Full version: Citronkärnor?
Orchid
Hej!

Jag undrar hur man ska gå till väga om man vill plantera citronkärnor?
Är det bara att plantera dem i vanlig såjord, i en liten kruka o trä en plastpåse över med hål i?
Jag har bara odlat en avocado tidigare, och det gick bra.
Christer i Falköping
Ja, i stort sett så. Men eftersom citrusar gillar något sur jard kan du ju ha vanlig blomjord blandad med lite torv redan från början. Men de brukar inte vara kinkiga, de gror för det mesta i vilken jord som helst biggrin.gif
Christer.
TeliaNet
rod-jord är bra men den säljs i säck på 50L.
det är inte PH graden som stör dem utan kalken, den gör att de inte kan ta upp näringen. alltså vattna med regnvatten eller vatten som är hämtat fr. nåt surt vatten drag.
Orchid
Går det bra om man petar ner flera kärnor i en kruka?

mvh
orchid
Christer i Falköping
Jadå, det är bara till att sätta de små plantorna i separata krukor när de blivit större.
Christer.
Orchid
Ursäkta om jag frågar för mycket, men jag har en (o)vana att fråga väldigt mycket =) Jag tänkte när man separera dem, riskerar man inte att skada dem på något sätt? Är de inte sköra?

mvh
TeliaNet
citrusväxter är styva och hårda redan när de är små, det blir nog inga probs.
renate
CITAT (Orchid @ 25-06-2004, 14:33)
Ursäkta om jag frågar för mycket, men jag har en (o)vana att fråga väldigt mycket =) Jag tänkte när man separera dem, riskerar man inte att skada dem på något sätt? Är de inte sköra?

mvh

Frågar bara på,här är alltid någon som kan svara.Frågar man inte,så vet man inte. rolleyes.gif
Renate
Orchid
Tack renate, vad snällt =)

Jag tänkte bara kolla visst e det samma regler som gäller för alla citrusfrukter? Tänker då på apelsin.

mvh
Christer i Falköping
Jodå, samma regler för alla citrus.
Christer.
Tittiluringen
Hejsan!

Själv petar jag ner citronkärnor och apelsinkärnor i krukväxterna när jag sitter och äter tongue.gif
och rätt vad det är så dyker det upp små plantor som bara är att sätta om i egna krukor. Inte ett dugg sköra.

Petade bla ner ett passionfruktsfrö.... ojojoj.... växer hejvilt i mammas växthus nu laugh.gif

Kram Tittiluringen wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon