Full version: min nya inneboende?
nilla
Har de senaste gångerna när jag varit på min kolonistuga hört mystiska prassel och sett skugglika rörelser under verandagolvet. Råttor eller möss har jag tänkt eftersom jag vet att den tidigare ägaren hade möss ibland.
Idag var jag och klippte gräset en bit bort när jag hörde ett intensivt prassel och knak på själva verandan.
Fösiktigt smög jag bort och fin syn på en liten igelkott! Så söt - och så skräckslagen!!
Jag tassade omkring som en försynt gäst i några timmar innan Kotte bestämde sej för att smita iväg ner till sej.

Det var en trivsam upplevelse och jag hoppas kotten stannar och bor hos mej ett tag. Nåt man kan göra för att få dom att trivas bra?
Ställde ut lite färskt vatten för visst är det så att dom kan bli sjuka av mjölk?
Kan man skämma bort den med kattmat eller är det skadligt för kottemagar?

Gunilla
pejori
Kattmat går utmärkt rolleyes.gif
har matat "mina kottar" med det i tio år snart. dom är friska och fina wub.gif
annat som dom gillar är ostbitar och pannkakor biggrin.gif biggrin.gif
vet inte varför, men pankakor verkar det som dom kunde döda för att få. rolleyes.gif
Dom tar tydligen inte skada av mjölken när den är i mat unsure.gif unsure.gif
netaave
Glöm inte att dom behöver lite grönt också, mina är tokiga i blasten till rädisorna.
renate
CITAT (netaave @ 29-05-2004, 16:08)
Glöm inte att dom behöver lite grönt också, mina är tokiga i blasten till rädisorna.

Grönt hitta de väl i trädgården?sniglar och snäckor gillar de med.Kattmat har jag gett dem med, men jag tror att skatorna är snabbare.Trevlig med igelkott i trädgården.
Renate
nilla
Tack för tipsen! Pannkakor får det bli idag, får se om jag kan få den att bli mindre skrajsen
För mej som bor i centrala Stockholm är igelkottar nåt väldigt exotiskt... det här är faktiskt första gången jag har en på nära håll. helkul.

Gunilla
Cilla
Kul Gunilla!

Här på ön har vi varit utan igelkottar i många herrans år. Folk har försökt plantera in dem (det är förbjudet att flytta igelkottar men det bryr sig inte alla skärgårdsmänniskor om...) men de har inte klarat sig.

Så en dag härom hösten hörde jag samma prassel som du Gunilla. Stor och rultig igelkott, PÅ MIN TOMT till och med!

Stort jehu på ön och undringar om den var ensam eller om den hade någon att para sig med. Bild på suddig igelkott i natten som mailades runt so bildbeis. Många frågor om det var en ditplanterad eller om den hade gått över isen. Kunde de simma kanske?

Hur det än är så har jag sett TVÅ igelkottar på tomten sedan dess. Jag är mäkta stolt att de valt just min rufsiga och delvis skrotiga tomt för besök och kanske boende.
nilla
CITAT
Folk har försökt plantera in dem (det är förbjudet att flytta igelkottar men det bryr sig inte alla skärgårdsmänniskor om...) men de har inte klarat sig.


Det lär finnas uppfödda igelkottar som man kan köpa för inplantering. Minns att min farbror försökte samla ihop till en koloni för den ö i Bohuslän han bor på. Var igelkottsfarmarna håller till är dock mer än jag vet.

Men visst är dom fina - och för en stadsbo märkvärdiga djur när dom prasslar omkring.

Lycka till med din nya koloni - hoppas dom kommit till ön för att stanna!

Gunilla
wolkenkrabber
mm, igelkottar e fina dom, brukar kolla lite då och då, samma med rävar, men jag har bara set grävling inne i stan en gång, sen har vi 2 harar i en park en bit bort smile.gif trevliga små krabater
Lassila
Ja tyvärr är det inte alla som är så förtjusta i kottarna, det här hände när jag jobbade i scottland för något år sedan. Och det tog inte lång stund innan det blev ett ordentligt liv runt om europa unsure.gif

http://news.bbc.co.uk/1/hi/scotland/2117275.stm
nilla
Oj! Rena rama invasionen verkar det som. Då kan man ju förstå att man kanske ska vara försiktig med att plantera in dom på öar.
Fast det var ju en bra ide att träna dom att äta sniglar... "hedgehog societies" var också kul, hade ingen aning om att dom gick samman i sällskap wink.gif Finns det månne redan ett Svenska igelkottssällskapet"?

Gunilla
Tesa
Jag blir lite avundsjuk, jag....jag har aldrig sett en igelkott en gång....
Är dom "stadsbor" eller är det bara så att det finns så mycket natur här ute i klorofyllen att dom ligger nån annanstans än i trädgårdarna???
pejori
mina finns i "stan" smile.gif smile.gif
bor strax utanför göteborg och dom verkar inte bry sig om att det är asfalt överallt biggrin.gif biggrin.gif
dom kommer glatt vandrandes över gården och letar upp sina utfordringsplatser smile.gif smile.gif
vi är rätt många som ställer ut mat till dom.
har ett bra grönområde med skog och ris där dom övervintrar sad.gif
*Felix matte*
En gång har jag sett igelkottar wub.gif
det var för 12 år sedan på en resa i "södern"
Sååå söta de var... vi ställde ut fat med mjölk som de drack i ett nafs.
Att igelkottar blir sjuk av mjölk wink.gif nej det tror jag lika lite på som att
katter inte skulle tåla mjölk.
Katten vi hade fick mjölk varje dag och grannarnas katter lapar i sig mjölk varje dag utan problem smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon