Full version: Har jag fattat rätt?
Biggan
Hej!
Blev inspirerad av artikeln i Land(minns inte vilket nummer det var) av pallkrageodling. Har sökt någon mer strukturerad "instruktion" för nybörjare men inte hittat....finns det någon på nätet? Det blir lite förvirrat att leta bland inläggen..
Har jag fattat rätt?
1. Lägg ut duk/tidningspapper
2. Fyll 3/4 av pallen med kogödsel
3. Fyll jord upp till kanten

Blir jätteglad om någon "expert" har tid att svara i dessa tider! wacko.gif
Biggan
Kollar om det fungerar....
ThomasJ
Tycker det där verkar bra..

Har odlat i två pallkragar hittills, och då hade jag inget i botten (det kanske straffar sig senare), fyllde på med rejält med kogödsel, och sedan lade ett lager med planteringsjord högst upp..
Så kör på du!! smile.gif

/Thomas
Biggan
Tack Tomas för att du svarade! biggrin.gif
Towanda
Hur kommer det sig att man ska ha så mycket gödsel i?

Mvh,
Lena
Biggan
Jag vet inte...men det kanske är för att det ska växa bra! smile.gif Men det skulle vara bra om det fanns en "grundinstruktion" någonstans...eller hur?

MVH Biggan
Ina
Hej Biggan!

Jag tror att det är på ungefär samma sätt med pallkrageodling som med "mammas köttbullar" - alla har lite egna trix och knep för att det skall bli så bra som möjligt! Och alla är nöjda!

En del kör med brunnen kodynga, andra med egen kompost. Själv startade jag upp mina pallkragar i fjol och hade då i hälften egen kompost och hälften gödslad torv väl blandat, inte i olika lager. Svart markväv under. I år har jag fyllt på och blandat i rejält med brunnen kodynga (80%-ig) från påse. Det växte som attan i fjol och årets sådder har redan bra fart!

Markväven är jag inte riktigt nöjd med - kvickroten tränger igenom, så när jag skall göra om pallkragelandet ska jag skaffa något robustare att ha under.
Biggan
Hej Ina!
Förstår att det finns många sätt att odla i pallkragar...Tror du att det är möjligt att ha brunnen kogödsel under och ha jorden ovanpå? Det var så jag uppfattade artikeln i Land och i Gröna rum.

Tack för svaret! MVH Biggan
Ina
Jag tror att det kommer att funka bra! Efter ett tag kommer väl lagren att blandas, men om man vill att dom små fröplantorna ska få lite magrare jord till att börja med är det väl alldeles utmärkt att lägga dyngan i botten. Både Land och Gröna rum har väl medarbetare som inte är alldeles "ute och reser" så du kan nog lita på dom! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon