Full version: Bilsemester i Europa.
miss piggy
Hej!

Jag och min pojkvän har precis skaffat bil och det vill vi fira nu i sommar med en liten bil semester!

Jag har rest en hel men aldrig bilat. har heller inte varit på särskilt många platser i Europa.

Är det någon här på forumet som kan komma med lite tips och ideer på platser som är vackra, sevärda, spännande och helst ganska billiga så snälla bolla lite ideer med mig. Min pojkvän har gett mig fri hand och följer med dit jag tar honom!

Vi kommer att vara borta 1-1,5 vecka och vill bo så enkelt som möjligt. Har tält om det skulle behövas.

Vet inte om vi vågar sova i bilen, och dessutom vill man kanske ha det lite bekvämt... wub.gif

Mvh Miss P
Lassila
Jag skulle föreslå Tyskland dock inte slutet i juli och början på augusti då det är onödigt dyrt. Det finns så många intressanta ställen att se där, allt i från de gamla hansa städerna efter östersjökusten till att köra efter Neckars dalgång förbi Würtzburgh och Heidelberg. Sedan finns ju värdens största hotell i Prora på ön Rügen utanför stralsund (har inte används sedan kriget av annat än ryska trupper under okupationen men det är fortfarande ett av de största hus jag har sett och ligger efter en fantastisk sandstrand).

Billigt boende är inget problem, när man börjar känna sig less på att köra håll utkik efter "Zimmer Frei" skyltar vid vägen. Folk hyr ut rumm med frukost till resande, billigare utanför städer och i byar, man kan få betala allt ifrån 20-60€ för två personer och natt.
Smekajsa
mmmmm, semester biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

har varit på MC-semester i Europa varje sommar de sista 8 åren

det finns ju hur mycket som helst att se..................

allt beror ju på hur gott om tid man har och hur långt man har tänkt sig

i nordtyskland kryllar det av gamla hansa-städer, hur mysigt som helst

åker man så långt som Würtzburg får man bara inte missa

Romantische-Strasse

åker man ännu längre kommer man till Österrike

åååååhhhhh, nä nu får jag sluta wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif

jag vill åka nuuuuuuuu.........................
CallEva på Öland
Hej där i semesterplaneringen!

B&B i England, Wales.....om nu tiden räcker för detta

Ewa & Calle på Ön som var på en annan Ö, Irland, och njöt av livet och B&B
andreas i uppsala
Var vill ni?

ITYSKLAND: Jag föreslår mosuldalen.

ENGLAND: föreslår jag stonehenge och Oxford(oxfordshire). helst ska man känna någon där. Vi hade engelska släktingar som bodde där och visade oss runt på landsbygden. Dock inget bra ställe om man är allergisk.

BELGIEN: Brygge mycket fin stad.

FRANKRIKE: normandie. i år(imorgon) är det 60 års dagen av D-Dagen.
Sen finns mitt område Sydfrankrike, Provence,Languedoc, Roussillon. Där har du allt. I Provence finns den "lilla" pärlen Le baux de provence. Det är det äkta provence. Det är inte lika många jobbiga turister som i Nice och i Cannes eller i min gamla hemstad Cannes-sur-mer. I Provence finns maten,kulturen, religinoen,värmen och resten

miss piggy
Tack snälla för tips! Kom gärna med fler!!!

Frankrike tycker jag låter väldigt intressant. Har alltid velat dit.
Hur tror ni det är att köra bil där, i städer och så?

Har inga problem med att köra men vill inte att det ska vara för krångligt heller....

Tror ni att 1-1,5 vecka räcker eller kan det bli stressigt? Man vill ju hinna ta det lite lugnt också...

Hur är priserna i ´frankrike gämfört med hos oss?


Åååå vad härligt det ska bli med semester!!!

wub.gif wub.gif
andreas i uppsala
Kör man bil i frankrike behöver man nerver av stål. Smälter man inte in så är man illa ute. fransmännen har ett hett temperament. De kör också lite hursomhelst, men det är bara kul. I städerna är det värst.

I frankrike liksom i Spanien kostar det att åka på vägarna. Tack vare det är motorvägarna mycket fina och i mycket fint skick. man ska dock undvika att bila i frankrike under den första helgen i juli. Det är då fransmännen får lov. Då är det smockfullt på vägarna.

Priserna beror på hur man ser det, men det är dock ett plus att ha gott om pengar. I städerna och vid turistmål är det oftast mycket dyrare än vad det är på landsbygden.

Man kör Paris-Montpellier på 1-2-3 dagar beroende på vilket fart man har och antal timmar man kör i sträck.

Aircondition är ett måste!

Ett resmåls tips är carcasonne. Landets bästa skaldjur,fisk etc hittar man i min andra hemstad Séte. Mycket värt ett besök om ni är i trakten. Ligger på en gammal vulkan, på en halvö mitt i medelhavet. Mycket fin snorkling och annat,kristallklart vatten och mycket fina fiskar etc
anncharlotte
Hej !
Varför inte åka till Polen, ett fantastiskt trevligt land, med rara människor, inte så mycket turister och naturligtvis för oss väldigt billigt.
kerstin z5-6
Baskien -både franska o spanska sidan ..underbart !!
Smekajsa
men hallå ......

hon ska bila 1 - 1,5 vecka.......

syd-frankrike,baskien då behöver man nog lite mer tid blink.gif blink.gif
miss piggy
Anncharlotte!

Ang. Polen...

Vet väldigt lite om det landet... kan du ge mera konkreta tips på vart man måste åka om man väl är där?

Tack!! biggrin.gif
Ewa smålänska höglandet
PRAG, jag säger bara PRAG njuuuut!!

/Ewa zon 4-5
anncharlotte
Hej !
Var en sväng i Polen förra sommaren men vi hade bara några dagar på oss så vi hann inte resa så långt. Vi tog färjan över till Gdynia och där ligger ju också Gdansk och Sopot. Dom tre städerna är i stort sett ihopväxta. Stanna i Gdynia om du vill shoppa, åk till Gdansk för kultur och mysig miljö och till Sopot om du vill sola och bada. Sopot har också en härlig strandpromend och mycket musik och annan underhållning på kvällarna.
Vi åkte ungefär 15 mil söderut till Torun också en fin stad med mycket att se och mysiga uteserveringar i centrum, med god mat till låga priser.
Polen är nog inget toppenställe om man vill ha röj och hålligång men annars är det härligt.
Längre söderut finns ju också många fina platser men du ska nog inte räkna med att åka så väldigt långt för vägarna där är ju inte riktigt vad vi är vana vid här så dagsetapperna blir inte så långa.

Hälsn Annch
Smekajsa
var i Polen 14 dagar, sommaren 2002 på MC-semester
färjade till Gdynia och åkte sedan söderut

visst var städerna härligt mysiga och maten billig
det var lika billigt att hyra stuga på camping som att tälta
i t.ex Tyskland,Frankrike etc

MEN VILKA VÄGAR !!!!!
det var 4 hjulspår i vägbanan stora som krondiken
usch det var otäckt...................
polackerna verkade ialla fall inte det minsta påverkade av dessa dåliga
vägar
nä, hej å hå..
vadå möte ??
jag kör om ändå

det kändes faktiskt som man åkte där med livet som insats

fast det verkade som om många tog bussen
i alla fall kvinnorna
det stod fruntimmer överallt efter vägen och
"vänta på bussen"
eller...............
anncharlotte
Dom står där fortfarande och väntar !
Smekajsa
tänkte nästan det.............

vi såg ju aldrig några bussar smile.gif smile.gif smile.gif
Helen i Skåne
Vi åker till Bayeux i Normandie, Frankrike för andra året i rad. Fantastiskt vackert! Kostar ungefär som hemma. Vi ska bo hos samma tjej som har B&B på en gammal familjegård. Alla krigsmuseer och minnen tittade vi på förra gången. Den här gången ska vi strosa på stranden, åka på utflykt, titta på cidertillverkning och bara LATA oss. Underbart. Sedan blir det en liten ort utanför Dijon i Bourgogne. Där är så vackert att man kan gråta. Österlen kan slänga sig i väggen unsure.gif Där finns också mycket att titta på och så har de ju gott vin... wub.gif
Smekajsa
vi var på MC-semester vid Normandie-kusten -98, mycket att se ..........

har du varit i Bayeux så har du väl sett det fantastiska broderiet
70 meter långt och 0,5 meter bred
broderad någon gång i slutet av 1000-talet
och katedralen ska vi inte tala om, mycket vacker
att dom lyckades att missa den under andra världskriget??????

vi tältade någonstans där i närheten på en kommunal camping
75 sek/per natt för två personer,MC å tält

ja,dit får vi nog också återvända nån gång
andreas i uppsala
Normandie rekomenderar jag starkt så vida du inte är allergisk mot något. Det är inte så konstigt att kyrkor och annat sparades. De tyska generalerna hade som hederkodex att inte barrikadera sig i gamla kyrkor och andra historia byggnader. Amerikanarna däremot......
Tirre
Det enda säkra tips jag kan ge är:
Sov ALDRIG i bilen!

Det är ett - tyvärr - ganska säkert sätt att bli rånad.
Det finns billiga rum och B&B nästan överallt.
I många "hålor" på landsbygden är det bara att fråga i närmsta speceributik så kan de hänvisa en till folk som hyr ut rum. Speciellt i Storbritannien är detta vanligt.

Om inte ni bor i Skåne och dessutom tänker hålla er till Danmark eller norra Tyskland, så tycker jag att 1-1 1/2 vecka låter lite. Bara tiden att ta sig från hemmet till tyska gränsen - och tvärtom - tar ju annars en dag (eller mer, om man bor långt norrut). Det blir 2 dagar bort bara för den sträckan ToR.
Om man sedan hittar ett eller ett par ställen man gillar och tycker är mysiga och man kanske vill se någon storstad, så vill man ha ett par dagar på vardera av de ställena, för att hinna se något, ta det lugnt, kanske shoppa lite...
Räkna sedan några dagar för körningarna mellan "smultronställena" med stopp längs vägen... 2 veckor är nog ett minimum.
Det kan också bli rätt påfrestande att sitta i bilen varenda dag, så ibland behöver man en extra "fridag" och bara ligga på en strand eller sitta på uteserveringar eller promenera - var som helst, bara man inte behöver sitta i en stekhet bil... wink.gif

Och tycker man att det börjar bli trist, så är det ju bara att vända hemåt tidigare!
Eftersom bron finns över Öresund nu, så är det ju inte längre nödvändigt att i förväg ha bokat en färjeplats för bilen från Tyskland till Trelleborg, för att slippa vänta i färjekön i 2 dagar...

Hur det är mellan Rødby och Puttgarden, vågar jag dock inte uttala mig om.

Ha en skön semester - oavsett vart ni åker!
Nanna
CITAT (andreas i uppsala @ 05-06-2004, 20:42)
Kör man bil i frankrike behöver man nerver av stål. Smälter man inte in så är man illa ute. fransmännen har ett hett temperament. De kör också lite hursomhelst, men det är bara kul. I städerna är det värst.

Hihi... Man ska nog inte vara så rädd om bilen heller för den delen. De tar direkt ingen notis om din fina bil som du kanske vill behålla utan bucklor.


Jag tycker att Potsdam i Tyskland, några mil utanför Berlin är en väldigt vacker stad, mycket gamla obebodda hus (som jag är enormt fashinerad av). Men det finns även mycket gamla fina parker som man kan vandra hela dagen i. Sedan finns det ju även den ganska välkända ... hmm... Boga, eller Boglaparken (fått akut sinnesförvirring och kommer inte ihåg vad den riktigt heter, men nåt liknande), som också ligger inne i Potsdam.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon