Full version: Någon som har tips
*Felix matte*
Den här ?wink.gif ramlade ner på stora krukfatet på altan... spelade död en stund (hjärnskakning?)men tassade sedan iväg på nya äventyr tongue.gif
Lajo
Jag tror det är en vivel av något slag. Vanlig snytbagge tillhör samma släkt och liknar den på bilden. Visserligen liten men ett jätte problem inom skogsindustrin. De flesta vivlar är otrevliga skadedjur (öronvivel, ärtvivel, äppelblommvivel, kornvivel etc) gör stor skada på vissa grödor.
/Lasse
Snytbagge på bild
amaira
Åh, det måste va en liten snytbagge! Dom e gulliga!

Ska kolla upp bättre sen - nu "försvinner" jag för idag. Gonatt på er alla.
Åsa, mälardalen zon 2
Mardrömsbaggen för mig, öronviveln!!!! Jag utrotar alla öronvivlar som jag ser de har lagt sina larver lite för ofta i mina krukväxter (speciellt svärmors bandrosett) + de har hittats alltför ofta i mina fuchsior + de knaprar lite för mycket på vinrankan.

Bilder på öronvivel på fuchsiasällskapets hemsida
http://www2.dicom.se/fuchsias/snytbagge.html
Gossen Ruda
Bara komlpetterar att många insekter spelar döda vid fara. Vivlar är sådana. Om det är en öronvivel vet jag inte, saknar erfarenhet av den. Tur kanske? Men det stämmer säkert.
*Felix matte*
Det är första gången jag sett en sån... kan det bero på att vi lagt nytt golv på altan som den kommer wink.gif
Svarta, blanka skalbaggar ´har vi haft en hel del av ... både dem med och utan vingar *ryser* (gillar inte småkryp nära mig)

Herreminje om de kommer in och tar kål på krukväxterna ohmy.gif mad.gif Nu gäller det att stänga dörrar och fönster...får ta in frisk luft via de som har myggnät tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon