Bettson
Sedan de moderna dataväxlarnas och IT kulturens intåg tycker jag att telefonkultur och kundbemötande har försämrats avsevärt.

Jag har bekanta som skryter över att de bara har telefonen påslagen 2 timmar under dagen och sedan ställer in olika saker under dagens gång som att de är på lunch sitter i möte, är på kundbesök osv. Allt detta medan de lugnt sitter vid sitt skrivbord och jobbar.

Visst kan man behöva arbetsro ibland men att 75% av arbetstiden ha telefonen avslagen när man sitter på en myndighet, eller lönekontor eller annat företag tycker jag faktiskt är ett ofog.

Det är en annan sak om man informerar att man har telefontid mellan det och det klockslaget. Det jag menar är när man under ett företags eller myndighets öppettidet självsvåldigt gör sig oanträffbar.

Riktigt gräsligt tycker jag det är med firmor som säljer äver nätet endast kan nås via mail. Detär väl OK om man svarar på mailen men ifall man tar fjorton dagar på sig att svara så behöver man ju ine svara kunden alls.

Idag har jag varit med om en lång palaver med företag som gör sig oanträffbara när de vill. Jag fick intrycket att de ville blåsa en kund till mig på pengar. Antingen lyckades jag skrämma dom rejält eller så var detta ett av de mest vanskötta företag jag någonsin träffat på.

Är det jag som är gammalmodog eller har flera råkat på det här betendet? huh.gif
andersen
Ja så är det,men det är väll pengarna som styr det som allting annant, vad jag hört är det åxå myndigheter och tjänster till arbetslösa, studerande som är sämst.
*Felix matte*
Idag är det väl inte så ovanligt att man hamnar hos ett Call-center företag
när man ringer någon myndighet eller företag.
Jag ringde min bank här i Kiruna men hon som svarade sa sig sitta i Karlskrona ( eller om det var Karlstad) ohmy.gif
TeliaNet
ringer du till silja line så kommer man till kalix tror jag det var.
"dataväxlarna"? är det AXE växlarna för allmän telefonin eller är det kundväxlar på ett företag?
azofia
Jag jobbar själv som ambulerande växeltelefonist (bland annat) och ofta så är det så att stora förtag har sina växlar i en stad där man svarar för alla "filialer" ute i landet. Det har både för- och nackdelar antar jag men visst vore det trevligare för kunderna att komma åt det lokala kontoret på plats så att säga.
Sen så kan man som telefonist råka ut för massa otidigheter från folk som blir arga för att de hamnat i Stockholm och inte i Uddevalla eller vart de nu ska... tongue.gif även ifall vi kan koppla till personen de söker eller hjälpa dem med vad de vill ha hjälp med fast vi sitter i olika städer biggrin.gif
Bettson
Callcenter är väl Ok om det passar företaget och sköts på rätt sätt.
Vissa företag coh myndigheter behöver dock lokalkännedomen. Man skall aldrig underskatta den hjälp man kan få av en växelelfonist. Dessa brukar ju nästan vara företagens hjärta.

Telia leder ligan, det är fullkomligt omöljigt att få hjälp med rätt grejor många gånger. Skattemyndighetens nya stora Sverigenummer fungerar inte alls därför att systmet antar en massa grejor som den inte skulle anta.
Tex jag behöver för en kunds räkning få kontakt med någon i Stockholm som har skrivit ett brev i ett ärende. Ringer jag då numret som står på brevet kan de inte hitta den personen efterom deras system bara föreslår de personer med detta namn som finns i mitt närområde. Skall jag nå NN i Stockholm som handhar fastighetstaxeringar så kommer jag till NN i Eskiltuna som sysslar med betalningsföreläggande. Det är alltså ett systemfel. Skatteverket har inte fattat galoppen på att det kan finnas distansjobbare i Sverige. Det här handlar om tekniska bitar.

Om man går och tittar på den mänskliga sidan så kan det fungera så här.
Jag har kommit underfund med att det finns en funktion i dataväxlarna där en viss person (jag talar nu inte om växeltelefonisten eller telefonisten på callcentret) trycker på en förprogrammering när telefonen ringer som säger att personen är upptagen en halvtimme. träffas åter 9.34. DU ringer exakt 9.34 och får meddelandet träffas åter 10.06 osv. Så kan det pågå hela dagen. Tacka sjutton för att folk blir otrevliga och sedan öser galla över den stackars växeltlefonisten som inte har gjort något ont. En växeltelfonist som sitter fast på ett företag brukar kunna ta en person som missbrukar dataväxeln i örat men det kan inte en telefonist på ett callcenter som sitter 100 mil bort.

Själv drabbades jag av detta för ett par veckor sedan. Ett samtal på mindre än fem minuter hade klarat det hela. Allt som allt tog det mig en hel dag att först försöka nå en person som Sverigeväxeln inte kunde hitta. Sedan leta upp en lokal varant som inte svarade utan använde halvtimmesknappen kontinuerligt. Det slutade med en bilresa in till myndigheten, kö i informationen dör jag till slut krävde att de personligen skulle gå och hämta personen i fråga. Det tog mig en hel arbetsdag. Det känns som om någon misssbrukar min tid i det läget. Ändå måste jag samtidigt säga att de personer man träffar är otroligt trevliga. Speciell på vår skattemyndighet.

Igår var det en firma som hade tagit förskottsbetalt ca 30 000 kr av en kund till mig men inte leverat varan. Vid påstötningar påstod de bara att den var levererad och kopplade runt till andra medarbetare som inte svarade utan ringledningen gick tillbaka till callcentret. När det hände fjärde gången blev jag dessutom illa bemött av callcentret så då tog hin mig och jag blev riktigt duktigt otrevlig tillbaka. Det slutade med att jag fick alla dikektnummer till företaget i fråga och fick trakassera dem på egen hand. Jag tycker faktiskt lite synd om tjejerna på callcentret för de blev utnyttjade men jag har aldrig varit ute för att man måste uppge sitt namn i en växel för att bli kopplad till företaget i fråga. Jag lät en bakant ringa från en annan telefon med ett annat namn och sa att de ville köpa varor och då gick det minsann att få komma fram. Luktade lurendrejeri lång väg tycker jag.

Trots allt lyckades jag få någon attt svara och med deadline om klockan tolv med att antingen presentera kvitto på leverans eller kvitto på återvbetalning av pengarna annars skulle omedelbart advokat kopplas in så kunde företaget helt plötsligt se att varan inte var levererad samt se till att den blev levererad. Nu har vi sett över nätet att den är på väg men vi kan ju inte vara säkra på att det är rätt vara.

Att skojarföretag gömmer sig bakom callcenter gör ju inte att folk upplever callcenter som positiva.
azofia
Ja det är irriterande, men som växeltelefonist kan man inte göra så mycket om någon väljer att "knappa ur sig" för en halvtimma i taget vare sig man sitter lokalt eller inte. Folk har rätt att göra det och de har oftast anledning.
Ibland så har vissa människor möten som drar ut på tiden mer än de tror eller något annat.
Sen, bara för sakens skull, finns det ingen dataväxel (som jag känner till, och jag har jobbat med de flesta typerna) med en knapp där man kan knappa ur sig för en halvtimma åt gången, man får snällt ange varje gång man lägger in en hänvisning när man beräknar vara tillbaka, när den tidpunkten passerat får man lägga in ny hänvisning.
Har aldrig varit med om att någon gör sådana hänvisningar för att slippa ta telefon, det enda jag vet är att många går in och ut i möten och dessa möten kan i bland ta längre tid än beräknat.
Men jobbigt är det.... sad.gif
TeliaNet
jag håller med!
ringer man till destination gotland så kommer en inspeladröst och man får trycka på knappar.
trycker du fel några gånger så säger rösten; för många felaktiga val, tack för ditt samtal och välkommen åter. och samtalet bryts.---SKAMLIGT! mad.gif
TeliaNet
kan du, azofia, mäna några växlar du jobbat med.
är det bla phoenix, centrex mfl?
Bettson
Jag har full förståelse för att växeltelefonisten har det jobbigt. De gör ju bara sitt bästa.

Man finns det ingen halvtimesknapp. Varför får man då så udda tidpunkter som är exakt en halvtimma bort. Det visade sig i skattemyndighetens fall att personen inte alls satt i möten. Det kostade mig en arbetsdag.

Firman som gömda sig bakom callcentret och inte ville ta tag i en utebliven leverans har kostat min kund en halv arbetsdag och mig en och en halv arbetsdag.

Jag har en bekant som skyter om hur hon skaffar sig arbetsro för att hon är så trött på att folk ringer och frågar om sina lönebesked. Det är bara att slå av telefonen. "Folk är ju så dumma att de inte kan läsa innantill" så hon vill inte prata med någon. "Dom får väl lära sig att läsa" Hur är det för den stackaren som trots allt fått fel på sin lön. En lågavlänad kommunalanställd kanske inte kan vara utan 1500 kr som det blivit fel på lönen till nästa månad utan vill få det rättat tidigare.

Inget av dessa beteenden är ju växeltelfonistens fel utan det är den företagsanställdes missbruk av andra människors tid.

Jag lider faktiskt med växeltelfonisten i det läget.
anna.
jag tycker mest det är jobbigt med telefonköerna... jag har enbart (nåja, nästan iaf) bra erfarenheter av de som svarar (när de väl svarar). även csn är hjälpsamma när man väl kommer fram :)
Bettson
CITAT (anna. @ 04-06-2004, 13:54)
jag tycker mest det är jobbigt med telefonköerna... jag har enbart (nåja, nästan iaf) bra erfarenheter av de som svarar (när de väl svarar). även csn är hjälpsamma när man väl kommer fram smile.gif

Ja det är just det, när det väl svarar.
Bettson
CITAT (azofia @ 04-06-2004, 13:29)
Ja det är irriterande, men som växeltelefonist kan man inte göra så mycket om någon väljer att "knappa ur sig" för en halvtimma i taget vare sig man sitter lokalt eller inte. Folk har rätt att göra det och de har oftast anledning.
Ibland så har vissa människor möten som drar ut på tiden mer än de tror eller något annat.
Sen, bara för sakens skull, finns det ingen dataväxel (som jag känner till, och jag har jobbat med de flesta typerna) med en knapp där man kan knappa ur sig för en halvtimma åt gången, man får snällt ange varje gång man lägger in en hänvisning när man beräknar vara tillbaka, när den tidpunkten passerat får man lägga in ny hänvisning.
Har aldrig varit med om att någon gör sådana hänvisningar för att slippa ta telefon, det enda jag vet är att många går in och ut i möten och dessa möten kan i bland ta längre tid än beräknat.
Men jobbigt är det.... sad.gif

Jag hoppas ju förstår att jag inte klagar på växeltelefonisterna. De gör ju så gott de kan. Växeltelfonister sköter ju så mycket annat också, det finns jättemycket arbetsuppgifter som behövs men som inte ligger på någon speciell person. Oftast är det växeltelfonisten eller receptionisten som syr ihop det hela. Rationaliserar man bort växeltelfonisten till ett callcenter så undrar man många gånger varför en hel del saker inte fungerar. Jo det är just för att alla de små sysslor som dessa personer gjorde utöver sitt arbet e inte blir gjorda längre. Jag tycker snarare att företag inte uppskattar sina växeltelfonister och receptionister tillräckligt.

Det är mera kulturen att en arbetstagare som skall vara anträffbar inte är det som jag ogillar. Folk kan ju inte sitta i möten hela dagarna hur skall de då kunna sköta sitt jobb. Det måste ju faktiskt finnas tider då de sitter vid skrivbordet.

Kram
Bettson wub.gif
azofia
Jag förstod att du inte menade det som ett påhopp på min kår. tongue.gif biggrin.gif jag ville bara förklara att man inte har så mycket att säga till om även om man sitter lokalt....

Kram på dig själv wub.gif
azofia
CITAT (TeliaNet @ 04-06-2004, 13:37)
kan du, azofia, mäna några växlar du jobbat med.
är det bla phoenix, centrex mfl?

Ja du, Fenix har jag jobbat med men den är ju inte datastyrd... vilka mer.. MD110, 80/20, plus en massa fler som jag inte minns vad de heter men dessa är de vanligaste.
MimE
Själv jobbade jag med support och stängde i princip aldrig min telefon.

Jag sprang runt i huset, svarade "javisst ska jag hjälpa dig" och samlade på mig gula post-it lappar (det var inte ovanligt att det blev 10 lappar från det jag lämnade mitt skrivbord tills jag kom tillbaka).

Lunch åt jag kanske 5-10 gånger på ett halvår (då alltid i samband med möten), de andra dagarna köpte jag i bästa fall en macka som jag åt vid skrivbordet då jag använde "halvtimmes-knappen" (jovisst finns den - *23*...). Samtidigt knappade jag förtvivlat in nya önskade behörigheter m.m. på datorn.

Kan någon gissa vad detta ledde till?
Ni som gissade på den berömda "väggen" hade rätt.

Med facit i hand så skulle jag inte försökt göra 2 tjänster på mina 80%.

/Mimmi
Sollan
Jag säger bara en sak... tonvalsträsket...! Usch! "För ... tryck 1, för ... tryck 2" osv. Och man trycker och trycker och väljer och trycker....
/sollan
Åsa, mälardalen zon 2
Angående tonvalsträsket om man skiter i att följa den där automatiska rösten som talar om för en att trycka på vissa siffror så verkar ofta systemet ge upp efter ett tag och man blir då kopplad till en riktig person istället (tyvärr funkar det inte hos alla företag).
Annlo
Jag har precis avslutat en uppsats som handlade om callcenteranställdas psykosociala miljö, och jag kan bara hålla med om vad de som jobbar inom denna bransch skrivit! De har (oftast) inte en bra arbetsmiljö och man kan ha i åtanke när man känner sig avsnoppad i telefonen att det för dem oftast handlar om kvantitet. Dvs så många samtal som möjligt för att få så hög provision som möjligt, då grund lönerna ofta är låga. En del företag har även kvalitetsmätningar för att kolla så de anställda är trevliga. Ja ni förstår själva vilka oförenliga krav de har! (Observera att jag generaliserar, det finns naturligtvis alltid undantag!)
Jag har helt klart ändrat attityd både när jag ringer upp eller om jag blir uppringd... Jag brukar tänka att det är kanske fem minuter av min dag som jag är irriterad och det är deras vardag... unsure.gif

Annlouice
*Felix matte*
CITAT (Annlo @ 04-06-2004, 21:57)
Jag har helt klart ändrat attityd både när jag ringer upp eller om jag blir uppringd... Jag brukar tänka att det är kanske fem minuter av min dag som jag är irriterad och det är deras vardag...  :unsure:

Annlouice

Precis så tänker jag... det är mig helt främmande att bli arg på en telefonist
Det sitter nog i sen tiden jag jobbade som kassörska i matvarubutik och fick ta emot en massa skit som jag absolut inte hade gjort mig förtjänt av sad.gif
Faktiskt så har jag haft riktigt trevliga samtal med telefonister och datasupportare smile.gif
vihemma
CITAT (MimE @ 04-06-2004, 16:10)
Själv jobbade jag med support och stängde i princip aldrig min telefon.

Jag sprang runt i huset, svarade "javisst ska jag hjälpa dig" och samlade på mig gula post-it lappar (det var inte ovanligt att det blev 10 lappar från det jag lämnade mitt skrivbord tills jag kom tillbaka).

Lunch åt jag kanske 5-10 gånger på ett halvår (då alltid i samband med möten), de andra dagarna köpte jag i bästa fall en macka som jag åt vid skrivbordet då jag använde "halvtimmes-knappen" (jovisst finns den - *23*...). Samtidigt knappade jag förtvivlat in nya önskade behörigheter m.m. på datorn.

Kan någon gissa vad detta ledde till?
Ni som gissade på den berömda "väggen" hade rätt.

Med facit i hand så skulle jag inte försökt göra 2 tjänster på mina 80%.

/Mimmi

...du också det verkar som att vi blir fler och fler. sad.gif

Jag gjorde ungefär samma sak som dig, plus att jag jobbade över 1-2tim för att hinna med det som 15 min förmiddagsfika och 5-10min lunch förstörde.
Till slut gjorde jag så att jag kodade min telefon möte, tj. ärende m.m. bara för att hinna med, detta pga av att vi var 11 personer på supporten som skulle supporta 953 personer. unsure.gif
varav jag+2pers var ute hos användarna och gjorde direktjobbet m.m.
När det var som mest att göra hade vi 3 konstant 50 jobb i servicekön var plus att det kom in mellan 20-30 jobb var per dag, så det bidde lite mycket.

Det ledde sedemera till en ledsen familj samt ledsna vänner som märkte att jag "brände ljuset i bägge ändar".

Nu efter kraschen har jag efter samtal med en beteendevetare som tur är fattat att man inte kan hålla på så och har ett annat yrke då sannolikheten att jag orsakat svårare fysiska skador om jag fortsatt på mitt gamla jobb. sleep.gif
*Felix matte*
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,04-06-2004, 18:17)
Angående tonvalsträsket om man skiter i att följa den där automatiska rösten som talar om för en att trycka på vissa siffror så verkar ofta systemet ge upp efter ett tag och man blir då kopplad till en riktig person istället (tyvärr funkar det inte hos alla företag).

På Telia funkar det att inte trycka några siffror laugh.gif
då blir man kopplad till levande människa biggrin.gif
Bettson
Då är man egentligen inne på en annan sak. Personalbrist eller överkrav på arbetstagare. En support måste vara ett elände att sitta i. Om det är en datasupport så är ju de som ringer rejält stressade och inte alltid kommunicerbara. Själv har jag SPCS datasupport att ringa till och de är suveräna. Tycker aldrig att det är några problem med dom.

Företaget som jag blev så irriterad på häromdagen var Citcop Sweden AB.
Min kund hade köpt en duschkabin som var förskottsbetald. Denna skulle levereras samma dag som han hade betalat.

När ytterligare några dagar gått och inga varor anlänt så ville han ha en frakt-id så att han skulle kunna söka godset. Han ringer firman, callcentret svarar och för att komma förbi callcentret så måste man uppge namn och ärende. Han blev inkopplad och ingen svarade, vilket gav retur till callcentret. Han lämnade medelande redan dagen tidigare och ingen hade ringt upp. Efter tre timmars ideliga försök blev han oförskämt bemött och ombedd att inte ringa igen av callcentret, Han skulle bara ta upp plats i systemet eftersom citcop inte svarade. Nu ber han mig ta tag i saken. Hur känner man sig när man tror sig blivit blåst på nästan 30 000 kronor?

Jag börjar med att ringa och fråga efter frakt-ID. Calllcentret tittar i företagets fraktsystem som finns på internet och säger att varan är levererad och jag fick en frakt-id. När jag frågade närmare efter tidpunkt för leverans, när godset hade gått osv så fick jag ett ganska snäsigt svar att jag kunde titta själv på internet.

Jag kollade med posten och kunde konstatera att varan inte var levererad och inte ens hade ämnat företaget. Jag ringer tillbaka igen och vill bli kopplad till kundtjänst, retur för att ingen svarar. Fyra timmars försök varje kvart och samma resultat. Lämnar medellande att jag ville bli uppringd men har fortfarande inte blivit det.

Nu börjar jag söka andra personer i företaget. Säljaren som stod som referens. Retur, meddelande och inget svar. Sökning av ekonomiansvarig för att kolla betalningen, retur, meddelande, inget svar.

Klockan tre får jag beskedet att kundtjänst gått hem för dagen.
Nu börjar jag söka VD för att fråga vad de håller på med egentligen.
Man börjar bli ganska upprörd och vill verkligen prata med någon.
Retur callcenter, meddelande och inget svar.

Halv fyra på dagen efter kundens och mina åtta timmars försök att ta reda på var hans varor för trettiotusen var, så säger jag till callcenter att nu ringer du runt på vem som helst i det här företaget för att man kan tro de förbereder en konkurs och håller sig undan. Förskottbetald vara som inte är levererad efter en vecka så kan man inte tro något annat.

Nu blev även jag avstäng från callcentret med uppmaningen att inte ringa igen och att citcop svarar när de får tid.

Så ber jag en bekant ringa och låtsas vilja köpa en duschkabin. Annat namn och annat telefonnummer. Jag tycker det är märkligt att man måste presentera sig med namn i telefonväxeln. Jo se, nu svarar företaget plötsligt. När jag tar över luren och vill få svar på var varorna finns någonstans så blir säljaren ganska upprörd. Snäser av mig med att varorna är levererade. När jag säger att så inte är fallet får jag någon löjlig förklaring att bilen som hämtade godset inte kunde läsa streckoderna utan sådant tar tid. När jag påpekade att varan skulle vara levererad för sex dagar sedan och jag ville veta när den lämnat företaget så blev det lite suckande och en kommentar som att jag kopplar över dig till den säljare som är ansvarig för ordern, för den får han fanimej ta ansvar för själv.
Naturligtvis blev jag bortkopplad och returnerad till callcentret.

Nu krävde jag att få stå i telefonkö till denne ansvarige säljare men se det fick jag inte. Jag ställde bara till besvär eftersom jag ringde så ofta. Då gick säkringen och jag blev kort sagt skitförbannad. Det slutade med att jag fick direktnummer till alla på företaget.

Nästa morgon så börjar jag ringa på samtliga direktnummer, ingen svarar.
Nu börjar funderingarna om att firman hade ekonomiska problem verkligen ta fart. Varför gör man sig oantröffbar. Det tutade inte upptaget utan ingen brydde sig att svara.

Nu ringer jag tillbaka till callcentret och vill bli kopplad till en viss person. Jag ville inte uppge mitt namn och callcentertjejen blev skitförbannad på mig. Jag hade inte sagt något annat än att jag inte ville uppge mitt namn.
Vi grälade om detta och jag talade om att jag uppfattade tydligt dagen innan att någon sorts sortering pågick eftersom min bekant som låtsades vara kund omedelbart fick svar.

Nu tilltalar callcentertjejen mig med namn och ber mig att inte ringa mera. Förmodligen Fanns mitt namn och telefonnummer enligt någon lista eller så tog hon namnet från alla de meddelanden jag lämnat dagen innan.

Nu hade läget gått så långt att min kund börjar kontakta advokat.
Jag ringer på nytt callcentret som inte ville ta ett meddelande en gång. Jag kräver att de skall ta ett nytt meddelande som innehåller budskapet att om de inte levererar godset innan klockan tolv eller betalar tillbaka pengarna innan klockan tolv så kopplar vi in jurist. Medelandet lämnas till VD.

Sedan sätter jag mig och ringer på alla direktnummer igen. Klockan tio alltså två timmar efter mitt senaste meddelande så råkar ekonomichefen lyfta på luren av mistag hon trodde det var ett internsamtal. Nu börjar historien om.
Denna vara är levererad.
Nej det är den inte.
Det tar tid att se leveransen registrerad.
Den registreras när den kommer till terminal för omlastning och det borde vara för en vecka sedan svarar jag.
Jag ringer dig senare.
Då skall du ha mitt ultimatum innan du lägger på luren svarar jag. Klockan tolv kopplas jurist in om vi inte har kvitto på leverans eller återbetalning innan dess.

Nu äntligen hörde någon av sig. Efter en halvtimma får jag ett samtal tillbaka som talar om att det stämde varan var inte var levererad men skulle gå under förmiddagen. Sedan frågade hon surt varför jag ringt på direktnummerna och undrade hur jag fått tag i dessa. Jag talade om att vi ringt i två dagar och ingen svarat utom när vi låtsades att vilja köpa en ny duschkabin, att vi fått intrycket av att bli bortsorterade av callcentret så snart de fått reda på att vi inte ville köpa något utan ha leveransen. Att detta ger uppfattningen att firman var på obestånd och att de tänkte blåsa min kund på pengarna.

Ingen ursäkt för förseningen, ingen ursäkt för att man inte svarat, ingen ursäkt för att man inte svarat på meddelanden. Inte ens någon förklaring utan bara, nu får ni alla fall varorna i morgon.

Dagen därpå kom varorna. Ingen från Citcop har fortfarande hört av sig.
Inte är detta callcentrets fel. Men jag är fortfarande övertygad om att de hade order om att sortera bort alla eventuella problem och bara släppa in de som ville handla. Dålig kundpolicy från citcop tycker jag.

Jag har en liten regel för mig själv att jag aldrig blir oförskämd mot folk om de inte är otrevliga mot mig först. Under dessa två dagar så blev jag så otrevligt bemött så många gånger att jag spydda lava som en vilkan. Ilskan sitter till viss del i fortfarande men jag jobbar på att bli av med den.
Jag känner mig bättre när jag är god och glad.
Jag jobbar själv väldigt mycket med telfnkontakter. Det bästa man kan göra är att låta irriterade kunder säga vad dehar på hjärtat och sedan "mörda dom med vänlighet".
Ju vänligare och lugnare jag är desto fortare lugnar de ner sig. Och samtalet slutar ofta trevligt.

Mitt råd till alla. Förskottbetala aldrig något som du inte är beredd att förlora. Efterkrav är att rekommendera.Gå inte på någon övertalningskampanj om snabbare leverans och mindre konstnader som min kund gjorde.
andersen
Oj hjälp vilken soppa, det veta fan om jag hadde orkat att jobbat så mycke för varan. Det var tur för kunden att du orkade,kan det ha varit så att dom tror att folk bara ger upp, så att dom kan stoppa pengarna direkt i fickan?
*Felix matte*
CITAT (Bettson @ 05-06-2004, 15:33)
Ilskan sitter till viss del i fortfarande men jag jobbar på att bli av med den.
Jag känner mig bättre när jag är god och glad.
Jag jobbar själv väldigt mycket med telfnkontakter. Det bästa man kan göra är att låta irriterade kunder säga vad dehar på hjärtat och sedan "mörda dom med vänlighet".
Ju vänligare och lugnare jag är desto fortare lugnar de ner sig. Och samtalet slutar ofta trevligt.

Måste säga att jag beundrar din envishet och ditt tålamod...
du kan inte ha annat än nöjda kunder smile.gif
Cassiopeia
Min mamma jobbar för en myndighet och hon stänger av telefonen emellanåt trots att hon sitter vid sitt skrivbord, men detta är för att hon ska kunna få något gjort. Hennes jobb är otroligt stressigt och som med det mesta annat statligt så drabbas de av nedskärningar, de har stor arbetsbelastning och för få personal. Ibland går telefonen varm och då blir annat viktigt arbete lidande så hon är så illa tvungen att stänga av telefonen ibland för att hinna allt annat.

Det är nog sällan som folk stänger av telefonen på pin tjiv bara för att kunna lägga upp fötterna och rulla tummarna. Man får ju se på saken från flera synvinklar. *tycka*

Visst är det irriterande när man behöver nå någon, som när läkaren jag behövde prata med hade telefontid 15 minuter per vecka... och den kvarten var det alltid upptaget. *s*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon