Full version: HJÄLP !
Salvia
Jag satte alla mina olika sorters tomater (fröer från tomatklubben) i ganska stora djupa tvätttunnor av plast dvs tog bort de nedersta bladen och satte dom djupt i "pås-mu" blandat med lite jord. (Först borrade jag hål ibotten.) Till min FÖRSKRÄCKELSE har alla toppbladen krullat ihop sig .Det ser INTE bra ut .Vad gjorde jag för fel ?Satte FÖR djupt eller blev jordblandningen FÖR stark??? Vad gör jag nu??
Kommer plantorna att dö ? Har någon gjort samma erfarenhet ?Vad händer?Kanske man måste så i pås-mu så växten är van ifrån början och inte får en närings-shock eller reagerade dom bara på omplanteringen?Snälla hjälp!- ni är så bra på det här.Tomaterna står iväxthus där jag ännu har kvar frostvakten.[/U][/U]
Åsa, mälardalen zon 2
Helt normalt tomaterna får oftast krulliga toppar vid den här årstiden.

I detta tidigare inlägg, där förklarade jag vad de krulliga topparna berodde på:
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...0fe909e751144e4
Salvia
Tack Åsa Det var skönt att höra.Det här är tydligen en sån fråga som återkommer varje år när det är dags för tomater.
Så nu har vi svar på den - för mycket gödning alltså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon