carren
Har 4 ståtliga rabarberplantor och har redan fått en redig första skörd och glatts åt många pajer och saftflaskor. Nu är stjälkarna pampiga igen och vad händer då? Iiiik! Svarta bladlöss en masse, främst på de spädaste små bladen! De stora träiga, bryr de sig förstås inte om, de små odjuren! Hur gör ni med ätliga växter? Sprutar ni dem med såpvatten eller smakar allt tvål då?

En fråga till: Jag plockade bort många blad med löss på, mosade lössen så grundligt jag kunde och la bladen i komposten. Borde jag ha låtit bli med det? Min kära kompost kanske numera är en bladlusfarm?
Susanna
Hej!

Jo, jag brukar använda såpvatten på ätliga växter. Har aldrig märkt något negativt med det! Löss i komposten vet jag dock inget om! rolleyes.gif
Hannele
Nyckelpigor och småfåglar gillar int såpiga bladlöss!
Jag använder såpvatten bara i mitt badrum.
gmasterb
Det har ingen större betydelse, dem hjälper till att bryta ner komposten. Eftersom att löss sprids med vinden så lär du inte få problem med dessa något mer.
Angående med såpa vatten så bör du åtminstonde skölja av växterna innan du käkar, annat tas inte upp av växten..
//Stefan
TeliaNet
såpa och såpa, använd grumme grönsåpa som är gjord av tallolja.
Kattgräs
Carren: Jag sköljer alltid av med vanligt vatten efter att såpvattnet fått verka en stund, oavsett det är ätliga växter eller inte.
Copycat
En bekant till mig fick hela sin Akleja neräten av en liten illgrön larv, år efter år. Till slut blev hon så förbenad att honn sprayade på nästan ren såpa på hela plantan. Nu så är den gigantisk, med enorma både blommor och blad. Finns det möjligtvis något i såpan som skulle kunna vara t.o.m. bra för växter? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon