Full version: basilika
nalta
min basilika fick bladen svedda av frosten i början av förra veckan, kan den komma igen eller ska jag kassera den och börja om på nytt?

kan basilika övervintra i västerbottens inland?
Åsa, mälardalen zon 2
Om det finns något liv i plantan kan den nog komma igen.

Basilika tål inte temperaturer under +10-12 grader så den lär inte övervintra utomhus någonstans i sverige.

Basilika brukar odlas som ettårig, den är mycket lätt att så nya plantor av. Själv sår jag basilika av flera olika sorter med jämna mellanrum under odlingssäsongen och slänger de som börjar se fula ut.
lena:-)
Som det diskuterats på "Krydd-forumet" tidigare så sätter jag alltid sticklingar av köpebasilika. Den tar sig lätt och blir kraftig och tålig. Stårsig en bra bit inpå hösten. Man tar nya skott och föryngrar hela tiden.
Basilikan borde bli fin i sommarljuset vars du nu bo. Den kan stå sig inomhus en bit in på höstkanten dessutom.
andreas i uppsala
basilika tål 0-1 minusgrad men blir då skadade. De börjar fysa när tempen är under +10. Jag brukar bara kasta lite frön i jorden i april och de brukar komma upp av sig själv i juni och växer sedan på bra till september-oktober.

Min thailändska basilika har öve3rlevt 1-2 minusgrader
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon