råse-marie
Hjälp vad ska jag göra min dator drunknar i popup´s? wacko.gif
Jag tycker att jag knappt kan titta på sidor längre för alla grejer som kommer upp sad.gif .
Jag tycker att det blir mer och mer hela tiden sad.gif sad.gif
Är det någon som har kunskapen unsure.gif
råse-marie
Kan tillägga att man måste ju "stänga ner " dom oxå. Dom försvinner ju oftast inte av själva. sad.gif
TeliaNet
det finns många program för det. bla popup-killer och om jag inte minns fel så har zone alarm brandväggen en sådan funktion som man kan justera själv.
*Felix matte*
Testa med att ladda ner ad aware den rensar bort skräpfiler, jag kör den varje dag.
Regna
Du har troligtvis drabbats av s.k. spyware (spionprogram) som lagt in en massa skit på din dator. Med dessa samlas det in information om ditt surfande, dina e-postadresser och denna information används för att ladda ner annonser från elaka företag. Så det kan vara så illa att du bara går in på en helt vanlig, annonsfri webbsida och helt plötsligt får 12 popupfönster, som faktiskt inte ens kommer från webbsidan du just besökte.

Spybot Search & Destroy är ett ypperligt program för att ta bort skräpet:
Hemsida: www.safer-networking.org
Nerladdningssida

Där den missar, så kan man kompletteringskolla med Ad-Aware:
Svenskspråkig hemsida: www.lavasoftusa.com/swedish/software/adaware
Regna
För att blockera popups generellt, och släppa igenom vissa popups när du vill se sådana (t.ex. när man ska rösta på DN:s hemsida eller kika på bildförstoringar i albumen som vill öppnas i popup-fönster), rekommenderar jag Google Verktygsfält varmt:

Google Verktygsfält
Popup-specifik information

Google Verktygsfält är superpraktisk och anpassningsbar, du kan söka direkt i Google från ditt webbfönster, hoppa till markerade ord i sidor du läser, rösta på om du tycker sidorna är bra eller dåliga m.m. Du kan stänga av PageRank ifall du inte vill att den kollar upp "betyg" på sidor du besöker. Och det bästa av allt... den slänger inte in en massa spionprogram och skit på din dator bara för att den är gratis.
wolkenkrabber
jag håller med felix matte, skaffa adaware det är gratis och funkar som virus bort tagnings program och lätt att använda, smile.gif
Regna
Även Spybot är gratis. Tyvärr räcker inte Ad-aware till fullständigt mot spyware.
Kör Ad-aware nån gång i veckan, kör sedan Spybot för de hål som Ad-aware inte klarar av att täppa till. Använd ett (inte båda) av verktygen för att immunisera datorn mot framtida spywareintrång. Detta ger inte ett perfekt skydd, men förhindrar de vanligaste spionprogrammen från att smita in igen.

Har man virus räcker inget av dessa till, då är det dags att titta på antivirusprogram... finns gratis alternativ där också, men vill man ha mer krut, utförlig hjälp och support så kan det vara värt att kosta på sig F-Secure eller Norton.
Fisan
Din Internet operatör kan ha betydelse. Internet Explorer är hyfsat värdelöst pga dessa dj-la popups. mad.gif Men annars helt ok. J ag kör med Mozilla Firefox. Då slipper man onödig information. Likadant med e-mail program. Hitta ett bra alternativ o du slipper spam. Lycka till!! smile.gif
anna.
man kan även tillägga att om du använder kazaa för att ladda ner filer så sluta med det (=avinstallera kazaa), det programmet installerar allt möjligt och brukar orsaka popups. det finns andra, bättre, fildelningsprogram om man vill syssla med sånt.
Christoffer
Jag hade ett program som hette "Popupmanager", det var bra.
Men adaware är nog bättre.
Ralf
CITAT (anna. @ 01-06-2004, 20:13)
man kan även tillägga att om du använder kazaa för att ladda ner filer så sluta med det (=avinstallera kazaa), det programmet installerar allt möjligt och brukar orsaka popups. det finns andra, bättre, fildelningsprogram om man vill syssla med sånt.

jag körde Ad Aware tills det visade att datorn var "ren" (splitter ju uppdatering.
Installerade sedan Kazaa och körde Ad Aware igen. Fick 27 st träffar.
Regna
CITAT (Fisan @ 01-06-2004, 19:19)
Din Internet operatör kan ha betydelse. Internet Explorer är hyfsat värdelöst pga dessa dj-la popups. mad.gif  Men annars helt ok. J ag kör med Mozilla Firefox. Då slipper man onödig information. Likadant med e-mail program. Hitta ett bra alternativ o du slipper spam.

Tyvärr är det dock så att även om man kan stänga av popups med Mozilla, så kan man ha lyckats få spionprogram på datorn som halkat in med fildelningsprogram, falska "nyttoprogram" som t.ex. Precision Time eller småspel/småkort. Spionprogrammen kan fortfarande gräva runt i din dator och skicka information till en Internetserver, och samla ihop dina e-postadresser, cookies, surfvanor med webbläsare... allt för att kunna sälja din information i marknadsföringssyfte till tredje part. Spammen kan därmed skräddarsys med ditt namn, din adress och kanske med en brevrubrik som innehåller ett ämne taget från dina favoritwebbplatser. Kanske med ett avsändarnamn som den plockat ur din adressbok... då är det svårt att få brevet klassat som spam.
Med en bra brandvägg hos din Internetoperatör eller lokalt, så kan du ibland försvåra för dem att kommunicera ut din information från datorn även om de lyckats få fäste lokalt. Så fort en spärr satts upp så utnyttjar de bara en annan väg in på din dator. Man bör vara försiktig och en gnutta paranoid för att klara sig undan. Men allra bäst är att titta efter och rensa med jämna mellanrum. Låter som kirskålens och maskrosens framfart i trädgården kanske?

Oavsett webbläsare eller e-postprogram, så finns det några sätt att förhindra de allra vanligaste vägarna in till din dator...

1) Öppna inte program som vänner skickat till dig, om än i gott syfte, som vissa häftiga grattiskort med inbyggda minispel. Innehåller det inte ett virus, är det med stor sannolikhet ett spionprogram som kräver att du tillåter installation för att få se kortet. Stillbilder eller filmer behöver man inte vara lika paranoid med numera, tidigare kunde ju virus låtsas vara sådana för att uppmana användare till klick.

2) När du ska installera ett program, acceptera inte användaravtalet rakt av. En av de värsta spionmakarna heter Gator (även kallad GAIN), och de tar sig in den vägen. I användaravtalet står det uttryckligen att du accepterar en Gator-spion på din dator om du väljer att installera programmet. Exempel på dessa program är Kazaa, DivX 5, Precision Time... det finns alternativ som har sjyssta villkor och är gratis.

3) När du kommer in på en webbsida och du får en dialogruta där du ska tillåta/avböja något, klicka inte bara bort den hej vilt, risken finns att du klickar fel och tillåter spionprogrammet att laddas ner i utbyte mot något "gratis", som "snabba upp ditt internet med det här programmet", "få din datorklocka att alltid gå rätt"... Kolla noga, och välj "Nej"/"Avböj". Så här kan den se ut på engelska...

Om din dator delas med andra personer (nerladdningsglada barn, käresta som gladeligen öppnar grattiskort i e-posten), disciplinera dem lite också.

Oj, nu blev jag långrandig, och jag ber så mycket om ursäkt. De flesta av er behöver säkerligen inte denna utförliga predikan. biggrin.gif Hanterar detta stup i kvarten hos vänner och bekanta och brukar lämna efter mig en liten checklista. På mina Windowsburkar har jag bara haft spionprogram en gång, och då enbart för att jag inte kunde leva utan Div X i en halvtimme. Paranoia är bara nyttigt. unsure.gif

Nu har jag nog förlorat all min karma i detta forum.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon