Full version: Semestertips!
evarina
Hej hej!
Var och hälsade på min kompis i Nederländerna förra helgen. Och jag säger bara vilka trädgårdar!! De är små, oftast inte mer än 10 kvadratmeter. Men vad de pysslar! Och vilka idéer de har! Jag gick nästan in i folk och kunde inte slita blicken från de små plättarna framför husen.

Dessutom har de otroligt bra cykelvägar där och eftersom det är så platt är det ett sant nöje att ta sig runt med cykel.

Så jag rekommenderar starkt att åka dit om man har möjligthet och cykla lite och titta lite på trädgårdar. Blomstermarknaden i Amsterdam är farligt för plånboken wub.gif

/E
evarina
Tyvärr har jag inga bilder eftersom klantskalle jag glömde kameran! wacko.gif
ÅsaF
Ja jag är helt klart benägen att hålla med dig evarina. Jag blev helt såld på det landet när jag var där. Skulle faktiskt kunna tänka mig att flytta dit. rolleyes.gif
alex
CITAT (evarina @ 04-06-2004, 19:27)
Blomstermarknaden i Amsterdam är farligt för plånboken  :wub:

Vad menar du med "farligt för plånboken"? Är växterna så fina så att man vill köpa många, eller är de dyra?? Jag tippar att du menade det första eller en kombination av dessa men jag ville bara ha klarhet i detta så jag vet om det är värt att åka dit och köpa växter eller inte...
evarina
Det är farligt för att det är så billigt (även om du måste se upp NOGA med ficktjuvar). Du får 50 tulpaner för 5 Euro (ca 50kr), Bonsaiträd kostar 50kr (de minsta), frön kostar mindre än ½ priset jämfört med Sverige. Och vi ska inte tala om lökar. (Fast jag vet inte hur det är med lökar och olika sjukdomar i olika länder).

Trots detta tror jag inte att det är värt att bara åka dit för att köpa växter. Man bör passa på att se sig lite om samtidigt för att få valuta för "respengarna".
(Men bara i Amsterdam finns många sevärdheter om man vill åka över en helg).
/E
evarina
Angånde kvaliteten på växterna är jag ingen expert, men i mina ögon såg det mesta bra ut. Men iallafall jag vågar chansa om det inte kostar så mycket.
jendah
Hej!!
(Ny här... och två veckor kvar till eget hus och trädgård smile.gif)

Jag har bott i Nederländerna i ca 6 år, och köpt med en hel del frön och lökar till familj och vänner, utan att det varit några problem...

Att det är så billigt där beror ju på de enorma blomsterodlingarna som finns lite var stans i landet. Runt om där jag bodde bl.a.

Blomstermarknader finns så vitt jag vet i dom flesta städer någon dag i veckan (eller flera dagar i vissa städer) under hela våren och sommaren...

Gissa om jag saknar blomstermarknaderna nu när vi snart flyttar... En jättestor trädgård att roa oss med! Fast vi brukar åka tidigt på våren, och kanske i höst, så det ordnar sig nog smile.gif

/Jennie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon