nilla
Tycker det verkar vara ett riktigt ohyreår i år, eller är det bara hos mej?

Jag har löss, larver och oknytt i varenda buske och planta verkar det som. Kan vädret ha varit extra gynnsamt? ... eller kanske kan det vara så att jag inte har haft tid att hålla efter dem allteftersom dom dykt upp - trist är det iallafall. Hur har ni det i era trädgårdar?

Gunilla
TeliaNet
vet du vilka kavalster som är vältränade? SPINNing tongue.gif
har lite spinn här och där men inga andra kvalster.
Betty
Här uppe hos mig i Luleå är det lugnt på ohyrefronten, det är väl fortfarande för kallt t.o.m. för en liten bladlus. rolleyes.gif
Just nu bara +10 grader. Brrrr nu vill vi ha sommarvärme! huh.gif
nilla
CITAT
vet du vilka kavalster som är vältränade? SPINNing


tongue.gif tongue.gif

Det ska visst bli kallare här i Stockholmstrakten också. redan i går var det sagt men solen gassade på ganska bra.
Lite kyla kanske skrämmer bort dom så man kan göra annat än klämma!

Gunilla
Mia, zon 3
Jag tycker också det är kopiösa mängder elaksheter i år!
Nutten
Det kan hända att vintern var så pass mild att fler otrevligheter klarade av att övervintra? Hur som helst håller jag med om att det är alldeles för mycket ohyra i år! Hinner inte blinka innan det har dykt upp något nytt *suck*
Mi70
Kan inte annat än att hålla med, varje dag måste jag gå en vända bland främst rosorna för att spruta och klämma och ruska runt......... sad.gif blink.gif

Det sitter ibland stora sjok av bladlöss och små svarta saker med vingar, Uuuuuuuuuuuuuurk..... Jag blir riktigt illamående måste jag tillstå wacko.gif sad.gif


Jag är trött på detta nu, kan inte minnas att det varit så här illa något år på sistone!
Ellebo
Jag har också massor med bladlöss framförallt på rorsorna. tom. på de mest härdiga gammaldax. Såpvatten är rätt effektivt. Vi har haft väldigt lite regn så det är kanske förklaringen !?
Kristina i Skåne
Här är också väldigt mycket bladlöss + att vi har fått pingborrar i hela gräsmattan, mindre kul. mad.gif Men ska man se något positivt i det hela, så behövs gräsmattan göras om, så de får väl härja färdigt och sedan får vi lägga ny gräsmatta nästa år! huh.gif
Hannele
Vi har oerhört lite skadedjur på vårt berg.
Vi använder inga konstgödsel, gifter, inte ens såpvatten.
ja drar med fingrarna, om jag ser nåt på rosorna, plockar lite liljebaggar.
wub.gif Alla kryp får plats här. Vi har syrsor, nyckelpigor, fjärilar, en groda.

Jag tror de bekämpar varandra?
Kajsa
Har fått 45 mm regn sista veckan, flera störtskurar som tagit med sig en massa löss i pölarna. Har för många rosor för att springa runt och klämma löss, omöjliga sorter grävs upp och slängs. Tycker inte såpvatten gör så mycket nytta så det får vara som det är. Vattenslangen med hård stråle fungerar bäst på rosorna, jo steklarna nyper jag bort.
zaaritha
Ni som har hund eller katt: har ni råkat ut för mängder av fästingar?
Vi--med våra 9 katter o hund, plockar fästingar --i ett kör---känns det som!
På en katt--Speedy-- Har vi tagit bort 47 fästingar!!!!
VIDRIGT!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon