Eva i Skåne
Varför i he..... mad.gif mad.gif kan familjen inte lära sig att tömma fickorna innan byxorna åker i tvättkorgen??? mad.gif mad.gif

Tvättade en maskin med SEX par ljusa byxor. Av bekvämlighet slängde jag dem sen i tumlaren OCH....... när jag nu öppnade tumlaren var det första jag såg att luckan var blårandig. En kulspetspenna har följt med i en byxficka och alla byxorna har massor av olika stora blå fläckar. sad.gif sad.gif sad.gif

Finns det någon bot? Kan bara komma på punkvarianten: klippa bort fläckarna och gå med trasiga byxor sen unsure.gif
Fenja
Klorin kan fungera om det inte är mycket syntet i tyget? Häll 1-2 dl i tvättmedelsfacket tillsammans med tvättmedlet och tvätta om. 2 dl kan bleka tyget i någon mån, mindre mängd tar bara fläckarna. (Nu får jag väl miljömupparna på mig igen...! unsure.gif )
Mvh
Fenja
Eva i Skåne
Jo, jag tänkte på Klorin. Det är inte mycket att förlora, men blir byxorna inte randiga då? Det är nog mest bomull i byxorna.
Tack för tipset.
Fenja
Om man bara har i mellan 1-2 dl så har jag aldrig varit med om att det missfärgat kläderna, i synnerhel inte bomull! Om du har en sådan maskin att du kan glänta på tvättmedelsfacket och hälla i klorinet medan den sprutar vatten så blandar det sig perfekt! Annars kan du stoppa maskinen när den fyllt på lite vatten och hällla i klorinet så blandar det sig med vattnet och hamnar inte rakt på kläderna.
Mvh
Fenja
Susanne i Linköping
Inte för att jag vet vad det var för bläck i pennan, men borde du inte tvätta om allt med bara tvättmedel innan du tar till klorin och bleker alltihop (såvida det inte bara var vita saker förstås)? Vissa pennor är ju vattenlösliga. Jag minns från mina barnaår hur vi ungar ritade på våra jeans med kulspetspennor, det fanns aldrig kvar något av våra "konstverk" efter tvätt. Till vår besvikelse. rolleyes.gif
Eva i Skåne
Okej. Jag kör en omgång med vanligt tvättmedel och ser vad som händer. Så får det antaglingen bli Klorin också efteråt, det är ju ljusa kläder.
wolkenkrabber
om byxorna bleks gör ju inget sleep.gif du kan ju alltid se dig som modeskapare smile.gif och blekta byxor är väl inte ut modet en huh.gif
mkny
Min erfarenhet är att Klorin inte fungerar längre. Dvs för 10-15 år sen var det ett jättebra blekmedel, men efter protester från ''miljömuppar'' har sammansättningen ändrats. Klorin går inte att använda för att bleka kläder längre. Tyvärr måste du ta till Remol för att det ska blekas. Remol fungerar jättebra om du blandar det i en hink, använd gärna munskydd för det luktar skunk (jag är inte astmatiker men lider svårt), kom ihåg att röra om i hinken och använd det INTE om det inte är ren bomull i kläderna du vill bleka!! Jag har provat det på en handbroderad gardin med resultatet att gardinen upplöstes i molekyler mad.gif
Som tips till någon annan kan jag säga att streck av kulspetspenna på ljusa kläder går att få bort med vanligt diskmedel, om du gnuggar som en iller och gör det INNAN du tvättar kläderna. Efter tvätt blir det betydligt svårare.
Tyvärr måste jag säga att vita skjortor som jag tvättat med kulspetspennor har till slut hamnat i soptunnan..
För att stämma av mina erfarenheter tog jag fram fläcknyckeln jag fick av min mamma för.. 20 år sen???-... de föreslår i första hand sprit, i andra hand ljummet ammoniaktvålvatten, i tredje hand ättiksyre- eller citronsyrelösning ????? Nej, ärligt talat, mammas fläcknyckel hjälper i alla fall inte mig.
Jag rekommenderar Remol, även om det sannolikt är vida miljöfarligare än vad Klorin någonsin har varit...
Lycka till...
Hannele
Ren Bensin tar bort olje-fläckar, bläck vet jag inte...
andersen
Hannele ursäkta men du menar väll kemisk ren bensin.
Eva Swahn
Färga dom blåa!
MimE
Hitta den skyldiga och låt honom/henne gå med fläckiga byxor. tongue.gif
Borde fungera avskräckande mot att lämna saker i byxorna i framtiden.

/Mimmi
mkny
Medicinsk bensin köper jag på Apoteket, fungerar utmärkt på fettfläckar,
t ex efter stearin. Men enl min erfarenhet har det inte någon effekt på bläckfläckar..
Vad mammas fläcknyckel, tryckt -50, -60? menar med sprit har jag ingen aning om.. jag måste höra med henne i så fall. Själv rekommenderar jag fortfarande Remol.. tongue.gif
Om det inte är möjligt pga materialet i kläderna, håller jag med Eva, färga dem i en mörkare nyans.. rolleyes.gif
Lycka till
Hannele
CITAT (andersen @ 01-06-2004, 16:11)
Hannele ursäkta men du menar väll kemisk ren bensin.

Ren Bensin finns i varje ica och konsum bredvid Aceton.
tar bort svart olja och lim efter klisterlappar och tejp.

Bläck
Tvätta i vatten med T-röd eller citronsyra.
lena:-)
I kökshjälpen står det :Behandla med T-röd därefter ammoniaktvålvatten .
Kolla även in på www.hushallstrasket.nu dom kanske har nåt tips
gammelnalle
Batik-färga byxerna Eva!!! Du kommer nog ihåg hur man såg ut på sent 60tal. tidigt 70tal....
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

"Peace and Love" "Make love not war"
Eva i Skåne
Oj, vad ni är hjälpsamma wub.gif Tack. Ni har t o m fått mig att skratta åt eländet.
Mimmis svar var det första jag skrattade åt. Jag misstänker starkt yngste sonen, men att få honom att gå med blåfläckiga byxor laugh.gif - det överstiger min förmåga. Han är den mest klädmedvetne i familjen.
Färga alla våra ljusa byxor blå känns inte så kul nu när det blivit sommar, men batikfärgade biggrin.gif . Jag ser framför mig ett mumintroll med brokiga byxor och det får mig verkligen att skratta laugh.gif Kunde nog få extraknäck som clown då laugh.gif

Jag har tvättat om eländet med vanligt tvättmedel och visst har det bleknat, men nu är mannen på väg för att köpa Klorin. Jag återkommer med rapport om hur det blir sedan.
evarina
Hmm, Nina Yunkers hävdar att hårspray på fläckarna och efter det en lösning med vatten och vinäger skulle göra susen. Själv är jag skeptisk.

Vad gäller Klorin finns det den "miljöfarliga" blå varianten och den "någotmindremiljöfarliga" gröna varianten. Den blå ska det vara för fläckar...

Hur pass blå är fläckarna? Det kanske går att färga kläderna i någon mildare färg om de inte går bort typ ljust beige (tänker mig linnefärgat) eller något i den stilen.
Gunvor Nilsson
Filmjölk! tongue.gif
Jag har fått bort kulspetsfläckar på en duk genom att dränka in fläcken med filmjölk och låta ligga över en natt och sen tvätta som vanligt.

http://www.hemslojd.se/miljoparm/textil/flbtag.htm

Vet inte om det går bort nu om du prövat med allehanda kemikalier men du kan ju pröva på ett plagg!

hälsar Gunvor
Eva i Skåne
T-röd och klorin har jag provat. Hårspray och vinäger ska jag prova. Filmjölken är uppäten biggrin.gif , men jag handlar ny. Remol får väl bli sista försöket. Har aldrig använt det förr.
Alla fläckar har blekts, men är väl synliga. Sonens två par byxor skulle kanske gå att använda om man inte är lika noga som han.
Mina ljust kakigröna har förvandlats till ett par rejält gula laugh.gif med gröna sömmar, men vad då? Det är ju sommar biggrin.gif .
98% bomull, 2% stretch. Det skulle man tydligen inte bleka med Klorin.

Ingen känns givetvis vid pennan, men det spelar ju ingen roll nu. Vi har färgglada byxor och kanske kan starta ett familjeclownföretag.
wolkenkrabber
undrar om något märkes företag skulle vara intreserad i eran kollektion
unsure.gif
Bettson
Oj då så det kan gå.

Till nästa penna hamnar i tvättmaskinen (förlåt,,ifall någon mera penna olyckligtvis skulle hamna i tvättmaskinen) så delar jag med mig av mitt tips eftersom jag tydligen är sent ute.

Fläckar skall tas bort innan man tvättar. Förr fanns det något som hette biospray som tog det mesta." Ta-bort" tar mest oljefläckar. Men det finns en chockrosa burk som ser väldigt oseriös ut som har en enorm effekt. Ska vara något slags syrehistoria och det låter ungeför som hokus pokus men fungerar på många fläckar. Kommer inte ihåg vvad den heter.

Orsaken till att fläckar skall behandlas före man tvättar är att det varma vattnet annars permanentar fläcken så att inget fläckborttagningsmedel fungerar fullt ut.

Klorin och andra blekmedel skall man egentligen bara använda på vit tvätt. Kulörta kläder blir ju förstörda av blekningen.
Eva i Skåne
Den rosa burken köpte jag idag. Har också hört att den ska vara effektiv, men det är som du säger - man ska fläckbehandla först unsure.gif . Nu har jag provat så många olika behandlingar på samma tvätt, men det är nog inget mer än saxen som biter på mina fläckar.

Tack för alla tips.
gammelnalle
CITAT (Bettson @ 02-06-2004, 22:55)
Oj då så det kan gå.

Fläckar skall tas bort innan man tvättar.

Orsaken till att fläckar skall behandlas före man tvättar är att det varma vattnet annars permanentar fläcken så att inget fläckborttagningsmedel fungerar fullt ut.

Klorin och andra blekmedel skall man egentligen bara använda på vit tvätt. Kulörta kläder blir ju förstörda av blekningen.

??????
Har jag missuppfattat alltihop.????

Var det inte så att Eva TVÄTTADE och DÅ höll inte pennan måttet....

då är det la svårt att ta bort fläckarna först....

(ja ja... vi karlar kan inget om hushållsarbete... jag vet... smile.gif laugh.gif tongue.gif )
Mia, zon 3
CITAT (gammelnalle @ 02-06-2004, 23:56)
(ja ja... vi karlar kan inget om hushållsarbete... jag vet... smile.gif laugh.gif tongue.gif )

Jag ska inte skriva något elakt, Gammelnalle, men alla föräldrar som har söner hemma kan väl ha detta i åtanke, så det inte fortsätter..... Det är ju inte genetiskt betingat huruvida man kan tvätta sin smutstvätt själv eller inte... wink.gif
Vad gäller Klorin så har jag nog tyckt att det funkat skrämmande väl de få gånger jag använt det... men under det nya namnet Javex är det sämre. Med en tvååring i huset har jag gett upp allt vad ljusa kläder heter... Att färga fläckiga kläder svarta funkar nästan alltid - tur att jag gillar svart! laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (Eva i Skåne @ 02-06-2004, 23:27)
Den rosa burken köpte jag idag. Har också hört att den ska vara effektiv, men det är som du säger - man ska fläckbehandla först unsure.gif . Nu har jag provat så många olika behandlingar på samma tvätt, men det är nog inget mer än saxen som biter på mina fläckar.

Tack för alla tips.

Outspädd Klorin på fläckar ser (nästan) ut som batik tongue.gif laugh.gif biggrin.gif
Det blev faktiskt ganska snyggt resultat då dottern för några år sedan råkade stänka klorin på ett par byxor laugh.gif

Mitt råd till fläckborttagning är annars (som vanligt) YES diskmedel som vida överträffar Ta Bort sprayen. biggrin.gif
råse-marie
Jag brukar ta citroncyra och Yes diskmedel på andra fläckar ( baksidan av plagget) sen tvättar jag som vanligt fungerar oftast jättebra.
Hänger det sen ute i solen blir resultatet super bra smile.gif
gammelnalle
Hemskt vad mycket fläckar ni har..... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jag har inte så mänga fläckar på mina kläder.... tongue.gif tongue.gif tongue.gif






(det beror väl inte på att jag i likhet med andra karlar, inte vill se fläckarna??? smile.gif smile.gif )
Eva i Skåne
CITAT (gammelnalle @ 03-06-2004, 08:14)
Hemskt vad mycket fläckar ni har.....  :lol:  :lol:  :lol:

Jag har inte så mänga fläckar på mina kläder.... tongue.gif  :P  :P






(det beror väl inte på att jag i likhet med andra karlar, inte vill se fläckarna???  :)  :)  )


Vill du ha ett par av våra prickiga byxor, om du ändå inte ser fläckarna? biggrin.gif


Min erfarenhet av männens fläckiga kläder är att de "bara" ska kolla lite grann på något och så plötsligt har de målat eller smort ett dörrlås eller nåt. med nyaste skjortan på. Hoppsan, jag stötte visst emot lite.........

biggrin.gif



Svarta oljefläckar och Yes är en suverän kombination. Det håller jag med om.
Betty
CITAT (Mia @ zon 3,03-06-2004, 06:48)
Med en tvååring i huset har jag gett upp allt vad ljusa kläder heter... Att färga fläckiga kläder svarta funkar nästan alltid - tur att jag gillar svart!  :lol:

"Pojkar blir aldrig vuxna, det är bara leksakerna som blir dyrare..."
Min erfarenhet är att ljusa kläder funkar inte så bra på pojkarna/karlarna i huset - färga om byxtvätten i en mörk kulör! biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 03-06-2004, 12:38)
"Pojkar blir aldrig vuxna, det är bara leksakerna som blir dyrare..."
Min erfarenhet är att ljusa kläder funkar inte så bra på pojkarna/karlarna i huset - färga om byxtvätten i en mörk kulör! biggrin.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
eller köp ett stort förkläde (karlarna) tongue.gif laugh.gif biggrin.gif
Bettson
När mina pojkar var små och jag skulle göra något som helst inte barn skulle vara med på, tex gå till frissan så fick min man passa sina egna barn.

Eftersom han inte kommit hem som han lovat fick barnen följa med pappa i jobbet, dvs i verkstaden. När jag glad i hågen kommer tillbaka från frissan så möter jag en av de tidigare anställda som hela tiden upprepar kommentaren "Du har att göra du".

När han yttrat samma kommentar tre gånger bad jag honom att förklara sig.

Jo dina barn är totalt sotsvarta. När jag frågar din man hur han skulle våga komma hem med barnen i det skicket, så tittar han oförstående på mig och undrade vad jag menade. När jag förklarat att hustrur i regel skulle få ett utbrott som kom en kärnkraftsraktor att verka ofarlig om man kom hem med ungarna i det skicket så svarar din man att äsch... hon har tvättmaskin. När jag sedan frågade barnen vad mamma skulle säga så var de lika oförstående men kom med samma kommentar. Mamma har tvättmaskin.

När jag gick i i verkstan och hämtade ungarna möttes jag av två kolgubbar.
De ungar jag lämnade hade röda och blå overaller på sig, fina vinterstövlar och varsin toppluva med stor tofs. Av färgerna syntes inenting utom högt upp på toppluvans tofs där man kunde skymta någon röd tråd.

Roligt hade de tydligen haft i alla fall och idag skrattar man gott åt minnet. Jag borde nog säga minnena för det hände inte bara en gång. Jag kan garantera att jag har nog provat marknadens samtliga fläckborttagningsmedel i alla fall.
laugh.gif
Eva i Skåne
CITAT (Felix matte @ 03-06-2004, 12:51)
eller köp ett stort förkläde (karlarna) tongue.gif  :lol:  :D

Problemet med förkläden är bara att man ska komma ihåg att ta på dem rolleyes.gif .

Där måste jag erkänna att jag inte är ett dugg bättre unsure.gif . Det har hänt mer än en gång att jag stänkt ner mig framför spisen... trots att ett stort förkläde hänger strax intill.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon