Ti bee
Häromdagen så rensade jag bort björnbär från en trädgård och bakom det ganska kompakta taggsnåret så låg ett fågelbo på ett fönsterbleck.
Det var ett ganska litet bo, men inte pyttelitet och äggen var gröna. En bit bort på en sten satt en trast och såg väldigt orolig ut.
Vi rensade undan hela snåret framför boet den dagen och dagen efter så var boet tomt på ägg.

Jag tror att jag redan vet svaret på min fråga, men.....
Kan fåglar ibland flytta ägg? Alltså, kan ungarna ha överlevt? Eller är det stört omöjligt att det kan ha gått så väl?
andersen
Nej, jag vet att du inte vill ha det svaret, men fåglar kan inte flytta på äggen, så tyvvär så har nog katten eller något annat rovdjur varit framme.

Men va inte allt för lessen fåglarna hinner att med största sanolikheten hitta en ny boplats och lägga nya ägg.
KURT
Insektsspecialicerade fårglar har det svårt när det är så kallt som nu, svalor kan ofta flyga mycket långt för att söka insekter, men nu hjälper inte ens det. Så det är nog många fåglar som får lägga nya kullar i år pga vädret. I detta fall så var det nog någon annan fågel som på detta sätt fick mat till sina ungar.
yla
ja fågel eller ekorre som fick sej ett skrovmål
jag hade aldrig rensat bort de där snåret förrän
ungarna va utflugna
det va ju en smart pippi som lagt sina små på ett så fint ställe
wub.gif sad.gif
Ti bee
Tack för svar! Nä, jag trodde väl inte det...

Jag såg tyvärr inte boet förrän det var för sent, allt hade redan fallit framför boet, annars hade jag också väntat. En gång på landet så slutade jag använda den vanliga ingången för att ett fågelpar flyttat in med ungar i äppelträdet, jag gick in köksvägen rätt länge. rolleyes.gif En annan gång hade ett duvpar byggt bo på min balkong medan jag var bortrest, så lät jag bli att använda balkongen på ett bra tag (fast de stördes av min närvaro i lägenheten och övergav sina ungar ändå, tyvärr).

Och just nu är jag själv gravid och känner extra med den lilla fågelfamiljen.
Det var ju synd, men då hoppas jag på en ny kull för dem snart!
yla
ja kanske de va bra att dom fick börja om me tanke på kylan som är nu
så vem vet de kanske va en god gärning ändå
o dom va ju inte kläckta
du får trösta dej så
wub.gif
renate
ohmy.gif Jag vaktar en av mina fågelholkar, där bor ett Talgoxepar med sina ungar, när det är ett fasligt liv i trädet går jag ut och kolla,för det mesta sitta där en gra katt i trädet och skrämma livet ur de stackas fåglarna.Det är inte alltid lätt att får ner katten ur trädet,i går tog jag Murvel till hjälp,katten i trädet fräste på Murvel och väck var min fege katt.Med en sopkvast lockade jag ner den till slut. rolleyes.gif rolleyes.gif
*Felix matte*
Den här lilla krabaten hade ramlat ner från boet i morse
och hamnade sen under altangolvet och kunde inte komma ut
Efter att två plankor lossats är den nu åter i det fria... i buskarna biggrin.gif
men...det är alldeles för tidigt för fågelungar häruppe.
azofia
En blåmes (tror jag det var) byggde bo i ett gammalt kokosnötsskal (ni vet, ett sånt där man köper på vintern för att mata fåglarna med) på min morbros ballkong ett år. De fick ungar och allt. Stannade visst hela sommaren trots att det är en minmal ballkong. Mina släktingar gick inte ut där på hela sommaren dock...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon