Full version: djur och odjur...
amaira


" Nänä! Vänd och gå nån annan stans! Låt bli våra bladlöss! "





" Och hör du det, din stora luns! Kom inte tillbaka! "
TeliaNet
en äcklig rödmyra. varje gång jag tagit upp smultronplantor från naturen så har det kryllat av rödmyror.
häftiga bilder, såna vill jag se fler av!
Lars-Olof Arvids
Ja, det var härliga blider på myrorna som försvarar sin boskap!

Olle
anna.
underbara bilder! laugh.gif

hur har du kunnat komma så nära? har du närbildsobjektiv eller bara mycket mycket liten närgräns på kameran?
amaira
Hej Anna! Jag har ganska liten närgräns på kameran - vill komma mycket närmare, men får hålla till godo så länge huh.gif

Målet är att fota ansiktsuttrycket på en mygga när den upptäcker att den inte kommer att hinna dra ut snabeln och sätta sig i säkerhet, innan den där stora handen kommer ned-dimpandes...


Lars-Olof. Visst är det "tufft" när myrorna har "mjölk-kossor"...
Och myran behövde inte ens ta i med hårdhandskarna, för att mota bort nyckelpigan, bara ställa sig bestämt ivägen.

TeliaNet..."äcklig" ???
Ja, det har du kanske rätt i... Glömmer så lätt bort att "folk-i-gemen" tycker insekter är läbbiga...
Är ju en s ån där knäpp koko-gök som är galen i sånt som kryper och krälar åså...

Faktiskt har jag en bild "på gång" - fast jag har inte hittat den än... fotomodellen alltså. Det blev inget förra sommaren, kanske inte i sommar heller, kanske nästa? Vi får se. Det blir en bild med stor varningstext i alla fall, mer säger jag inte. Till och med jag ryser över detta insektsmonster...


kramisar från monsterälskaren amaira

(edit: tangentfelstryck)
Mocca
Det var häftigt! Jag är imponerad på din timing smile.gif. Det gäller att vara på rätt plats vid rätt tillfälle smile.gif

Tack för fina bilder från vår fantastiska natur!!
Berith
Sökte på "nyckelpiga" och hamnade i den här tråden... Härliga bilder amaira!

Sonen hittade den här nyckelpigan i syrenbusken.
Finns det svarta nyckelpigor eller har det blivit helt galet?? unsure.gif

amaira
CITAT
Finns det svarta nyckelpigor eller har det blivit helt galet??


Jojomänsan, det finns det.
Det är en själv som blir "galen" när man börjar luska bland alla sorters nyckelpigor som finns:
Röda med svarta prickar, gula med svarta prickar, röda med gula fläckar och de röda med svarta prickar som har en ljusgul ring runt det svarta, svarta med röda fläckar, orangefärgade och olika färger utan prickar, och prickarna kan flyta ihop och bilda mönster, och så förstås olika antal fläckar/prickar.

De heter sånt som tvåprickig, sjuprickig (den vanliga), svart tioprickig, tioprickig, fjortonprickig, tjugofyraprickig - till slut får man prickar i hjärnan wacko.gif . Det finns visst 64 olika arter nyckelpigor!
Gossen Ruda
Min bok säger 62 arter men det beror lite på hur man räknar. Antalet prickar och vilken färg dom har går igen i det vetenskapliga namnet. Det vanliga 7-prickiga heter sålunda Coccinella septempunctata. Septem betuder 7. Sen har vi en vanlig liten sak med 2 prickar, Adalia bipunctata. Detta gäller när dom har mörka punkter på ljus botten.

När det är tvärtom slutar namnet på -guttata eller -pustulata. Så finns det t.ex. en vanlig art med 18 ljusa punkter på röd botten, Myrrha 18-guttata. 18 skall uttalas octodecim men skrivs med siffror.

För att komplicera saken så finns det en del arter som kan förekomma med omkastade färger.
Berith
Aha! Tack för att ni reder ut begreppen. wub.gif smile.gif

Fast jag tycker nog förstås att det blir rörigare ju mer man försöker komma ihåg...? unsure.gif
Berith
Ännu en nyckelpiga med annorlunda färg... sleep.gif

Berith
Ingen nyckelpiga men vacker ändå! wub.gif

amaira
Hej igen Berith!

Nyckelpigan är en fjortonprickig nyckelpiga (om jag inte misstar mig, men det tror jag inte). Snigeln ser ut som en bebis av trädgårdssnäcka! Dom är jättesöta!

/amaira
yla
jag gillar den där bilden me försvarsmyran
fast jag tycker att blad löss luktar illa så jag skulle
inte ha nåt emot om nyckelpigan va tuffare

rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon