Full version: Skulle ni?
Nutten
Visst är det väl vanligt att jordgubbar och smultron säljs i små enkla fyrkantiga krukor, där färgen markerar sorten? Vi har det i alla fall på jobbet och de kostar 10 kr/st. Det är små plantor, inget konstigt med det, eller hur? En skylt sitter uppsatt vid vagnen, så man kan se efter vilken typ av bär plantorna får, vilken färg de har på krukan och givetvis priset.

Nåväl, i samma hörna samlar vi även alla andra köksväxter, så även större plantor av smultron, i det här fallet även en sort som fanns bland "småttingarna". De större plantorna står i 10 cm rund kruka, komplett med etikett och färgprismärkning, dvs enligt samma system som perennerna som finns på avdelningen. Skyltar till färgprismärkningarna finns lite här och var, dock har vi inte så många att det går att placera ut dem precis överallt.

I mina ögon är det stor skillnad på de stora plantorna och småplantorna. De stod idag bredvid varandra, normalt brukar vi inte ha dem på samma vagn som småplantorna. Skulle ni misstolka det hela så att ni fick för er att de stora plantorna kostade lika mycket som de små? När ni sedan fick reda på att så inte var fallet, skulle ni bli störtförbannade, vilja prata med ställets chef (som iof inte gick att få tag på just då) och beklaga er över den ovänliga personalen som hävdar att det inte är så konstigt att en större planta kostar mer än en mindre och att de inte prismärker sådant som redan har en form av prismärkning?

Kan ju säga att dels var det här nog första gången någon (utanför familjen tongue.gif ) har uppfattat mig som ovänlig och dels gör det mig inte det minsta att personen ifråga inte tänker sätta sin fot på gardencentret igen! Trots allt har vi kunder som fastän de har flyttat norrut FORTFARANDE åker till oss för att de inte har hittat något ställe med samma växtkvalitet och trevliga personal. Får väl tänka på dem istället för den andra, mer ovanliga typen av kund. unsure.gif
kryddan
Han/hon hade kanske en dålig dag? wink.gif I mina öron låter ert sätt att prismärka som rätt vanligt, min lokale blommis gör på samma sätt. Visst verkar det bli missförstånd ibland men det är väl inte hela världen.
Virgo
Om de nu står på ungefär samma ställe och färgmarkeringar (ex.vis blått)har olika priser beroende på om det är fyrkantiga, runda, små eller stora krukor och det inta anges annat än just färgmarkering, så skulle nog jag oxå bli förgrymmad.
För personalen, så är det bara att rätta till så det inte blir missförstånd.
Det går inte att bara tycka att kunden ska fatta.

Så mitt råd : sätt upp riktig prisinformation, så blir det inga missförstånd.

Sen är det väl inte så bra att skälla ut de som står i kassan, för de brukar ju alltid vara oskyldiga. wink.gif
evarina
Äsch, glöm den personen! Var glad över att en så otrevlig person inte vill komma dit mer. Eller så hade personen bara en dålig dag och ber om ursäkt senare.

(Jag jobbar på läkemedelsupplysningen, jag vet att folk kan skälla ner en totalt för något man inte har med att göra och sedan ringa och be om ursäkt).
Catarina
Förmodligen hade personen i fråga en dålig dag eftersom han/hon valde att skälla istället för att bara fråga...det hade ju varit mycket enklare smile.gif

Ibland verkar som om en del människor inte har lärt sig vanligt hyfs!
Nutten
CITAT (Virgo @ 01-06-2004, 20:39)
Om de nu står på ungefär samma ställe och färgmarkeringar (ex.vis blått)har olika priser beroende på om det är fyrkantiga, runda, små eller stora krukor och det inta anges annat än just färgmarkering, så skulle nog jag oxå bli förgrymmad.

Nja, de fyrkantiga pyttekrukorna står i stora brätten på vagnar, där skyltarna hänger om att de kostar 10 kr/st. På varje brätte står dessutom vilken sort det är (förutom att det går att läsa på skyltarna). Det var bara de betydligt större månadssmultronen (i det här fallet 'Rügen') som hade hamnat på smultronvagnen på en egen hylla, nu när det var ont om plats under helgen. Bara en sak som skiljde sig från övriga alltså...Låter det besvärligt? För övrigt så har nästan alla våra perenner samma slags kruka, med etikett och prismärkning. Fördel med att hålla sig till en och samma leverantör. De som kommer från Holland prismärks däremot alltid, både på etikett och kruka.

Fram tills idag har jag inte ens haft klagomål på köksväxthörnan och då har vi ändå haft det så här varenda år...Undrar folk över något så frågar de ju, det är därför vi finns där!

Den som har jobbat på ett gardencenter vet för övrigt att det är omöjligt att hinna hjälpa kunder, göra beställningar, fylla på borden, vattna, putsa, sopa och prisa, allt på en och samma dag. Det gäller att prioritera och det är klart att vi inte vill göra saker i onödan då! Kundhjälp, vattning och beställningar prioriteras i första hand.
Tesa
Jag tror ärligt talat att det finns personer som går in för att göra såna "missar" för att om möjligt kunna få saker billigare... för rimligtvis så borde man ju iallafall bli lite tveksam om det är stor skillnad på krukor och storlekar och vara beredd på att det är ett annat pris........ jag är det iallafall.....så blir det desto roligare om det faktiskt VAR så himla billigt som man kanske kunde hoppas på....
Sia
Ja det var nog någon som hade en dålig dag. Kanske förstod personen hur det låg till men hoppades på prisnedsättning pga "felet" och sedan kände sig lite ertappad...eller så hade personen precis bråkat med sin käresta, blivit uppsagd från jobbet, legat vaken hela natten och oroat sig över tonårsbarnens förehavanden eller den bortsprungna katten eller den sjuka mamman eller bara spillt köttfärssås mitt på den nyinköpta tröjan på lunchen eller fått ett värstingvirus i datorn...ja det finns många anledningar att någon man möter kan vara lite ur gängorna och då kan man få ut för det så snart man gör eller säger det minsta lilla tokigt. Man får komma ihåg att om någon blir orimligt arg för en "liten" sak är det säkert något annat i bakgrunden också, och då ska man bara ta åt sig den del som man eventuellt förtjänar och sedan tänka oj, den här personen har det visst jobbigt på många sätt.

Fast det där med bristfällig prismärkning är störande i en del affärer som är dåliga på det. i större affärer går det inte heller alltid att få tag i personal att fråga så lätt. Om jag inte hittar något pris och ingen personal finns lättillgänglig brukar jag inte köpa produkten ifråga. Som en liten halvbarnsligt småtjurig tyst protest liksom.
Det är ju också både jobbigt och lite pinsamt att ta med en massa grejer ända till kassan för att först där få reda på priset och säga; jaaha, då har jag inte pengar till den och den, då får det bli den där andra bara istället...känns inte riktigt bra. sleep.gif

Ja, ja, ikväll är ikväll och imorgon är en ny dag!! Gå ditt med ett leende på läpparna imorgon och dela med dig minst ett vänligt ord till alla du träffar så ska du se att det smittar av sig och det blir en jättebra dag imorgon istället! (Till och med om surisen kommer tillbaka, då säger du; å vad trevligt att du är tillbaka, jag hoppar veerkligen att jag kan hjälpa dig till rätta idag!! )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon