Gossen Ruda
Har ni slutat titta på det? Trädgårdsnissen hade fått ge sig angående trätrallen. Vi var ju ganska hårda i omdömet så det kanske har hjälpt? tongue.gif En fågel har viskat i mitt öra att Gunnel och co är inne och kollar bl.a. här. fast 70000 för den lilla plätten var saftigt. Undrar om TV betalar allt?

Beträffande gräsmattan så håller jag bara med delvis. Visst blir det lite mer djurliv om gräset är längre men samtidigt har fåglarna svårare att ta sig fram. Många av dessa lever av underjordiska maskar och larver och dom får svårare. Starar är t.ex. väldigt beroende av kortsnaggat gräs, även då av betesdjur. Grodor och paddor har också lättare att ta sig fram i kort gräs. Det landar många insekter på en gräsmatta som dom kan jaga, särskilt nattetid.

Men beträffande miljöhänsynen försvann all trovärdighet när han drog igång bensinklipparen. laugh.gif laugh.gif
Smekajsa
det blev riktigt snyggt när dom väl fick som dom ville......
trädgårdägarna alltså

jag gilla de där gångarna med kanter av gatsten tongue.gif tongue.gif tongue.gif
men det skulle Smén aldrig gå med på....

vi har sådana på jobbet,kanske ett alternativ till kantsten runt min nya
rabatt,
hade tänkt plocka lite större sten ute i naturen och rama in den med men
well,well vi får se

heder till Gunnel som vanligt, hon är för säker

wub.gif wub.gif wub.gif
Kajsa
Och jag fick lust stamma upp en rosmarin, ska leta i ICA grönsaksdisk imorgon, snyggt med allt som stammas upp. biggrin.gif
MoniqueÖ
Vi har just gjort klart (nästan iaf) vår trädgård utanför brf:en och totalt kommer 250 m2 att går på sådär 110' totalt med stensättning av gång till cykelställ 15 m lång 1,2 m bred, stensättning vid porten totalt 24 m2 (all stensättning m storgatsten i handhuggen granit). Rullad gräsmatta tot 180 m2, 40 m häckplantering (svart Aronia) och staket plus lite annat smått & gott. Detta inkluderar den fantastiska anläggaren som vi hittat! Men skillnaden mellan Gröna rum's 64 m2 70' och våra 250 m2 för 110' är att vi har jobbat ganska mycket själva och haft så underbart roligt.

Men som sagt, jag undrar om radhusmännskan fick betala kalaset själv eller om Svt (våra skattepengar) gjorde det!

/ MoniqeuÖ
Mi70
Jag skulle inte tro att hon har betalat själv.... wink.gif

...jag får väl fråga henne nästa gång vi möts vid lekplatsen...... rolleyes.gif laugh.gif


Själv missade jag programmet men skall se reprisen, såg dock resultatet för några veckor sedan då de gjort klart det hela, såg fint ut tyckte jag! Själv har jag en plätt runt vårt gavelhus som är lite större, men det ÄR svårt att få till det på en liten yta, alla misstag syns liksom........! huh.gif biggrin.gif
andersen
Programmet var bra,men som Åke säjer 70.000 för den lilla plätten det var dyrt,undrar åxå om det är därför tv-licensen är hög, du Mi70 får lägga ut svaret här, är nyfiken.
KURT
Jag tycker i princip inte om "remake" reportage, men i detta fall så fick i alla fall familjen vara med och ha åsikter och det förklarades vad man gjorde och varför. Tycker man att detta var dyrt så kan man ju jämföra med "Äntiligen trädgård" i TV4, de konverteringarna lär ju vara dubbelt så dyra (oavsett vem som betalar).
Mia, zon 3
Jag tyckte det var bra! Kul att se från skiss till handling och resultat. Men som sagt, dyrt lät det!
Tyckte det lät lite konstigt med gatstenarna som "inte skulle bära någon tyngd" och därför bara las på jorden... min erfarenhet är ju i alla fall att just kanten är den man oftast kliver på, och med en så liten unge i huset så kravlas det nog på många ställen som inte vuxna tänker på. Fast det är ju i och för sig lätt att rätta till dem igen om de tippar...
Mi70 - du bodde i närheten, eller? Du kan väl "rapportera" hur det ser ut framöver, när det växer till sig?

Vad gäller gräsmatte-"reportaget" så blev jag bara förbryllad.... Alla bestämmer väl själva vilken typ av gräsmatta man vill ha. Farfar tar fram handjagaren bara för att hugga huvudet av bellisarna, medan jag väntar med klippningen så länge det bara går för att bellisar är så vackra...
Tycker det är trist när det enda trädgårdsprogram jag kan se lägger tid på sådant tjafsande....

Man kunde väl också fått se mer olika uppstammade växter, istället för att få se hur hon gjorde TVÅ rosmarinplantor.... det var väl ingen större skillnad på dem?
Gossen Ruda
Jo Mia, beträffande gräsmattan så håller jag med. Det finns en del människor som anser att dom har den enda lösningen och försöker få andra att göra likadant. Dessa personer har mycket lite till övers för andras åsikter. Dyker upp i Gröna rum ibland och finns även i några exemplar på detta forum. Jag försökar begränsa mig till att tala om hur jag gör och komma med förslag, fast det är lätt att missförstås.

Tyckte också att resultatet av ombyggnaden ser bra ut. Onödigt med en stor gräsmatta på den lilla plätten när omgivningen är en enda stor gräsmatta.
Mi70
Jo, jag bor i samma radhusområde..... Får rapportera över tid hur det växer till sig.-......! biggrin.gif

Kostade alltsammans 70 000? Vi lade en gång av storgatsten från framsidan runt baksidan, som anslöt till baksidans trädäck. Gången breddade ut sig på gaveln (där vi har kvällssol om sommaren) till en sittyta som är ganska stor (se mitt album). Detta kostade 25 000, men då gjorde de ett ruskigt proffsigt jobb, grävde bort gräsmattan snyggt och vek upp liksom, och grävde djupt ner för ett bra underlag. Sedan vek de tillbaka gräsmattan igen. Så nog lät 70 000 som ganska dyrt, om det som ingick var stenläggning, plus växter, arbetskraft och de växtstöd hon fick. Fick hon nya utemöbler också?

Men, men! Jag skulle vilja ha stenlagt helt och hållet i vår lilla trädgård, bortsett från odlingsytor. Vid nästan varje hus här i området finns en stor allmänning för barnen att tumla runt på. Vår gräsmatta är så sliten att den inte ens nu så här på försommaren är grön och fin................ Slitaget på en gräsmatta som är liten är enormt mycket större då man alltid går på samma ställe!
Ellebo
Hej jag har lite kommenterar om gröna rums "gör om min trädgård". För det första så tycker jag bortsett från det hutlösa priset att det är lite inspirerande att se hur alla trädgårdar kan göras om, sedan att det är roligare att själv fundera och rita under långa mörka vinterkvällar, det är ju en annan femma.
MEN- varför la dom gatsten direkt i jord??? wink.gif det måste ju bli massor att ogräs och gräs mellan skarvarna. Själv brukar jag ram in det mesta men lägger alltid markväv i botten samt mot gräskanten och lägger sand, det funkar jättebra. Sedan så hade dom bark i gångarna som dom la direkt på jorden, det funkar inte heller- om man nu inte vill ha ogräs i gångarna vill säga.
Cilla
Jag såg som vanligt inte Gröna Rum och lägger mig inte i diskussion om hur långt gräsmattegräs ska vara.

Men detta Åke är fel om grodor: "Grodor och paddor har också lättare att ta sig fram i kort gräs." Grodor och paddor gillar höga gräs och gömda skrymslen, och det finns mängder av mygg i längre gräs och ängsmarker.
Jag har både långt och kort gräs (skogsgräs) och grodorna är mycket hellre i det långa.
KURT
Inslaget om gräsmattan gjordes av författaren och målaren Peter Larsson:

http://www.wwd.se/forfattare/larsson.htm

Han har ju i år kommit ut med boken "Min vilda trädgård"
Siri
Jag tyckte inslaget om den "vilda gräsmattan" var inspirerande och blev sugen på att läsa hans bok. (Tack Kurt för tipset.) Det är väl en härlig kontrast till alla raka linjer och "golfbaneklipningar" och för den delen stressen med allt som ska hinnas med i en trädgård. Kan man få mer liv; djurliv och blomliv så är det ju bara ett härligt plus.
(Och det är ju ingen som säger att man MÅSTE göra så heller! rolleyes.gif )
Bettson
Jag gillar nog reportage där de gör en hel trädgård. Det jag däremot saknar är uppföljningsreprtage på samma trädgård ett år senare.

Man skulle vilja se det slutliga resultatet. Likaså veta vad som var bra i projekteringen och vad som gick snett så att man slipper göra samma misstag själv. Det är ju på andras misstag man lär sig slippa göra egna.

Ett program bara med uppföljningsreportage vore min önskan.
Hannele
Jag blir jättelycklig när jag hittar syrsor och nyckelpigor på vår lilla äng.
En groda har vi också!

Eva i Norrköping
Jag är jättetrött på dessa "gör om"-reportage...! Känns som om Gröna rum tycker att de måste ta upp kampen med Äntligen Trädgård. Det behövs inte! Konceptet som brukar känneteckna Gröna rum är jättebra ändå!
lavendel
CITAT (Gossen Ruda @ 09-06-2004, 22:02)
Men beträffande miljöhänsynen försvann all trovärdighet när han drog igång bensinklipparen. laugh.gif laugh.gif

Precis så kände jag det också.....det blev helt fel!!!
Annars så tycker jag det är så mycket charmigare med "gräsmattor" där klöver och ärenpris och jordrevor och andra får frodas...och att man låter bli att klippa dom ställen där det växer blommor som tex blåklockor och prästkragar!!!
Och den där trädgården dom gjorde om var definitivt inte i min smak...det kändes plottrigt och oharmoniskt!
Fram för mera Hannu...hans sensuella glädje åt blomningen ger mej alltid en kick!
Lavendel rolleyes.gif
ylle
Jag tycker det är helt Ok med "gör om min trädgård-program", man blir inspirerad i alla fall. MEN trädgårdsägaren bör få vara med och bestämma. Det var lite läskigt i TV4's Äntligen trädgård när den helt ointresserade maken gav teamet fria händer sist. Det var ju faktiskt en berså hon ville ha, inte en platå!
Gossen Ruda
Jag vet inte om västkustens grodor och paddor skiljer sig från dom i Stockholm skärgård men när jag är ute och går på gräsmattan på höstkvällarna får jag se upp så jag inte trampar på djuren. På dan gömmer dom sig i högre vegetation som i rabatterna men är ute på gräsmattan och jagar nattetid. Småpaddorna vill gärna göra små daglegor i gräset så det gäller att se upp vid klippning. Är du ute på natten och kollar Cilla?

Men framför allt är det bra för vissa fåglar med kortklippt gräs. Trastar, ärlor, rödhake m.fl. gillar kort gräs. Även flugsnapparna tar insekter som hamnat på marken. Starar har jag inga men dom är helt bundna till kort gräs, stäppfåglar som dom egentligen är.

Observera att jag har inget emot vildgräsmattor, det går bra att ha båda delar.
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 10-06-2004, 18:50)
Är du ute på natten och kollar Cilla?

skönt att vara ute på sommarnätter.
Jag har sett vår groda bara på natten, vid skymningen.
Han sover nog på dagen.
gammelnalle
Repris i kväll och på måndag

Sändningstider
Ons 9/6 SVT1 20.30
Lör 12/6 SVT1 17.30
Mån 14/6 SVT1 17.00

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=9662

ett tips om olika jordar på deras hemsida:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=10879&a=216465
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon