.v.h. Bernt
kerstin z5-6
nej jag förstår att de är knepiga hos er smile.gif men ni har ju så mycket snyggisar laugh.gif Kollade in ditt album nyss ..mmm
Gunvor Nilsson
Ja då har jag litet att gå efter.
Min slänt är egentligen en grusig och stenig, liten ås så genomsläppligheten blir inget problem, tvärtom blir det kanske marigt att få det tillräckligt fuktigt och det är där jag tänkt mej torven så att fuktigheten kan bevaras. Det som växer i och ovanför slänten är bl a blåbär, lingon och liljekonvalj och ett långt gräs som växer i tuvor (vet inte vad det är för sort, 'skogsgräs' av nåt slag. Så har jag en 'grushög' som jag kan ta av och toppa med. Tack för tips!
/Gunvor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon