Full version: Bi-växter
Kattgräs
Min fråga gäller vilka växter som bin gillar. Växterna ska helst vara sådana som också kan tänkas vara snygga i trädgården.

Jag hittade inte något riktigt lämpligt forum för den här frågan, så jag chansar att någon av er odlingsintresserade kanske vet lite om bin också?

Själv gillar jag att använda honung till allt möjligt, och vill gärna hjälpa biodlarna på traven så gott det går. Har sökt på biodlingssiter, men inte fått så värst mycket information.
Smekajsa
i min lavendel-häck verkar dom trivas wub.gif wub.gif wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
De verkar gilla många kryddväxter, det brukar finnas en hel del bin i mitt kryddland (jag har lavendel, kryddtimjan, citrontimjan, isop, citronmeliss, oregano/kungsmynta, fransk dragon, vinterkyndel och lite mynta).

Honungsfacelia ska också vara en bra växt ifall man vill ha bin och detta är också en bra gröngödslingsgröda (växten är ettårig). Och den är ju ganska vacker också med sina blå blommor.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/hydrophyll...ce/phactan.html
Ti bee
De fullkomligen älskar våra häckfuchsior! Vi har 4 buskar och undrar alltid var alla bin kommer från när buskarna blommar. Visst ser vi bin här innan, men just då så är de väldigt många.
Cilla
Biodlarföreningen brukar ha en massa tips på "dragarväxter" och allt annat som väcker bin och är bra för dem olika perioder av säsongen.

Sälg brukar nämnas som den viktigaste, första blommande växten som "väcker" bina (tror jag det kallas, när de vaknar om våren och är urhungriga). Jag sätter massa sälg här för att bin och andra pollinerande insekter ska gilla just min trädgård och komma när tidiga plommon och körsbär blommar!

Sälg finns i en massa olika varianter.

Vill man ha många blommor - plantera träd! Lönn och lind har miljoner blomster på varje planta...

Kattgräs
Tack för alla svar!

Kryddväxter, just, ja, har sett mycket bin, humlor och fjärilar i pepparmyntan på vår gamla tomt.

Träd finns en del i grannens skog. Och visst, blommor har de i massor, det har jag verkligen märkt av i år (aaatchiiiii!).

Hittade till www.biodlarna.se och det verkar som jag inte behöver bekymra mig varken om växtval eller ogräsrensning, för nu går det att slå två flugor i en smäll:

"Maskros (Taraxacum vulgare) Nektar: 3 Pollen: 4
Maskrosen är en växt som många trädgårdsodlare inte tycker om. Genom sin massförekomst, den lätthet varmed den sprider sig, och sin goda pollen- och nektarproduktion är den ändå en av binas absoluta favoritväxter. Även biodlarna ser med stor fördragsamhet på maskrosen och lider när de med gräsklipparen tvingas skada de blomförsedda stänglarna. Mycket snart har dock en ny blomma sett dagens ljus. Maskrosen blommar i maj och juni med en efterblomning på sensommaren. Maskrosen har ett orangegult pollen och är en av de första växterna på säsongen som kan lämna ett överskott av honung till biodlaren."


Tänk - det blir både bivänligt OCH man slipper dra upp maskrosorna! biggrin.gif
andreas i uppsala
Bästa växeten är ändå maypops(passiflora incarnata m,fl). Inget gör bina mer fulla än maypops.
Kattgräs
Är det något i stil med Passionsblomma?

Kan man ha den ute i trädgården annat än i kruka i så fall?
andreas i uppsala
Passiflora incarnata kan man ha på friland om man bor i de sommarvarma delarna av landet, d.v.s mälardalens utkanter och östra småland. Varma vårar och varma somrar är ett måste. Passiflora incarnata är en perrenn i tempererade och suptropiska klimat. Blommar i augusti-oktober beroende på hur varm och lång våren och sommaren varit. Den är mycket värmekrävande också planteras i det absolut varmastye hörnet. Det kommer från Nordamerika och brukar där komma upp i maj (därav namnet maypops) Här i sverige kommer de upp i juni-juli, men det finns ett enkelt sätt att få upp dem tidigare. De kommer först upp när det blivit så varmt att dagarna ligger över 15 grader, vilket är i maj-juni här i uppsala.
När första väl kommer, vilket den gör i början av oktober här så fryser de ner bara för att komma upp igen i maj-juni nästa år.

Passiflora incarnata Alba
Nutten
Det finns hur många växter som helst som är omtyckta av bin. Några exempel är nepeta, rudbeckia, anisisop, ljung, vädd, klint, vinteriberis, Allium av olika slag, pärlhyacint, dahlia, verbena, en hel del lönnar, hästkastanj, hagtorn, järnek, Salix, lind, häggmispel, deutzia, schersmin, syren, humle, Ribes m fl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon