Full version: Fattar inte det med
andreas i uppsala
Vad gör man egentligen på midsommar förutom att dansa hedniska danser kring en pinne klädd med blad. jag har aldrig varit i sverige under midsommar.

Kan någon förklara vad är midsommar och varför har vi midsommar. är det kul att förudmjuka sig så?

Ska nog stanna inne och gömma mig tills det är slut och allt blir normalt igen.
Mocca
Midsommar för mej är god egenhändigt inlagd sill, jansson och lite annan god plockemat.....sup till sillen.....goda vänners sällskap.....soligt väder (nåja)......lövad matplats......sommarblommor på bordet och i trädgården......

Dansandet blir det inte mycket av........skulle vara en regndans om det hade varit torrt här wub.gif
Gossen Ruda
Tja, förklara midsommarfirandet??? Urgammal rit som markerar solens högsta läge vilket får större betydelse ju längre norrut man kommer. Betvivlar att det firas speciellt mycket neråt Europa. Uppblandat av kristendomen med Johannes döparens födelsedag men så har religionen försökt ta över alla urgamla firardagar. Nuvarande firande med lövade stänger och hus åtminstone sen 1600-talet. Förödmjukningen märker du inte av om du är lika packad som alla andra. Själv firar jag inte midsommar på nåt speciellt sätt. biggrin.gif
Hannele
CITAT (andreas i uppsala @ 23-06-2004, 20:39)
Kan någon förklara vad är midsommar

Johannes Döparens födelsedag - men du är inte konfirmerad?
På konfirmatiosläger kan man lära sej mycket om svenska seder och dess historia.
Lajo
Jag firar att jag har en extra dag ledigt. tongue.gif
/LJ
Blomstertanten
Det är väl jättekul med små grodorna ! biggrin.gif
Christoffer
En dag för stora tankar och små händelser...
renate
CITAT (andreas i uppsala @ 23-06-2004, 20:39)
Vad gör man egentligen på midsommar förutom att dansa hedniska danser kring en pinne klädd med blad. jag har aldrig varit i sverige under midsommar.

Kan någon förklara vad är midsommar och varför har vi midsommar. är det kul att förudmjuka sig så?

Ska nog stanna inne och gömma mig tills det är slut och allt blir normalt igen.

Det är väl nästan bara i Sverige vi fira midsommar på detta sättet med stången och små grodorna.I Tyskland firas inte midsommar,möjligtvis Johannisnacht,sommarsolståndet med brasor vid stranden, det görs i Norge med.
Tycker man inte om att fira midsommar,kan man låter bli det är inget måste,men sill och nypotatis tycker jag är gott och jordgubbar med grädde.
Dansar kring midsommarstången och sjunga grodornas sång gör jag däremot inte.Du behöver inte gömma dig Andreas,det är inget måste att fira.
Hälsar Renate tongue.gif rolleyes.gif smile.gif wink.gif ohmy.gif
andreas i uppsala
Hannele, nej det lär man sig inte tongue.gif inte längre.
Känner mig lite som den här amerikanska Billykillen i billy's pizza reklamen. rena indianerna dansa konstiga groddanser kring konstiga totempolar
Hannele
CITAT (andreas i uppsala @ 23-06-2004, 22:08)
Hannele, nej det lär man sig inte tongue.gif inte längre.

Vad vet du om det?
Jag har några tonåringar hemma som konfirmerat sej.
andreas i uppsala
därför att jag konfirmerade mig i våras tongue.gif därför
Copycat
Hannele, det har jag också. Det hade dom aldrig hört talas om. Och hur Andreas skulle veta det? Har det gått att missa den dagen då han skulle konfirmera sig i Uppsala Domkyrka? Han är alldeles nypåläst, så jag tror att han och mina tonåringar vet vad man får lära sig och inte idag. sleep.gif
Fenja
Så vitt jag vet så firades midsommar som en hednarit från början, vikingarna blotade vid sommarsolståndet och midsommarstången är från början en fallossymbol. Man firade fruktsamheten! Men sedan var ju svenska kyrkan tvungen att göra anspråk på den högtiden med... vilken tur att Johannes Döparen fyllde år just då... rolleyes.gif
Mvh
Fenja
Copycat
Vadå just då, Fenja?? Midsommaren är ju flyttbar så att säga. Den firas inte samma dag varje år. så det har förmodligen inte ens i våra dagar något att göra med honom. wub.gif
Fenja
Från början firades midsommar alltid på dagen för sommarsolståndet, sedan ändrade man väl det så att det alltid är på en fredag va? Men så vitt jag vet har väl aldrig kyrkan bekymrat sig om sådana petitesser...
biggrin.gif
Fenja
Hannele
CITAT (andreas i uppsala @ 23-06-2004, 22:12)
därför att jag konfirmerade mig i våras tongue.gif  därför

Vad lärde ni er? Vad pratade ni om?
Berättade prästen aldrig om, varför han har lila på sej på påsken, exempelvis?
Eller varför man firar jul eller midsommar??
annchapanncha
Så här är det alltså:
Midsommar är en gammal högtid, som har firats ända sedan medeltiden. Då var det en fest så stor att den hade en egen oktavdag, vilket betydde att man firade i hela åtta dagar. Johannes döparens dag var en av få helgondagar som överlevde reformationen. Sommarsolståndets dag, midsommardagen är en urgammal högtid, och äldre än Kristendomen i Sverige.

Midsommar stången är ingen fallosymbol som många tror utan en lövad stång. Att maja en stång betyder att man klär den i gröna blad. Det kommer från det antika Rom,och även Frankrike och Tyskland, och genom dom tyskar som arbetade här i Sverige så kom den traditionen till oss. Från börja gjorde man lövade stänger den 1 Maj, men det finns inte så mycket grönt att klä en stång med här i Sverige, så man flyttade den seden till Midsommar. Man hade dessa stänger i kyrkorna förr. Därför är Midsommar stången ochså korsformad.

Så tyvärr allas om tror på vikingablot vid midsommar så är det en urgammal sed men likväl kristen som de flesta av helgdagarna är här i Sverige.
Jag har en jättetrevlig bok som heter Tradition och liv, och det står massor av intressanta saker om saker som man firar här i Sverige.

Så fira Midsommar med glädje, det ÄR en gammal och stor högtid för att fira sommarsolståndet.

Trevlig Midsommar alla glada vänner.
Fenja
Ehhh Annchapanncha, nu var det väl så att vikingarna fanns innan kristendomen inträdde i stort... och det blotades i en gigantisk fertilitetsrit, därav fallossymbolen. Antagligen finns det lika många påståenden om detta som det finns folk som påstår... så låt oss inte träta!!
Mvh
Fenja
annchapanncha
Jag menade inta alls med att träta.

Kalla fakta......... tongue.gif

I alla fall så står det så i boken, sen får var och en tro på vad dom vill. Eller..........
el_fishko
hehe, det såklart det är en fallossymbol, vad skulle annars de där ringarna vara bra för?det är väl för att fira odlingssäsongen eller nått.
*Felix matte*
Det svenska midsommarfirandet har inget med det bibliska att göra...
vågar jag påstå.
Johannes döparens dag infaller imorgon torsdag och jag tror inte att någon enda kyrka i Sverige har gudstjänst eller annan speciell aktivitet just då. Rätta mig om jag har fel!

I Sverige har vi i massor av år haft "flytande" datum för midsommar.
Detta för att midsommarafton skall infalla på en fredag och därmed inte riskera att hamna mitt i veckan och orsaka industrin en massa avbräck.

Det mesta handlar om ekonomi.
annchapanncha
tro vad du vill.

Jag tror på det jag vill.
Copycat
Ursäkta Hannele. Vad har prästens lila band på Påsken med midsommar att göra? Jag förstår inte kopplingen där. Antingen är jag otroligt trög just nu, eller så kanske du skrev fel? wub.gif
annchapanncha
Den har flyttats p.g,a. att det är en sådan stor helg.

Gudstjänst firas.

Läs försmalingsbladet i din församling får du se.

Man lövar kyrkan till och med................lövat kors............
Fenja
Ja, nu sa ju Felix matte inte att midsommar inte firades i kyrkan utan att Johannes Döparens födelsedag inte firades....
tongue.gif
Fenja
annchapanncha
Lila är väl den liturgiska fär som till hör sorgen...???

Jesus blev korsfäst= sorg, Långfredagen, jag vet inte men jag tror att det antingen är lila eller svart, färgerna betyder samma sak.

Tror jag.........
annchapanncha
Johannes döparens dag och Mdsommar är samma sak........
annchapanncha
Nu är jag trött

Gonatt allihopa, jag skall orka fira Midsommar snart och måste vara lite pigg......... laugh.gif laugh.gif
Copycat
Ja, jag vet också att lila symboliserar sorg. Men Hannele frågade om inte barnen lär sig vad det lila bandet på prästen betyder till Påsken. Jag undrade mest var Påsken kom in i bilden nånstans. om det var en fel tanke bara eller? Påsken och midsommar har väl inget alls gemensamt, vad jag vet. unsure.gif
*Felix matte*
Nu har jag letat på Svenska Kyrkan och inte var det många i landet som hade aktiviteter, än färre som hade Gudstjänst... (1st)
I min församling är det lugnt imorgon, jag får vänta ända till söndag 27 juni innan jag kan lyssna på Gudstjänst från min kyrka i Lokalradion.
Inte mycket är som det var förr i tiden
Gossen Ruda
Oppsan vad det drällde in inlägg, nästan som den inlagda sillen. Nej Hannele, min konfirmationsprälle nämnde inget sånt. Eller så har jag glömt eller förträngt det. Konfirmationen var ett nödvändigt ont på min tid, alla skulle göra det, även jag trots att mina föräldrar knappast hörde till dom religiösa. Själv har jag senare konverterat till ateism allteftersom kunskaperna ökat. Jag nämner det bara i förbigående så starta inte en diskussion om det här och nu, framför allt därför att jag försvinner till stugan i morgon. tongue.gif Ta det lugnt i midsommar alla, vilken del av firandet ni än väljer.
Copycat
Ha en jättetrevlig midsommar Gossen Ruda ( och ni andra också förstås) och tänk på oss andra som inte har någon stuga att försvinna till. Kram på dig/ er alla wub.gif
Hannele
Det viktigaste är att plocka sju sorters vilda blommor och lägga under kudden!
Kirskålen är vackrast just nu!
Gossen Ruda
Då blir det mardrömmar! biggrin.gif
yla
CITAT (Hannele @ 23-06-2004, 23:25)
Det viktigaste är att plocka sju sorters vilda blommor och lägga under kudden!
Kirskålen är vackrast just nu!

blommar kirskålen????? ohmy.gif

jag tänker inte ha blommorna underhuvudkuddden så det så
jag vill se dom laugh.gif biggrin.gif
myskmadra
CITAT (andreas i uppsala @ 23-06-2004, 20:39)
Vad gör man egentligen på midsommar förutom att dansa hedniska danser kring en pinne klädd med blad. jag har aldrig varit i sverige under midsommar.

Kan någon förklara vad är midsommar och varför har vi midsommar. är det kul att förudmjuka sig så?

Ska nog stanna inne och gömma mig tills det är slut och allt blir normalt igen.

Jag återgår till din fråga. På midsommar kan man göra lite olika saker. Som ung tältade jag ofta och frös och slogs med myggen. Myggen hör till och djungeloljan. Numera sover jag hellre i hus på midsommar, med myggnät i fönstren.
Annan kuriosa:
Vill man ha Djurgården för sig själv i Stockholm så kan man få det på midsommar........Och du, räkna inte med att någon restaurang är öppen på midsommarafton. Se till att ha handlat hem mat ordentligt. smile.gif sleep.gif huh.gif
Hälsningar!
anna.
en annan ska ju jobba natt både midsommarafton och midsommardagen... jag behöver inte bekymra mig om vad jag ska göra iaf. rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (myskmadra @ 23-06-2004, 23:38)
Jag återgår till din fråga. På midsommar kan man göra lite olika saker. Som ung tältade jag ofta och frös och slogs med myggen. Myggen hör till och djungeloljan. Numera sover jag hellre i hus på midsommar, med myggnät i fönstren.

Det påminner mig om min barndoms somrar i den lilla byn då vi barn (11- 13 års ålder) fick lov att vara ute så länge vi ville och orkade tongue.gif
Utrustad med en läskedrycksflaska, ett paket Mariekex och en varm och go filt gav vi oss iväg på stort äventyr...vi gick väl en tre- fyrahundra meter hemifrån innan vi satt oss ner och inmundigade den medhavda "matsäcken"
Sen började vi berätta spökhistorier... den ena värre än den andra..
Facit blev (varje år) att vi tog oss hem och la oss på bänkarna på farstubron, svepte filten om oss och sov... trygga i förvissning om att pappa och mamma fanns alldeles intill wub.gif
andreas i uppsala
Nej, Hannele prästerna sa inget om något sånt. Inte ens farsan har sagt något om det trots att hans far var domprost i göteborg och senare biskop i Linköping. det förtäljs inte särskilt mycket nu för tiden.
estet
Vi är alltid med släktingar ute i en stuga vid havet. Där grillar vi och äter gott. Inga lekar och ingen midsommarstång. smile.gif
Ullet
Lila inom liturgin står för botgöring o bikt, fasta. Det är då vi ska gå igenom o tänka på varför Jesus dog o arbeta med våra kristna tro. Svart står för sorg (Långfredagens stola är svart samma sak med altarduken, men kan även så vara vid begravningar) Vitt står för glädje, grönt för växande,hopp, rött för lidande o blod dvs martyrskap men även för Helig Ande.

Midsommar innebär i år att jag går hem kl 20 för att stiga upp vid 4 dagen därpå. Plorp har nog inte tänkt sova mer midsommarnatten än vad han gör på vardagarna. *trött*
gammelnalle
Som vanligt blir det full !!! kalabalik när något kontroversiellt tas upp här...
KUL KUL KUL!!! Så länge ni inte går till personliga angrepp är det härligt med olika åsikter . TYCKER JAG alltså!!!

!Aldrig firat midsommar????? OJ OJ OJ!! Då tycker jag att du/ni verkligen skall vara med om något sådant. Som flera skribenter redan sagt så är midsommarfirandet något ganska unikt för oss nordbor. Så ta tillfället i akt och bege dig till en närliggande plats där man har har midsommarfirande....

HUR sedan det midsommarfirandet ser ut beror på en massa faktorer:
VAR i Sverige du befinner dig.
VILKEN åldersgrupp som är dominant.
VÄDRET.
Hur mycket alkohol som inmundigats.... (förhoppningsvis är de äldre än 18 år...)


Skulle du vilja missa : St: Patriks Day på IRLAND eller i USA ???
17maj tåget i oSLO
1Maj tåget i Moskva
"Zorba-dans" i Grekland...
Kineiskt nyår i Sydost asien
4:th of July i USA
Hula-hula dans på hawai
med flera med flera
????????????????????


Jag skulle då verkligen ta tillfället i akt och UPPLEVA dessa och många fler speciella tilldragelser om JAG hade HAFT möjlighet.
DETTA innebär INTE att jag nödvändigtvis måste dela deras tro/religion/seder/ .....
bara att jag får uppleva det.

Man kan tro/tycka vad man vill om det svenska midsommarfirandet, men det är en så pass unik sak (i resten av världen).

Själv är jag så pass gammal att jag upplevt en hel del OLIKA midsommarfiranden, (är så gammal att jag var med när misommarAFTON alltid var på ett betämt datum (21juni???) och man JOBBADE ½dag denna dag.

Bara några av de olika midsommarfiranden som jag har fåt uppleva:

Dans kring midsommarstång i Rönnskär (västerbotten)
Frusit häcken av mig på ön VEN (Skåne)
Full ( sleep.gif preskriberat hoppas jag efter mer än 30 år) i Borgholm (Öland)
USA (försökte vi 10 ungdomar visa hur man dansar små grodorna.....)
Leksand (Dalarna..... snacka om folkträngsel)
Diverse dansbanor i skåne, småland, öland
Non-stop-körning Byske (Västerbotten)- Östergötland ca 110mil)

Alla olika och alltid samma sak: Det är UPP TILL MIG om jag skall ha trevligt...

I år skall jag spela (rockmusik) på en privat fest... med troligt vis en hel del god mat och förmodligen massor att dricka.... (Själv håller jag mig dock till vatten... DET är ju trots allt amatörernas afton ) (( fritt efter Dean Martin))


Jag önskar alla forumets läsare

En riktigt skön Midsommar


oavsett var och hur ni spenderar den.

En speciell hälsning till er alla som måste jobba ëller inte KAN deltaga när vi andra förlustar oss....
Hellan
Tack Gammelnalle för att du tänker på oss som måste jobba wub.gif
Ärligt talat gör det mig inte så mycket, jag har turen att arbeta på ett ställe där jag kan glädja andra med lite midsommarfirande och det värmer gott i hjärtat! ( Jobbar på gruppboende för dementa).

Ha det bra allihop, oavsett vad ni ska hitta på!
Hannele
rolleyes.gif I vår familj arbetar två personer, en försvarar oss... resten äter jordgubbstårta.
Mocca
"gamle" midsommarafton var den 23:e alltid......sommarsolståndet är den 21:e smile.gif

Utdrag ur Skånska Dagbladet (eller Bedeblaet som vi säger smile.gif) idag:

"Sista dömda häxan i Danmark......På onsdagskvällen samlades danskarna framför sankthansbålen, men på 1600talet var bålets flammor straffet för att vara häxa. Bondmoran Anne Palles var den sista danskan som dömdes för trolldom, skriver Berlingske Tidene...
Utmattad efter flera veckor i en cell på Nyköping slott släpades hon fram till avrättningsplatsen den 4 april 1693. Den 74-åriga kvinnan hade fått en halv kruka vin......[......] "

Man kan ju undra ibland........ wub.gif wub.gif
Tesa
Midsommarfirandet i den form vi har här är nog unik för inte ens i Norge firar dom som här...dom firar "sankthans" dvs Sankt Hans (förkortning av Johannes)...samma som vi också egentligen firade så länge midsommardagen inföll den 24 juni då Hans har namnsdag......(sen håller jag helt med om det där med hedniska grunder..och kyrkans "förkristnande")

Som bonde så ser jag midsommar som HELG...då man tar paus i arbetet (nuförtiden åtminstone på kvällen) om det så hotar regn mitt i höskörden.......lövad varanda, vildblommor i vasen, vita dukar, sill och nubbe....nödvändiga ingredienser för mig....

....och sen om man har barn med så kan man väl "förödmjuka" sig såpass att man hoppar lite runt stången och leker lite med barnen...för dom uppskattar väl oftast inte sillen... och nubbe?....nä, det går ju inte.... och nogge roligt ska väl dom också ha..barnen....annars blir det ju bara tråkigheter som fulla, pinsamma föräldrar och myggbett och sånt.... sad.gif

TREVLIG MIDSOMMAR på er allihopa... hedningar och andra....
bell
Har man svårt att bjuda på sej lite,det är skoj att fira midsommar.
Tur att där finns folk som är lite spontana.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon