Mi70
Tjatar igen om dessa, har nu förstått att de tar lång tid på sig, och att hopp finns! Ni som bor i Stockholmstrakten, och rimligen bör ha fått era gräs ungefär samtidigt som jag, har NÅGON av er fått gröna skott på era gräsplantor?

Jag är SÅ nyfiken på hur de kommer att se ut? Ni längre söderut, har era gräs fått skott, växer de långsamt då de väl kommit igång, och hur ser de ut??? wacko.gif biggrin.gif huh.gif
Ingis
Är det de som vi skickade efter från Odla, som du menar? Jag har fått två långa strån c:a 15 cm långa på min.
Däremot har inte Hostan kommit upp (stiletto), och lär inte göra det heller för jag har krafsat lite försiktigt men ser inte tillstymmelse till grönt.
Mi70
Ojdå, mina stiletto har kommit upp ca 5 cm, flera långa blad ur varje kruka........ Medan mina gräs fortfarande bara är bruna och döda på ytan............ Så olika det kan vara......NÅväl, jag väntar och hoppas. Min stormhatt var däremot rutten, så jag hoppas att jag får en ny.......... sad.gif unsure.gif
Ewa smålänska höglandet
Mitt gräs låter också lysa med sin frånvaro, två sorter. Kollade stiletto imorse en rolleyes.gif jag såg en mm grön spets, jag trodde också den var död. Vi får väl ge oss lite till tåls

/Ewa zon 4-5
Göran Carlsson, Odla.nu
Har ni problem med växterna ni köpt så skicka ett mail till butiken@odla.nu så löser vi det på ett eller annat vis. Vi läser visserligen en hel del i forumet men pga antalet inlägg är det ändå lätt att man missar något.

När det gäller gräsen så tar de ibland tid på sig innan där kommer nya skott men det är sällan där inte kommer några alls. De är rätt långsamma i början men under sommaren brukar de sedan växa till sig rejält och bilda en liten rugge innan hösten.

När det gäller hostorna så brukar man ganska snabbt kunna se bladen men ibland torkar toppen in eller ruttnar och då blir man förstås lite orolig Då ser det inte ut att hända något men belöningen brukar bli att där istället kommer 3-4 nya skott från sidan av den första toppen. Den enda gången man behöver bli orolig är om hela roten börjar ruttna men det är väldigt ovanligt med just hostorna.

När det gäller övriga sorter beter de sig lite olika och en del börjar växa direkt medan andra tar betydligt längre tid på sig. Känner man försiktigt på roten och den fortfarande är fast och spänstig så kommer där skott så småningom. Hittar man inte roten har den förmodligen ruttnat och då lär där inte komma några skott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon