Full version: Bevara helgdagen!
Posse
Vissa vill ta bort, men jag tycker att Annandag Pingst ska bevaras som helgdag! smile.gif
TeliaNet
människor behöver arbete och staten behöver skatten från arbetarna, så varför ska vi spara den dagen?
Betty
Människor behöver också vara lediga, så de hinner få nåt gjort i sina trädgårdar. wink.gif På våren är det bråda tider i trädgårdarna... biggrin.gif
Posse
CITAT (TeliaNet @ 01-06-2004, 00:13)
människor behöver arbete och staten behöver skatten från arbetarna, så varför ska vi spara den dagen?

Arbetar vi för att leva - eller lever för att arbeta? unsure.gif

Behövs det mer skatteintäkter får väl staten se till att omforma arbetsmarknaden så att det finns arbetstillfällen till alla.
Åsa K, zon 1
Den kan tas bort!
Firar hellre 6 juni smile.gif
En annan dag som är jättefånig är Kristihimmelsfärdsdag, tag bort den och lägg gärna en ledig dag på hösten istället. Samt att alla helgdagar borde vara på samma tider varje år. Påsk i början av april och pingst i mitten av maj. Som det är nu så kan ju pingsten komma 14 dagar före midsommar.

Ja ja, jag är inte kyrklig mad.gif (så som kyrkan beter sig i vissa ärenden)
Posse
CITAT (Åsa K @ zon 1,01-06-2004, 13:01)
Den kan tas bort!
Firar hellre 6 juni  :)


Som jag fattat det infaller alltid Annandag Pingst på en måndag, alltså en extra ledig dag för de flesta, m.a.o. en extra liten långhelg. Men flyttas den helgdagen till Nationaldagen kommer den sällan att medföra en extra långhelg. Och inte ens alltid en extra ledig dag för de flesta. sad.gif
Gossen Ruda
Mitt förslag är att spika ev helger någorlunda i almanackan och inför dessutom 4-dagarsvecka under april och maj.
Fisan
Varför fira 6 juni nu helt plötsligt? Kom igen om vi vore som norrmännen o deras syttonde mai!! Ska nationaldagen vara helgdag o annandag pingst försvinna, som trots allt har en kyrklig anknytning, om jag inte är helt ute o cyklar!? Men en extra ledig dag är ju inte fel! smile.gif
evarina
Tycker inte man ska ta bort just pingsten eftersom den alltid infaller en måndag. Skönt med en långhelg.

Tycker första maj kan ryka. (iofs är det intressant att se sossar protestera mot sig själva, men ändå...). Eller eventuellt trettondag jul eller kristi himmelfärd.

Men hellre än en helgdag till på våren skulle jag se en till på hösten wub.gif
Catarina
CITAT (evarina @ 01-06-2004, 19:23)
Tycker första maj kan ryka. (iofs är det intressant att se sossar protestera mot sig själva, men ändå...).

*skrattar* Kunde inte sagt det bättre själv biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
andersen
Jag tycker att det är bra som det är!

Med ett undantag det borde vara obligatoriskt att demonstrera den 1maj.


Mvh Andersen(som har demonstrerat i över 20år den 1maj)
Catarina
andersen~Obligatoriskt att demonstrera? Mot vad? Alltså är du inte för en demokrati? De som demonstrerar på 1 maj är ju "röda"...ska inte alla vi som röstar på andra partier få fortsätta tycka som vi gör? wacko.gif
Copycat
Är 1:a Majtåget BARA för "dom röda"? Då får väl dom andra färgerna skaffa en "egen" dag att demonstrera på. Och vad man ska demonstrera mot? Det är väl inget svårt, MOT alkoholskatten, MOT tobaksskatten, Mot förbud av ogräsbekämpningsmedel m.m. Det finns hur mycket som helst att kunna demonstrera emot. (men varför är 1:a Maj bara för dom "röda"?) unsure.gif
Catarina
Copycat~Det är klart att alla kan demonstrera den 1 maj (frågan är bara var jag hittar demonstranter som röstar blått)...men från början var 1 maj "arbetarnas dag" och dit får man väl ändå räkna de jag förut nämnde...eller? (Även om det idag inte är lika lätt att definiera de som är "arbetare") smile.gif

Det är självklart att man kan demonstrera mot mycket...men en socialdemokrat i 1 maj-tåget demonstrerar ju mot sig själv med tanke på vår regering.

För övrigt tror jag inte att jag skulle välja att rösta mot förbud av ogräsbekämpningsmedel den 1 maj tongue.gif
echo
Egentligen borde inte någon av de kyrkliga högtiderna vara helgdagar, eftersom kyrkan numera är skild från staten. Vi har alltså ingen statsreligion i sverige... Fast å andra sidan vill vi ju alla få vara lite lediga, så varför inte göra helgdagar av de andra religionernas högtider också? tongue.gif Jag säger det lite skämtsamt, men jag tycker att det finns mycket allvar i det också. Saker och ting är bara så otäckt skenheliga i dagens samhälle, religiösa högtider förvanskas till orgier för de kommersiella intressena, blir till ursäkter för att festa till, man "måste" umgås med släkten... Jag förstår inte varför vi inte kan hitta på roliga saker UTAN att ha högtider som ursäkt? Väldigt synd faktiskt... fram för mera spontanitet!
Gossen Ruda
Om jag finns med i ett 1 maj-tåg blir det i en kista. biggrin.gif Dagen har överlevt sig själv. För att nu inga röda gubbar skall höja rösten vill jag bara påpeka att jag alltid röstat S. Utom när jag stannat hemma vilket har hänt några gånger. Dvs när jag inte riktigt kunnat bestämma mig för vilket parti jag tyckt minst dåligt om.
Exotic
Fira 6 Juni ,det kommer inte att hända sad.gif tror dem att det bara kan säga hokus pokus så skall vi få till det som i Norge.
Och inte skall dem nalla på våra röda dagar.

Men gör röd dag av midsommar, den dagen är vi väll som mäst flaggtokiga och svenka laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif

/Exotic
Betty
CITAT (Exotic @ 01-06-2004, 22:50)
Men gör röd dag av midsommar, den dagen är vi väll som mäst flaggtokiga och svenka laugh.gif  :D  :rolleyes:

/Exotic

Midsommardagen är en helgdag, alltså röd !
Exotic
CITAT (Betty @ 01-06-2004, 23:39)
CITAT (Exotic @ 01-06-2004, 22:50)
Men gör röd dag av midsommar, den dagen är vi väll som mäst flaggtokiga och svenka laugh.gif  biggrin.gif  rolleyes.gif

/Exotic

Midsommardagen är en helgdag, alltså röd !

Skall vara lite klarare Midsommarafton. rolleyes.gif
Posse
CITAT (Fisan @ 01-06-2004, 19:01)
Varför fira 6 juni nu helt plötsligt? Kom igen om vi vore som norrmännen o deras syttonde mai!! Ska nationaldagen vara helgdag o annandag pingst försvinna, som trots allt har en kyrklig anknytning, om jag inte är helt ute o cyklar!? Men en extra ledig dag är ju inte fel! smile.gif

Att mäktiga intressen driver på för att ta bort helgdagen från Annandag Pingst och istället göra Nationaldagen till helgdag är väl bara för att folket på det sättet skulle få betydligt mindre "utdelning"av helgdagen - många år skulle den ju infalla på normalt ändå arbetsfria dagar (lördag, söndag).

Samt för att skapa illusionen att Sverige ännu är en suverän stat. Ett illusionsnummer för att inte alla ska förstå att makthavarna istället steg för steg ständigt urholkar Sveriges - och därmed folkets - rätt till sjävbestämmande.
andreas i uppsala
Jag säger som den stora marjoteten av svenskarna, slopa 1:a maj. Den är ändå bara diskriminerande mot cirka 49-50% av resten av befolkningen. Att personligen följa ett tåg med röda fanor samtidigt som internationalen spelas är för mig HELT omöjligt. Riktigt obehagligt är det. sad.gif särskilt när det är kommunister som går främst i leden.
tomas99
Första maj är helig det är ju arbetarnas dag, och dom flesta är väll arbetare så den dagen ska vi vara rädd om.
Smekajsa
vofför inte göra en "röd dag " till...

då får vi ännu en ledig dag att se fram emot biggrin.gif biggrin.gif

vi som har så mycket att göra i våra trädgårdar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon