Full version: Vattning!
Elihe
Något man undrar är över hur mycket ni trädgårdsmänniskor vattnar era växter under så här torra vårar. Hos mig som har sandig jord torkar den ut direkt.
Nyfiken huh.gif
TeliaNet
det märker man själv när det är dags, känn i jorden.
Elihe
Tycker den torkar upp med en gång o mina rosor börjar få gula blad med gröna nerver vilket är någon form av näringsbrist. Har gödslat dem med kompost ,benmjöl o kogödsel men kanske vattnar man bort all näring!
MVH wacko.gif
ÅsaF
Du kanske kan prova att lägga på lite täckbark för det skyddar ju jorden från att torka ut och håller den lite fuktig. Dessutom slipper man ogräset. smile.gif
Fenja
En sak som väldigt många slarvar med är att de inte luckrar jorden efter vattning. Vattnet rinner ner i jorden och det bildas gångar ner mot roten. Täpper man inte till dessa genom att luckra när vattnet sjunkit undan så dunstar nästan allt vatten man hällt på bort igen tämligen direkt. Genom att luckra varje gång det regnat och efter man vattnat så reduceras vattenbehovet till ett minimum. Jag har inte vattnat alls utomhus i år. En sak till som man får alldeles gratis i och med luckrandet är ogräsfria odlingsytor! Man ytluckrar bara det allra översta jordlagret med en handkultivator (långt skaft), väldigt smidigt! Tänk också på att en luckrad rabatt alltid ser torr ut eftersom översta jordlagret ÄR torrt.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Själv kan jag inte luckra rabatterna de är så täta att det inte är många cm mellan varje växt (även det håller ogräset borta det har inte en chans) så ingen får ner några luckringsjärn i mina rabatter. Man får knappt ner några luckringsjärn i grönsaklandet heller, jag har liten yta och utnyttjar varje liten centimeter men även tät plantering verkar hålla kvar fukten i jorden.
Cilla
Jag förhindrar avdunstning och hårdpackade jordar som Åsa - planterar tätt. Min slutsats efter mina års odlande är att ju mer liv man sätter i jorden, desto mer levande blir den.

Att plantera med stora mellanrum skapar en massa problem. Ibland måste man det i början innan plantorna växt upp, men då täcker jag med halm eller sår i lin, ringblomma eller annat som skuggar och håller jorden levande och sedan konkurreras ut av sådant som vill ha plats.

Om det blir någon centimeter bar jord någonstans, särskilt om där är sol, täcker jag med gräsklipp och i stenpartiet med sand och grus.
Mia, zon 3
Har man dessutom lerjord (som jag har) så blir det bara cement om man pillar med jorden när den är blöt. Och damm om man pillar när den är torr... Jag försöker att gräva/luckra när jag nyanlägger något, och sedan inte gräva alls, utom för att få ned någon planta. Istället täcker jag jorden med vad som helst organiskt, och ytkomposterar. Sedan när det vuxit ihop behövs knappt det heller. Idag har vi fått regn, för första gången på nästan en månad.... Jordytan har varit STENTORR, men bara 3-4 cm ned finns lite fukt kvar (tack leran!). Det enda jag vattnat är det nyplanterade och sådderna, resten har klarat sig galant!

Men har man sandjord kanske det funkar helt annorlunda?
Jag har lera i generna - en "förfader" uppfann till och med en förbättring till plogen för att klara av blåleran i åkrarna.....
Elihe
Tack för alla svar!
Fick lite tips där. Idag har det regnat ca 7mm här. När jag kom hem från mitt arbete syntes det inte på vissa ställen. Jorden hade redan torkat upp i eftermiddagssolen. Skall tillägga att det blåser sydvästliga vindar över stor del av tomten- Får kämpa på med yttäckning innan växterna hinner breda ut sig.
MVH rolleyes.gif
ylle
Vad ni vet mycket!
Jag har precis upptäckt det här forumet och tycker det är fantastiskt med all kunskap.
Är en glad och lat amatör med en liten uteplats som är packad med växter!
Brukar också lägga gräsklipp mellan plantorna, om det skulle finnas lite plats!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon